Újabb mérföldkőhöz ért a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt, nyílt nemzetközi tervpályázat: kialakult a végleges mezőny!
Minden verseny rangját a mezőny adja. De a legjobbak csak a legkomolyabb versenyeken indulnak el. A Nyugati-tervpályázat ilyen verseny lett: Budapesten most igazi világsztárok terveznek. Mutatjuk!
Szándékunk szerint a következő években a Nyugati pályaudvar és a környezete teljesen megújul. A föld alatt vasúti mélyállomás épül, ami a felszínen megmaradó vágányokkal együtt sokkal több utast és vonatot tud majd fogadni, gyorsabban és kényelmesebben – így megkönnyíti a mindennapi életet.
Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul: bezöldül és megszűnik a szocialista tájseb, a térbe belerondító autópálya, a Nyugati-felüljáró. A belváros szívében – a vágányok és az állomás föld alá helyezése miatt – 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadul fel használatra!
A helyén egy új városrész születik: középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig. Ahogy ezt Vitézy Dáviddal, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával és Homolya Róberttel, a MÁV elnök-vezérigazgatójával októberben a Nyugati pályaudvaron bejelentettük: https://bit.ly/3oVBRMG
Akkor indult a kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatunk. Együttműködésben Budapest, a Belváros, Terézváros és Angyalföld - Újlipótváros polgármestereivel: személyesen kértem őket, hogy városvezetőket, főépítészeiket szavazó, teljes jogú zsűritagként delegálják a döntéshozó szakmai zsűribe, aminek elnöke lehetek! Köszönöm, hogy elfogadták a javaslatot és részt vesznek a munkában.
Bíztunk benne, hogy a Nyugati fejlesztése - ahogy 1874-ben – most is felkelti a világ legjobbjainak a figyelmét. De a hatalmas érdeklődés minden várakozásunkat felülmúlta: 4 kontinensről 36, köztük több világhírű, komoly nemzetközi tapasztalattal rendelkező építésziroda és mérnöki konzorcium jelentkezett. Az építészcsapatokban dolgozó építészek több, mint 50 különböző nemzet polgárai. Az irodák többsége az elmúlt 15-20 évben részt vett Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújításában: Bécsben, Amszterdamban, Zürichben, Rotterdamban és Londonban.
Objektív és átlátható szakmai rangsorolás alapján, amit a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ végzett Vitézy Dávid vezetésével – akivel a zsűri alelnökeként együtt tervezzük a teljes pályázatot –, most tizenkét építészcsapatot választottunk ki a harminchatból.
A tervpályázat második fordulójában ők készíthetik el a Nyugati pályaudvar és a környezetének megújítására vonatkozó terveket. 12 olyan csapatot, akik a korábbi munkáik során már bizonyítottak, és komoly tapasztalattal rendelkeznek nagypályaudvarok világszínvonalú megújításában.
Tudjuk, mert tapasztalat: a legjobbak mindig csak a legkomolyabb versenyben állnak rajthoz! Márpedig a második fordulóba jutott 12 építészcsapat között a világ legjobbjait is köszönthetjük. Ez is azt bizonyítja, hogy a Nyugati-tervpályázat vonzó, izgalmas, hiteles.
Vonzó, mert Budapest izgalmas világváros Európa szívében, és mert a feladat egy igazi kreatív szakmai kihívás az építész- és vasúttervezőknek, mérnököknek. Száz évben jó, ha egyszer adódik lehetőség újra álmodni egy európai főváros főpályaudvarát, ilyen léptékben megújítani és újra tervezni egy egész történeti városrészt.
És mivel a starthoz álló magyar és nemzetközi szereplők olyan profizmussal, alapossággal, előkészítettséggel, transzparenciával és komoly, elfogulatlan zsűrivel találkoznak, amelyet New Yorkban, Madridban, Tokióban és Sydneyben is kapnának, a pályázat hiteles. A pályázók látják: a kiíró komolyan gondolja, érdemes belevágni. A mezőny hitelesíti az elmúlt egy év előkészítő munkáját, amit Vitézy Dáviddal közösen irányítottunk.
12 Építészcsapat, köztük a Világ legelismertebbjei
A legjobb 12 csapat 4 kontinensen és több, mint 25 országban tervezett megépült nagypályaudvarokat. Japán, brit, francia, holland, magyar, spanyol, svéd, olasz és osztrák tervezőirodák jutottak be a második fordulóba.
Tizenkét olyan építész-mérnökcsapat, amelyek olyan nagy, történelmi pályaudvarok megújításában vettek részt, mint a londoni King’s Cross vagy a párizsi Gare de Lyon. Vagy olyan modern és forgalmasak megépítésében, mint a Bécsi főpályaudvar vagy naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa állomás.
A vasútállomások köré többször egész városrészeket is terveztek. Ez a tudás pedig a Nyugati pályaudvar és környezetének megújításakor is kifejezetten hasznos. Hiszen egyszerre kell a parképítéshez, zöldfolyosóhoz, a városi terek, középületek, lakóingatlanok tervezéséhez és magához a vasúthoz is érteni.
Külön öröm, hogy külföldi irodákkal összeállva 5 magyar iroda is bejutott a második fordulóba! Többségük a helyismeret mellett műemléki épületek megújításában is komoly tapasztalattal rendelkezik.
Kötelességünk az együttműködés!
