A Jogosultsági szabályzat elfogadásával a MÉK Szakmai cím adományozási szabályzata hatályát veszti.
Szakmai cím adományozási szabályzat (2017.06.01-től hatályos 2018.12.31-ig volt hatályos)
Szakmai cím adományozási szabályzat (2016.01.01-től 2017.05.31-ig volt hatályos)
Szakmai cím adományozási szabályzat (2015.02.06-tól 2015.12.31-ig volt hatályos)
Szakmai cím adományozási szabályzat (2014.04.19-től 2015.02.05-ig volt hatályos)
Döntés előkészítő testületek névsora
Döntés előkészítő testület ajánlása a kérelem elkészítéséhez
A már megvalósult épülethez kötődő építészeti és az építészeti-műszaki dokumentáció ismételt felhasználásának ajánlott díjszámítása MÉK-MMK közös szabályzata (hatályos: 2019.07.01. napjától)
Felhasználási szerződés minta (letölthető)
SEGÉDLET - A már megvalósult épülethez kötődő építészeti és az építészeti-műszaki dokumentáció ismételt felhasználásának ajánlott díjszámítása MÉK-MMK közös SZABÁLYZATÁHOZ
Adatvédelmi és információbiztonsági szabályzat (2019.07.01-től hatályos)
Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységhez szükséges tervezői művezetés szabályzat (hatályos 2019.12.13-tól)
10/2019. (12.02.) sz. MÉK Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése. 126 igen, 0 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett a MÉK Alapszabály 3.8.5. pontját az alábbi ea) ponttal egészíti ki:
„ea.) A tagozati gyűlés határozatképes, ha a tagozati tagok több, mint 50 %-a jelen van. Az azonos napirenddel megismételt tagozati gyűlés határozatképes, ha a tagozati tagok legalább 10 %-a jelen van.
eaa) Személyi kérdésben (választás-visszahívás) a tagozati gyűlés kizárólag akkor tekinthető határozatképesnek, ha:
eaa1) A 100 főnél kisebb tagozati létszám alatti tagozat esetén, a szavazásnál a tagok több, mint 25%-a jelen van.
eaa2) A 100 főnél nagyobb tagozati létszám feletti tagozat esetén, a szavazásnál a tagok több, mint 15%-a jelen van.
eab) Határozatképtelenség miatt meghiúsult szavazás esetén a személyi kérdésben a tagozati gyűlést 30 napon belül meg kell ismételni.”
11/2019. (12.02.) sz. MÉK Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK Alapszabály előterjesztett módosításait 127 igen szavazattal a csatlakozó módosító indítvány figyelembevételével egyhangúlag fogadja el. A módosítások 2020. január 1. napján lépnek hatályba. A szakmai tagozatoknak a következő tagozati gyűlésükön az ügyrendjüket összhangba kell hozniuk az Alapszabály előírásaival.
12/2019. (12.02.) sz. MÉK Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK Jogosultsági szabályzat előterjesztett módosításait 127 igen szavazattal egyhangúlag fogadja el. A módosítások 2020. január 1. napján lépnek hatályba.
13/2019. (12.02.) sz. MÉK Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységhez szükséges tervezői művezetés szabályzatot 102 igen, 12 nem szavazattal, 13 tartózkodás mellett fogadja el. A szabályzat a MÉK honlapján történő közzétételt követő napon lép hatályba, ezzel egyidőben a 2017. május 25. napjától hatályos, a 10/2016. (05.27.) MÉK a által elfogadott, többször módosított Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységhez szükséges kivitelezési tervdokumentáció tartalmi követelményei, valamint a tervezői művezetés szabályai szabályzat – a 244/2019. (X.22.) Korm. rendelet miatt – speciális módon hatályon kívül kerül, EZÉRT rendelkezéseit jelen szabályzat átmeneti rendelkezései szerint kell alkalmazni.
14/2019. (12.02.) sz. MÉK Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK 2020. évi költségvetését 98 igen, 83 nem szavazattal, 12 tartózkodás mellett elfogadja azzal, hogy ennek részeként a 2020. évi tagdíjat 75.000 Forintban állapítja meg.
Letölthető tartalom:
1/2018. (01.19.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag az alábbi állásfoglalás hozza és felkéri az elnökét, hogy az állásfoglalást Füleky Zsolt helyettes államtitkárhoz juttassa el.
A 476/2017. (XII.28.) Korm rendelet módosította - többek között - a 314/2012. (XI.8.) Korm. rendeletet (továbbiakban: 314-es) és a 310/2015. (X.28.) Korm. rendeletet (továbbiakban: 310-es), amelyekkel kapcsolatban az alábbiakra hívjuk fel a figyelmet:
1. A rendelet módosítás alapvetően a Magyar Építész Kamara tevékenységéhez tartozó jelentős változásokat tartalmaz, erről azonban a MÉK sem értesítést, sem egyeztetési, vélemény nyilvánítási lehetőséget nem kapott, a 2015-ben megkötött partnerségi megállapodásban foglaltak ellenére sem.
2. A 314-es rendelet 23/I. § (1) bekezdésében a "valamint a 23/L. § szerinti építési beruházások" "valamint" kötőszava olyan értelmezést hoz a mondatba, amely szerint az "előzetes véleményezés" minden beruházásra vonatkozik. Tehát a valamint szó elhagyását javasoljuk, a mondat úgy felel meg a feltételezett jogalkotói szándéknak.