Minden városépítő feladatnál a budapestiek érdekében szorosan együttműködünk az érintett szereplőkkel. Még akkor is, ha eltérő politikai oldalhoz tartozunk! A pályázatokat elbíráló zsűri elnökeként ezért e szempontok szerint kértem fel a testület tagjait. Egy igazán színes zsűri állt össze, garancia arra, hogy a budapestieket leginkább szolgáló döntés szülessen!
Vitézy Dávid, kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója alelnökként segíti a munkámat.
És felkértem Karácsony Gergely főpolgármestert és a három érintett kerület polgármestereit:
Tóth József XIII. kerületi szocialista polgármestert,
Soproni Tamás VI. kerületi momentumos polgármestert és
Szentgyörgyvölgyi Péter V. kerületi kormánypárti polgármestert is, hogy alpolgármestereik vagy főépítészeik teljes jogú, szavazati joggal bíró zsűritagként vegyenek részt a munkában.
Természetesen az érintett szakmai szervezetek: a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara is részt vesznek a bírálóbizottság munkájában. A bírálóbizottság is nemzetközi: a brit és a cseh vasút állomásainak fejlesztéseiért felelős vezetőket is felkértük, vegyenek részt és szakértelmükkel, tapasztalatukkal segítsék a munkánkat.
Lássuk, hogy mely építészcsapatoktól várjuk a terveket!
Benthem Crouwel Architects (Hollandia)
A holland irodához köthető a Rotterdam Centraal pályaudvar, ahol naponta 170 ezer utas fordul meg. Nemcsak a vasúti forgalmat szolgálja ki, fontos helyi közlekedési csomópont is! Valamint a Hágai pályaudvar, ahol különleges megoldással az első emeletén vezették át a villamost. Nemrég Brnoban nyertek nemzetközi tervpályázaton, ők tervezik a cseh nagyváros új főpályaudvarát.
Grimshaw Architects (Nagy-Britannia)
A brit Grimshawnak köszönhetően újult meg a London Bridge pályaudvar, amely évente 90 millió utast szolgál ki. Külön érdekesség, ahogyan a régi árkádsort beillesztették az új épületbe. Az iroda munkáját dicséri Melbourne, New York, Los Angeles, Amszterdam, Doha számos új állomása, és tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain is.
Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia)+ Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország)
A magyar tagok, a Finta József nevével fémjelzett építészcsapattal már több évtizede aktív tervezői Budapestnek, nekik köszönhető a WestEnd City Center, nemrég a Hungexpo, Budapest új konferenciaközpontjának megújításán dolgoztunk együtt! De ők a magyar társépítészei az épülő Mol-toronynak is.
A nemzetközi irodák már több komoly közlekedési csomópontot terveztek. A világhírű Zaha Hadid iroda keze alól került ki a balti államokat összekötő Rail Baltica több nagy vasútállomása, a prágai Masaryk pályaudvar fejlesztése és számos nagy, nemzetközi repülőtér is.
A Buro Happold a világ egyik vezető mérnök cége: az új budapesti Galvani híd és a Közlekedési Múzeum tervezésén is dolgozik.
Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia)
A svéd Sweco munkája Malmö központi pályaudvarának bővítése, az ide épített új vasúti alagút révén naponta 46 ezer ember használja ezt az állomást. Az alagúthoz új felvételi épület is készült, és az egész környék átépült. A holland Gateways pedig az amszterdami észak–déli metróvonal mentén tervezett lakó- és irodaépületet, működött közre az új állomások kiépítésében.
AREP Group Architectes (Franciaország)
Az AREP Arhitects tervei alapján újult meg számos nagy francia vasútállomás: a 19. századi párizsi Gare de Lyon, amely napi 670 ezer utast szolgál ki. Hatalmas embertömeg, komoly történelmi múlt. Megújult a műemléképület, ahová új funkciók is költöztek. A munka végére egy többszintes, teljesen akadálymentes, kényelmes vasútállomás jött létre. Az üvegtetőnek köszönhetően pedig a napfény is eljut a felső peronokra. Számos francia, olasz, kínai pályaudvar is a munkájukat dicséri.
Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia)
A bit iroda eddig 16 ezer tervezővel és szakértővel dolgozott együtt nagy vasúti pályaudvarok megújításán és ikonikus épületek tervezésén. Szakértelmükről és kreativitásukról elég csak annyit mondani, hogy nekik köszönhető az Operaház felépítése Sydneyben, és a londoni St. Pancras állomás megújítása is.
Plant - Atelier Peterkis (Magyarország)+ Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia)
A két iroda a műemlékvédelem és a kötöttpályás közlekedés szakértelmének fúziója. A Kis Péter nevével fémjelzett magyar Plant iroda itthon számos építészeti munkáról ismert. Míg a brit Hawkins Brown több vasúti állomást tervezett, például a Crossrail új állomását Londonban, a Tottenham Court Roadnál.
Albert Wimmer (Ausztria)
Az osztrák Albert Wimmer egyik legjelentősebb munkája az új bécsi, átmenő főpályaudvar, amely naponta 145 ezer utast fogad. A különleges tetőszerkezetnek köszönhetően több emelet mélyre is behatol a természetes fény. Egy összetett fejlesztés: bevásárlóközpont és parkolóház is kapcsolódik hozzá. Az iroda a pályaudvar környezetét is rendezte, barnamezős területen jelentős ingatlanfejlesztést valósított meg.
KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország)
A magyar M-Teampannonnak köszönhető több hazai egyetem, oktatási és lakóépület tervezése. A XII. kerületben MOM Park lakóépületegyüttes és a MOM kulturális központ. És olyan jelentős kulturális fejlesztésekben is részt vesz más külföldi irodák partnereként, mint a rövidesen megnyíló Magyar Zene Háza és a Közlekedési Múzeum új budapesti főépületének tervezése.
A japán Kengo Kumának a műemléki épületek felújításában és a kötöttpályás közlekedésfejlesztésben van komoly tapasztalata. Ők tervezték a naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa Gateway állomást, de Párizs egyik ikonikus új állomásán is dolgoznak.
John McAslan + Partners (Nagy-Britannia)
A brit iroda legjelentősebb munkája a King's Cross pályaudvar Londonban, ahol naponta 150 ezer utas fordul meg, a történelmi csarnok és a köztér integrációja a Nyugati számára is jó példa lehet. Az állomás különlegessége az egyedi tető, amely a metrót és a vasútállomást köti össze. Sydney új főpályaudvarán is dolgoznak, mely szintén a régi és az integráns egységét alkotja.
Foster + Partners (Nagy-Britannia)
A brit iroda tervezte sok más híres munkája mellett a szaúdi Haramain nagysebességű vasút nemrég megépült új állomásait, London ikonikus gyaloghídját, a Millennium hidat és az Apple ikonikus márkaboltjait világszerte. Magyar partnerükkel közösen pedig Budapesten a Mol új irodaházát is.
Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország)
A Cruz y Ortiz spanyol irodának köszönhető a svájci SBB Bázel állomás bővítése és megújítása. Mindezt úgy végezték el, hogy közben végig zavartalanul működött a vasútforgalom. Számos nagysebességű vasúti pályaudvar tervezésén is dolgoztak, ezek közül a legismertebb Spanyolországban, a Sevilla Santa Justa.
Gratulálok a tervpályázat második fordulójába jutott építészirodáknak! Indulhat a tervezőmunka!
A pályázatok beadási határideje: 2022. március 1.
Eredményhirdetés: 2022 tavaszán.
Miközben nem kérdés, hogy az üveghomlokzatok kivitelezése során a betartandó műszaki paraméterek között maradunk, és anyagilag indokolható döntések születnek, néha ezek a döntések esztétikai vagy akár épületüzemeltetési kérdéseket is felvethetnek. Milyenek ma a magyarországi üveghomlokzati trendek az épületenergetika irányából nézve? Mit veszünk figyelembe, mit áldozunk fel és vajon minek az oltárán? Megfontolandó lehetőségek következnek az Guardian szakértői támogatásával.
Irodaházak, közintézmények, sőt akár lakóházak üveghomlokzataihoz is variációk széles skálája áll rendelkezésre az üvegipar innovációjának köszönhetően. „Kérdés: vajon megtalálható az egyensúly a technikailag időtálló megoldások és a beruházói-megrendelői érdekek között? Mik azok a néha apróságnak tűnő tényezők, amelyekkel megfizethető áron, jobb paraméterekkel rendelkező épületek jöhetnek létre? Például legyen megfelelő az üvegezés: hanggátló funkció és jobb napvédelem, mellyekkel harmóniába hozható a külső árnyékoló. Ezekkel a kiegészítésekkel együtt pedig már nem csak a gépészetet (klimatizálást) terhejük, így a kedvezőbb üzemeltetési költségek már rövidtávon anyagi előnyöket is kínálhatnak az épületek használóinak. Mi a Guardian-nél mindenképpen erre törekszünk.” – mondta Németh Árpád András, okleveles építőmérnök, a Guardian mérnök tanácsadója.
A tervezőasztalon általában az épületenergetikai, biztonsági, hanggátlási, nap- és fényvédelmi, valamint esztétikai kérdések alapos átgondolása után kerül meghatározásra a megfelelő minőségű és műszaki paraméterekkel rendelkező üvegfelépítés. A kivitelezés előkészítése során ugyanakkor óhatatlanul felmerülnek esztétikai és üzemeltetési költségek tekintetében konzekvenciákkal járó módosítási igények. Ezek gyakran indokoltak lehetnek, ám most tekintsük át, ha nyerünk a vámon és mit veszítünk a réven.
Üveg az épületfizika fényében
A normál üveghomlokzatok manapság 2 vagy 3 üveglappal készülnek, attól függően, hogy a szabályozásoknak milyen módon kíván a tervező megfelelni. Mivel az üvegen kívül a szerkezet többi része, a profilok, a csatlakozások általában nehezen tudnak javítani a műszaki megoldás hőszigetelő képességén, így az épületenergetikai előírásoknak gyakran csak 3 rétegű üveggel lehet megfelelni. Ennek előnyei és hátrányai is vannak.
A 3 rétegű, jobb hőszigetelést nyújtó szerkezet nagyobb súlyának előnye például a jobb hanggátlás, hátránya viszont a vastagabb szerkezetből adódó súly méretekre és a fogadószerkezetre gyakorolt hatása, illetve a mindenképpen kicsit alacsonyabb fényáteresztés, vagy éppen az edzett üveg alkalmazásának gyakoribb igénye. A kérdést tovább árnyalja a mai trendnek megfelelő, speciális méretek, pl. a hosszú, keskeny üvegfelületek 3 rétegű hőszigetelő üvegekkel való megvalósítása, ami sok esetben költségesebb szerkezetet eredményezhet.
Az egyes homlokzati elemek műszaki és anyagi vonzatait is megvizsgálva sokszor érdemes lehet megfontolni egy 2 rétegű szerkezet alkalmazását a teljes épület egészére vonatkozó követelmények betartása mellett.
Minden esetben célszerű a teljes épület energiaháztartását átgondolni illetve azt, hogy ebben a folyamatban milyen és mekkora szerepet tölt be az üveg.
A hőszigetelő üveg lapjainak szükséges vastagsága részben statikai számítások eredménye, részben megjelenési szempontokra reflektál. Így az üvegszerkezetek esetleges vékonyítási igényét vizsgálva mindkét szempontot figyelembe kell venni. A homlokzat megjelenését befolyásolja például, hogy különböző időjárási körülmények között mennyire „párnásodik” az üveg, vagyis hogy a külső üveglap mennyire válik domborúvá vagy homorúvá. Ez a jelenség a vékonyabb üveglapoknál általában nagyobb mértékű és így gyakrabban is válik láthatóvá.
Különös odafigyelést igényel ez a jelenség, ha az épület egyes felületeire nagyobb reflexióval rendelkező üvegek kerülnek, ám a Guardian szakértői minden eshetőségre kínálnak megoldást.
Terjedőben a kéthéjú homlokzat. És itthon?
A Guardian nemzetközi csapatának adatai alapján az elmúlt időszakban a számos előnnyel járó régi-új trend a nyugati országokban a kéthéjú homlokzatok alkalmazása lett. A két héj közötti levegő áramlásának szabályozásával az ideális energiafelhasználás és az épületen belüli klimatikus viszonyok – az épület felmelegedése és lehűlése - szabályozható.
A kéthéjú homlokzat magyarországi terjedésének gátja talán egy oldalról a beépítési költségekben keresendő. Ugyanis elmondható, hogy e műszaki megoldás ráfordítása a későbbi üzemeltetőnek vagy éppen az épület tulajdonosának, használójának kínál várhatóan azonnali kényelmi, és főleg hosszútávon anyagi előnyöket. Ez nyilván egy saját magának építő beruházónak jobban kalkulálható, mint annak, aki a piacon kívánja értékesíteni később az ingatlant.
A másik hátráltató tényezőt talán a kevés hazai tapasztalat adja, így a kétrétegű homlokzat betervezésre sem gyakori itthon, vagy éppen a végső döntési fázisban anyagi okok miatt szorulnak háttérbe az ilyen és ehhez hasonló, az üzemeltetés során hálás megoldások.
Tudjon meg többet a Guardian Glass energiahatékony üveghomlokzatokról!
Inspirálódjon a Guardian projektjei között: www.guardianglass.com/eu/projects
A tervpályázat tárgya a debreceni állatkertet és vidámparkot magában foglaló Nagyerdei Kultúrpark attrakciófejlesztésének, turisztikai vonzerejének élményelemekkel történő növelésének tervezése. Mindez azon sajátosság előtérbehelyezésével, hogy a két funkció komplex, szerves egységet alkot, amely egyedülálló a hazai hasonló intézmények között, így fejlesztésük a megfelelő súlypontok definiálásával csak együttesen megvalósítható.
A tervezési feladat főbb elemei:
- Infrastruktúra fejlesztés a park teljes 17 ha területének vonatkozásában
- Bejárati épület a megadott funkciók ellátását szolgáló területi kialakítással
- Az Afrika kifutóba integrált minimum 1200 m2 alapterületű tematikus multifunkciós látogatóközpont
- Állatkerti fejlesztések
- Vidámparki fejlesztések
A teljes tervpályázati dokumentáció elektronikus elérésének módja:
Ajánlatkérő a pályázati tervdokumentációt kizárólag az Elektronikus Közbeszerzési Rendszeren keresztül teszi közzé. A dokumentáció nyilvános, azt a rendszerben történő regisztrációt követően bármely érdekelt gazdasági szereplő térítésmentesen letöltheti.
Az EKR rendszer elérési útja: http://ekr.gov.hu
Az eljárás során keletkező – Pályázókat érintő – dokumentumokat ajánlatkérő elektronikus úton az EKR-en keresztül egyidejűleg juttatja el minden gazdasági szereplő számára.
A pályaművek díjazására és megvételére szánt összeg, ezen belül a díj legnagyobb és a megvétel legkisebb összege:
nettó 17.600.000.- Ft. HUF keretösszeg,
legmagasabb díj nettó 7.200.000.- HUF
legalacsonyabb díj nettó 3.200.000.- HUF
A megvétel legkisebb összege: nettó 800.000,- Ft
A Bírálóbizottság a beérkezett pályázatok egymáshoz viszonyított értéke alapján a fenti értékhatárok között határozza meg a díjak és a megvételek összegét. A díjak és a megvételek a törvény szerinti mértékű ÁFÁ-t tartalmaznak, és adóköteles bevételek. A Bírálóbizottság megfelelő színvonalú pályaművek beérkezése esetén a teljes rendelkezésre álló összeget kiadja, és törekszik arra, hogy egy nyertes pályázót hirdessen ki.
A Bírálóbizottság eredménytelennek minősíti a pályázatot, ha egyetlen pályaművet sem talál díjazásra, vagy megvételre alkalmasnak, és csökkentheti a díjazásra, és/vagy megvételre fordított összeget, ha a tervpályázatot a hasznosíthatóság szempontjából csökkent értékűnek minősíti.
A díjazásban és megvételben részesült pályamunkák a kiíró tulajdonába kerülnek, azokat részben vagy egészben további ellenszolgáltatás nélkül felhasználhatja a szerzői jogi előírások betartásával.
Tervpályázati határidők:
Helyszíni szemle időpontja: |
2021. 12. 03. 10:00 óra |
Kérdések feltételének határideje: |
2021. 12. 10. 24:00 óra |
Kérdésekre adott válaszok határideje: |
2021. 12. 23. 24:00 óra |
Pályaművek beadásának határideje: |
2022. 02. 02. 12:00 óra |
Pályázatok bontásának határideje: |
2022. 02. 02. 14:00 óra |
Pályázat eredményének kihirdetése, a díjak átadása: |
2022. 03. 02. 10:00 óra (tervezett időpont)* |
Letölthető dokumentum:
Pályázati hirdetmény (PDF)
Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campus oktatási célú ingatlanjainak bővítése és fejlesztése Építészeti tervpályázat eredménye
Fürjes Balázs facebook bejegyzése:
Több mint Egyetem építés - Új, Zöld, 21. századi Campust építünk Józsefvárosban!
A kétezer éves egyház és az ezeréves magyar állam együttműködésében új, 21. századi egyetemi campust építünk fel 2026-ra a pesti belvárosban. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusát. Mert Budapest és Józsefváros: egyetemváros.
Első lépésben nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdettünk, amelynek zsűrijében helyet kapott az Építőművészek Szövetsége és a Magyar Építész Kamara delegáltjai mellett Budapest Főváros és Józsefváros főépítésze is. Izgalmas viták után egyhangú szakmai döntés született. Az új campus a Bölcsészet- és Társadalomtudományi és részben az Információs, Technológiai és Bionikai Kar otthona is lesz.
A pályázat győztese: Tima Zoltán ( a KÖZTI ) és Kruppa Gábor ( Hamburg C.) vezető tervezői. Ők készíthetik el közösen az új campus részletes terveit.
A Pázmány campusfejlesztése egy összetett feladat: egyetemépítés, műemléki felújítás és városfejlesztés is egyben.
- EGYETEMÉPÍTÉS - Közel 4000 pázmányos hallgató és majd 500 oktató kap új otthont a Palotanegyed szívében, a Múzeum utca – Pollack Mihály tér – Bródy Sándor utca – Szentkirályi utca által határolt városnegyedben. Az új campussal az egyetem széttagoltsága is csökken, így nem kell majd a diákoknak és oktatóknak annyit ingázni.
- MŰEMLÉKI FELÚJÍTÁS - A leendő campus tömbjét három 19. századi, impozáns, műemléki palota szegélyezi. A Festetics-palota (az Andrássy Egyetem otthona), az Esterházy- és a Károlyi-palota. Utóbbi kettő az új campusnak is része. Ezeket megőrizzük és műemléki hűséggel felújítjuk, csak úgy, mint a Magyar Rádió korábbi épületének homlokzatát.
- VÁROSÉPÍTÉS - Egy zöldfelületekkel tagolt, új városközpont, egyetemi központ, és egy izgalmas közösségi tér születik, nemcsak a pázmányosok, hanem minden budapesti számára. A campus területén 4000 négyzetméter új, minőségi zöldfelületet hozunk létre. Zöldtetők és izgalmas zöldhomlokzatok teszik élhetőbbé az új városközpontot.
- PROFI, KÜLÖNLEGES LÁTÁSMÓDÚ ÉPÍTÉSZEK TERVEZIK!
A győztes terv két olyan építész munkája, akik nevéhez Budapest több ikonikus épülete és közösségi tere fűződik. Tima Zoltánnak köszönhetjük az újbudai Dorottya Udvar irodaépületét, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér SkyCourt és T2B mólóját, és a Kossuth tér megújítását is. Kruppa Gábor a kő és a tégla szerelmese, neve az V. kerületi szecessziós építészeti műremek, a Gresham-palota megújításáról is ismert lehet.
- AZ ÚJ CAMPUS: MÚLT ÉS JÖVŐ RANDEVÚJA
Az új campus épülete egyszerre tükrözi a több százéves katolikus egyetem szellemiségét, és jól illeszkedik a 19. századi Palotanegyed szövetébe. Belülről pedig egy igazi, 21. századi modern egyetem: hatalmas könyvtárral, konferenciatermekkel, laborokkal, műszaki és informatikai kutatóközpontokkal. Garancia a versenyképes oktatásra!
- Tiszteli az építészeti hagyományokat, a műemléki palotákat.
Az új campus egy egyedi, karakteres, önálló identitással rendelkező épületegyüttes. Anyaghasználatában és építészeti megoldásaiban tiszteletben tartja a környék építészeti hagyományait. Nem konkurál a műemléki palotákkal. Az új épületek nem akarnak dominálni. Sőt! A történeti épületek kiszabadulnak, visszaállítjuk a kerteket és a tereket. A kortárs épületek kővel és téglával burkolt falai finom hátteret biztosítanak a palotákhoz.
- Minőségi kapcsolat a Pázmány épülettömbjei között.
A Szentkirályi utcában található a Jog- és Államtudományi Kar épülete. Az új campus szervesen kapcsolódik ehhez. Vizuálisan a hasonló szín- és anyaghasználatnak köszönhetően, fizikailag pedig egy, a történelmi olasz városok hangulatát idéző térrel, „piazza”-val. A tér súlyponti helyén egy különálló torony áll kereszttel a tetején, amely kiemelkedik a tetőtájból, és világosan kijelöli a Pázmány helyét a belvárosban. Hogy az egyetem épületei között a diákok szabadon mozoghassanak, a Szentkirályi utca forgalomcsillapítását is vizsgáljuk.
- Zöld és barátságos közösségi terek jellemzik.
Az otthonosság érzését a belső terekben is használt világos és meleg színek, a tégla és faburkolat adják. Az egyetem főbejárata előtt pedig egy zöldfelületekkel tagolt nyitott parkrész lesz. A Pollack Mihály tér is bezöldül! Kősivatag helyett: fákkal, cserjékkel és színvonalas utcabútorokkal tagolt barátságos tér születik.
- C️saládbarát, diákbarát épület.
Az új campus minden élethelyzetben „kényelmes” lesz. Családbarát egyetemet építünk, a legtöbb szintre baba-mama szobát tervezünk. Sokfajta sportolási lehetőséget: fitness központtal, sportcsarnokkal, tornateremmel, több száz biciklitárolóval. A bentlakó diákoknak közel 200 férőhelyes kollégium épül.
Gratulálok!
Tima Zoltán, Kruppa Gábor építészeknek és csapataiknak! Kezdődhet a munka oroszlánrésze, az egyetem minden egyes zugának, közösségi és tanuló tereinek részletes megtervezése.
Tervpályázatot ír ki a Fővárosi Önkormányzat az V. kerületi Városháza park megújítására, a beérkező pályaműveket jövő tavaszra bírálják el – jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester és helyettese, Kerpel-Fronius Gábor, a zsűri leendő elnöke, hétfőn budapesti sajtótájékoztatójukon.
„Fontos ígéretünk volt a főpolgármesteri kampányban, hogy megújítjuk a Városháza Parkot, hogy olyan közösségi térré válhasson, ahol a budapestiek jól érezhetik magukat. Ez hamarosan meg is valósulhat, október 26-án ugyanis a Pénzügyi és Közbeszerzési Bizottság elfogadta a Városháza Park tervpályázat meghirdetéséről szóló előterjesztést.
A tervpályázatok előírásaként szerepel az 50 százalékos zöldfelületi arány teljesítése, ezzel 8.000 m² új zöldfelületet hozunk létre a város szívében, amelyet parkosítunk, fásítunk, hogy enyhítsük a nyári kánikulák hatásait, a csapadékvizet pedig helyben hasznosítjuk a környezettudatosság jegyében. Reményeink szerint a megújult Városháza kulturális és közösségi programjaival várja majd a fővárosiakat, a létrejövő park pedig igazi zöld főtérként kiváló találkozóhely lehet” – jelentette be a főpolgármester.
A főpolgármester elmondta, nyitott városházát képzelnek el, ezért szeretnék az épületet kulturális és közcélokra megnyitni.
Ezzel párhuzamosan zajlik a Merlin Színháznak korábban helyet adó, a Gerlóczy utcában található volt trafóház, valamint a városháza hátsó homlokzatának felújítása is. A Városháza Gerlóczy utcai épületszárnyában tervezik elhelyezni a Budapest Galériát.
Kerpel-Fronius Gábor elmondta, jövő áprilisban hirdetik ki a tervpályázaton eredményét, a pályaművek díjazására és megvételére bruttó 12 millió forint áll rendelkezésre. Szeretnék, hogy a létrejövő park otthonul szolgáljon majd azoknak, akik a környéket használják, lakják.
A nyílt tervpályázat bírálóbizottságában a főváros képviselői mellett helyet kaptak az állami szervek, a szakmai szervezetek, az V. kerület képviselői is. A testületbe civilek is jelentkezhetnek majd egy nyilvános pályázat útján – közölte a főpolgármester-helyettes.
Kerpel-Fronius Gábor kérdésre válaszolva közölte, a Merlin Színház volt épületének vegyes funkciót szánnak: olyan kialakítást terveznek, amely konferenciákra, közösségi tevékenységekre és kulturális eseményekre is alkalmas.
A varoshazapark.budapest.hu oldalon közzétett ütemezés szerint a tervpályázatot 2021. november 24-én hirdetik meg, a pályaműveket 2022. március 21-ig lehet beadni.
Eredményhirdetés 2022. április 29-én lesz.
További információk: https://varoshazapark.budapest.hu
Tervpályázat témája:
Budapest, Nyugati pályaudvar és környéke megújítása és funkcionális bővítése meghívásos építészeti tervpályázat. (IKOP-2.1.0-15-2020-00055).
Ajánlatkérő, kiíró:
BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt.
1027 Budapest, Horvát utca 14-26.
A tervpályázat célja:
A tervpályázat célja, hogy a tervpályázati eljárást követően kerüljön sor a vonatkozó, a tervpályázati eljárásokról szóló 310/2015. (X. 28.) Korm. rendelet (Tervpályázati Rendelet) 9. § (2) bekezdése szerinti, hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás lefolytatására és az alapján a tervezési szerződés megkötésére.
A tervpályázat formája:
Közösségi értékhatárt meghaladó értékű, meghívásos, egyfordulós tervpályázat.
A tervpályázat jellege:
Részvételi szakaszban nyílt, a tervezési szakaszban titkos.
Jelen tervpályázati eljárás részvételi szakaszának lezárulása után a meghívott keretszám 12.
A tervpályázat ütemezése:
A tervpályázat meghirdetése: 2021. 10. 19.
Részvételi szakasz pályázati regisztráció: 2021. 10. 19.
Kérdések - válaszok határideje: 2021. 10. 30. 23:59 CET
Részvételi dokumentáció beadása 2021. 11. 08. 16:00 CET
Pályázati szakasz:
Tervezési időszak kezdete, pályázók meghívása 2021. 11. 22.
Helyszíni szemle időpontja: 2021. 12. 03.
Kérdés feltevés határideje: 2021. 12. 17. 23:59 CET
Kérdésekre adott válaszok határideje: 2022. 01. 14. 23:59 CET
A tervpályázat beadása: 2022. 03. 01. 14:00 CET
Eredményhirdetés: 2022. 03. 31.
A tervpályázati kiírás a részvételi szakaszhoz mindenki számára ingyen elérhető egyszerű regisztráció után 2021.11.08. 16:00 óráig az alábbi linken:
A Kiíró az EKR rendelet 2.§ 5. pontjának megfelelően az elektronikus kommunikációhoz az EKR-től eltérő, auditált informatikai rendszert alkalmaz.
Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata (a továbbiakban: „Kiíró” vagy „Ajánlatkérő”)
Székhely: 4024 Debrecen, Piac u. 20.
Internetcím: kozbesz.titkarsag@ph.debrecen.hu
Tel.: +36 52511550
Fax: -
Debrecen Nemzetközi Repülőtér új terminálépület és környezete, valamint új futópálya és kapcsolódó burkolt felületek tervezése
A tervpályázat tárgya a Debrecen Nemzetközi Repülőtér új terminálépület és környezete, valamint új futópálya és kapcsolódó burkolt felületek megtervezése.
A reptéri létesítmények jelenlegi befogadóképességének, valamint a terhelési adatainak ismeretében, és a fent leírt fejlődés következtében, a város a repülőtér területén belül, új gépállások, egy bővíthető utasforgalmi épület, egy eszköztároló, parkoló és egy havasbázis kialakítását tervezi.
A fejlesztést DMJV Önkormányzata 3 millió utas / év kapacitáshoz tervezi.
A tervezési terület Debrecen 0493/64 hrsz-ú ingatlan, mely a város belterületén a 47-es számú Debrecen – Szeged II. rendű főút és a 106 számú Debrecen- Nagykereki vasútvonal között helyezkedik el.
A tervezési feladat három fő részből tevődik össze:
ÚJ FUTÓPÁLYA ÉS GURULÓÚT RENDSZER
ÚJ UTASFORGALMI TERMINÁL ÉS KÖRNYEZETÉNEK KIALAKÍTÁSA
KISGÉPES ZÓNA
További információk a tervpályázati dokumentációban találhatók.
A dokumentációban megfogalmazott tervezési program megvalósítására pályázati formában keresi Kiíró a legjobb tervet és ez alapján a feladat tervezésére legalkalmasabb tervezőt annak érdekében, hogy a kiírásban meghatározott feltételeknek legjobban megfelelő, magas szintű mérnöki és üzemeltetési megoldással valósulhasson meg.
a) A tervpályázat jellege: tervpályázat
b) A tervpályázati eljárás formája: uniós értékhatárt elérő, nyílt eljárás
c) A tervpályázat:
d) A tervpályázat lebonyolítása
A tervpályázaton azon természetes-, vagy jogi személy, egyéni cég vagy személyes joga szerint jogképes szervezet (továbbiakban Pályázó) vehet részt, aki, illetve amely a tervpályázati kiírásban meghirdetett feladat elkészítésére vállalkozik alábbiak szerint:
A teljes tervpályázati dokumentáció elektronikus elérésének módja:
Ajánlatkérő a pályázati tervdokumentációt kizárólag az Elektronikus Közbeszerzési Rendszeren keresztül teszi közzé. A dokumentáció nyilvános, azt a rendszerben történő regisztrációt követően bármely érdekelt gazdasági szereplő térítésmentesen letöltheti. Az EKR rendszer elérési útja: http://ekr.gov.hu
Az eljárás során keletkező – Pályázókat érintő – dokumentumokat ajánlatkérő elektronikus úton az EKR-en keresztül egyidejűleg juttatja el minden gazdasági szereplő számára.
A pályaművek díjazására és megvételére nettó 16.500.000,- Ft áll rendelkezésre.
A díj legnagyobb összege: nettó 7.000.000,- Ft.
A legalacsonyabb díj nettó 1.500.000.- Ft.
A megvétel legkisebb összege: nettó 500.000,- Ft.
Kiíró a pályázók részére nem fizet költségtérítést.
A Bíráló Bizottság összetétele:
Szavazásra jogosultak:
|
Jelölő szervezet |
|
|
Dr. Papp László |
|
|
Pecsenye Béla (építész) |
Magyar Építész Kamara |
|
Dr. Barcsa Lajos |
|
|
Gábor István (építész) |
|
|
Sziki Gyula (építész) |
|
|
Fördős László (építőmérnök) |
|
Szavazásra nem jogosult szakértők:
|
|
Jelölő szervezet |
Üzemeltetési szakértő |
Vajda János |
DEBRECEN INTERNATIONAL AIRPORT Korlátolt Felelősségű Társaság |
műszaki szakértő |
Kovács Zoltán |
DEBRECEN INTERNATIONAL AIRPORT Korlátolt Felelősségű Társaság |
jogi szakértő |
Dr. Kovács Ádám |
|
légiközlekedési szakértő |
Szlifka Gábor |
HungaroControl Zrt. |
közlekedési szakértő |
Komjáty László |
Magyar Mérnök Kamara (Közlekedési Tagozat) |
légiközlekedési szakértő |
Sipos Zoltán |
|
műszaki szakértő |
Zaják Krisztián |
WizzAir Ltd. |
Műszaki szakértő |
Pacza Gergely
|
Ajánlatkérő |
Közbeszerzési-, jogi szakértő |
Dr. Paróczai Bernadett
|
Ajánlatkérő |
Közbeszerzési szakértő |
Krajczár László
|
Ajánlatkérő |
Műszaki szakértő |
Joó László |
Ajánlatkérő |
Póttagot Ajánlatkérő nem kíván delegálni.
Jelen eljárás során a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó:
Dr. Paróczai Bernadett
Lajstromszáma: 00176
Elérhetősége: 4030 Debrecen, Balogh M. u. 6/a.
Email cím: kozbeszerzes@ph.debrecen.hu
A Tervpályázat részletes időprogramja:
Helyszíni szemle időpontja: |
2021.09.27. 10:00 |
Kérdések feltételének határideje: |
2021.10.01. 24:00 |
Kérdésekre adott válaszok határideje: |
2021.10.12. 24:00 |
Pályaművek beadásának határideje: |
2021.11.23. 12:00 |
Pályázatok bontásának határideje: |
2021.11.23. 12:00 |
Pályázat eredményének kihirdetése, a díjak átadása: |
2021.12.23. 10:00 (tervezett időpont)* |
*Az eredményhirdetés tényleges időpontjáról Ajánlatkérő az EKR rendszeren keresztül értesítést küld a pályázók részére.
Letölthető tartalom:
A tervpályázat célja a soproni Lővérek program keretében megvalósuló nemzetközi konferencia központ, a volt Maroni Hotel épületének bontásával mintegy 700 fő befogadására alkalmas multifunkcionális központ létrehozására vonatkozó beruházási programtervek és tervezők versenyeztetése.
A tervezési feladat alapján az ingatlanokon egy a XXI. századi követelményeknek mindenben megfelelő kongresszusi és rendezvényközpontot megvalósítása és a városképbe illeszkedő épület telepítési- és tervkoncepciójának és tervező csapatának kiválasztása.
A díjazott pályaművek szerzői:
1. díjazott: Középülettervező Zrt.
2. díjazott: Archi-kon Kft.
3. díjazott (osztott):
Építész Stúdió Kft.
Archi.doc Építésziroda Kft.
Megvételben részesült pályaművek szerzői:
ZIP Architects Kft.
PRTZN Kft.
Ajánlatkérő, kiíró: BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. (1027 Budapest, Horvát utca 14-26.)
A beruházás előzménye: 2016-ban a kormány a 1873/2016. (XII. 28.) Korm. határozatában a kommunista diktatúra idején internáló- és kényszermunkatáborként, hadifogolytáborként működtetett létesítmények nemzeti emlékhellyé nyilvánításáról döntött.
A Kormány a Recski Nemzeti Emlékpark fejlesztésével összefüggő kormányzati intézkedésekről szóló 1240/2019. (IV. 30.) Korm. határozatban egyetértett azzal, hogy a kommunista diktatúra áldozatai ellen elkövetett törvénytelenségek kiemelt helyszínén, a Recski Kényszermunkatábor egykori területén található történelmi Emlékhelyen a méltó megemlékezés, a közös nemzeti emlékezetpolitika formálása és a jövő nemzedék oktatása-nevelése céljával látogatóközpont, továbbá egy interaktív és a modern technológiát felhasználó kiállítás létesüljön.
A tervpályázat célja:
A tervpályázat célja, a tervpályázati dokumentációban közzétett tervezési program megvalósítására legalkalmasabb komplex tervező kiválasztása, annak érdekében, hogy az emlékpark korabeli helyszínének és épületeinek, valamint az új központi fogadóépületnek a tervei innovatív módon, magas építészeti minőségben, az emlékezésnek, a kegyeletnek és az oktatásnak a jelenlegi és távlati funkcionális igényeit messzemenően kiszolgáló módon készüljenek el.
A tervpályázat eredményeként kiválasztott tervezővel Kiíró tervezési szerződést kíván kötni a Recski Nemzeti Emlékpark fejlesztését célzó komplex tervdokumentáció elkészítésére vonatkozóan a tervpályázati eljárásokról szóló 310/2015. (X. 28.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdése szerinti, hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás keretein belül.
A tervpályázat formája:
Közösségi értékhatárt meghaladó értékű, meghívásos, kétszakaszos tervpályázat.
A tervpályázat jellege:
Részvételi szakaszban nyílt, a tervezési szakaszban titkos.
Jelen tervpályázati eljárás részvételi szakaszának lezárulása után a meghívott keretszám 10, amelyből a közvetlenül felkért pályázók száma 8. Amennyiben a közvetlenül felkért pályázók érvénytelen részvételi jelentkezést nyújtanak be, vagy nem nyújtanak be részvételi jelentkezést, úgy a keretszám erejéig történik az alkalmas pályázók közül a meghívás.
Részvételi szakasz:
A pályázati regisztráció megkezdése 2021.08.03.
Előminősítési dokumentáció beadása 2021.08.11.
Részvételi szakasz eredményhirdetés 2021. 08.19.
Tervezési szakasz:
Tervezési időszak kezdete, Pályázók meghívása 2021.08.19.
Helyszíni szemle később kerül közlésre a pályázat honlapján
Kérdések beérkezésének határideje 2021.08.31.
Válaszok határideje 2021.09.08.
Pályaművek beérkezésének határideje 2021.10.11. 23:59
Eredményhirdetés 2021.11.30.
A tervpályázati kiírás a részvételi szakaszhoz mindenki számára ingyen elérhető egyszerű regisztráció után 2021.08.06. 23:59 óráig az alábbi linken: www.recsktervpalyazat.hu
A Kiíró a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 41.§ (4) bekezdésének megfelelően az elektronikus kommunikációhoz az EKR-től eltérő, auditált informatikai rendszert alkalmaz.