3. A 310-es rendelet 25. § (3a) bekezdése a 314-es rendelet 23/I. § (6) bekezdéséből, az ott "meghatározott módot" hivatkozza be, amely azt jelenti, hogy ".pdf/A formátumban a Lechner Tudásközpont által üzemeltetett digitális egyeztetési felületre" kell a díjazásra és megvételre aspiráló terveket feltölteni. A 314-es rendelet 23/I. § (1), (2), (8), (9) bekezdése tehát nem vonatkozik a tervpályázatokra! Tehát a módosítás bárki által kiírt tervpályázatra vonatkozik, és ha a 310-es rendelet 25. § (3b) bekezdése szerinti " hozzájárulása hiányában" eset azon változata áll elő, hogy valamilyen oknál fogva nincs válasz, akkor a zsűri, határidő nélküli várakozásra van ítélve. (Újra jelezzük, hogy a 314-es rendelet 23/I. § (8), (9) bekezdése nincs behivatkozva!)
4. A 310-es rendelet 25. § (3d) bekezdésében érthetetlen, hogy a művészeti tervpályázaton kívül az "ötletpályázat"-ra miért nem vonatkozik, hogy a (3a)-(3c) bekezdés rendelkezéseit nem kell alkalmazni?
5. Végezetül egy régebbi módosítás, amelynek tervpályázatoknál semmi értelme nincs: 310-es rendelet 24. § (10) bekezdése értelmében a BB. a bírálat során tisztázó kérdéseket tehet fel a pályázóknak az általuk benyújtott pályaművekkel kapcsolatban!??
2/2018. (01.19.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy döntött, hogy mivel a tőkeemelési kölcsön rendezése a MÉK és a MÉK Kft. között 2018 január 2-án és január 15-én megtörtént, ezzel a MÉK elnökség rendezettnek tekinti a kölcsön visszafizetését.
3/2018. (01.19.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy Eltér István MÉK Kft. ügyvezetői tisztségét 2018. január 1-től határozatlan időre meghosszabbítja, mindkét fél részéről 2 hónapos indoklás nélküli felmondási idő meghatározásával. Egyúttal felkéri a MÉK Elnöksége Eltér Istvánt a 2018. évi üzleti terv elkészítésére. A MÉK Elnöksége felkéri dr. Enczi Jánost a szükséges iratok előkészítésére. A MÉK Elnöksége meghosszabbítja 2018. január 31-ig a MÉK Kft. jelenlegi Felügyelő Bizottságának mandátumát.
4/2018. (01.19.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK elnöksége egyhangúlag létrehozza a Diploma-azonosító döntéselőkészítő testületet és elfogadja a testület célját, feladatait, tagjait.
Diploma-azonosító döntéselőkészítő testület célja a szakirányú szakképzettség egyenértékűségének vizsgálatához vélemény nyilvánítása a területi építész kamarák titkárai részére.
A döntéselőkészítő testület feladata továbbá a Magyar Építész Kamara Alapszabálya 2.3.2 f) pontja szerinti kreditérték szabályzat tervezetének elkészítése, valamint szakképzettségek szakirányúsága szempontjából megvizsgált és elfogadásra került oklevelek gyűjteményének véglegesítése a miniszteri közzététel érdekében.
A döntéselőkészítő testület tagjai: dr. Hajnóczi Péter, dr. Bachmann Bálint DLA, O. Ecker Judit, dr. Makovényi Ferenc, dr. M. Szilágyi Kinga.
5/2018. (01.19.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a Beszámoló és jogosultsági vizsga testület tagjai: Kovács Imre, elnök, dr. Hajnóczi Péter társelnök, dr. Gáts Andrea, dr. Illés Istvánné, Kovács Zsófia, Rosivall Emese általános, dr. Medgyasszay Péter, Severnyák Krisztina, dr. Szalay Zsuzsa energetikai, dr. Takács Lajos tűzvédelmi szakterületi vizsgáztatók.
6/2018. (01.19.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a MÉK évkönyv, közlöny, honlap szerkesztői bizottságának vezetője dr. Hajnóczi Péter, tagjai Eltér István, Szalay Tihamér, Turi Attila, Tutervai Mátyás.
7/2018. (01.19.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a MÉK külügyi munkacsoportját dr. Bachmann Bálint vezeti, tagjai dr. Makovényi Ferenc, Bordás András és Sándor Gergely.
8/2018. (01.31.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége felkéri dr. Enczi Jánost, hogy Eltér István ügyvezetői szerződését készítse el, amelyben felmondási határidő nem szerepel. Az elnökség a munkabér bruttó 200.000 Ft/hó összeggel állapítja meg.
9/2018. (01.31.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a MÉK Kft. Felügyelő Bizottságának elnöke 2018. február 1-től Schulcz Péter, tagjai Bajkai Gábor, Graf Ottó. A bizottság tiszteletdíj kerete havi 100.000 Ft.
10/2018. (01.31.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a MÉK 2018. évi díjtáblázata megegyezik a 2017. évi táblázattal, kizárólag a továbbképzési elbírálási díjak módosulnak, valamint a díjhátralékkal rendelkező szakmagyakorlók egyéni önképzési teljesítés pontmegállapításának 10.000 Ft-os szolgáltatási díja törlésre kerül.
Melléklet: MÉK díjtáblázat 2018. MÉK 10/2018. (01.31.) sz. MÉK Elnökségi határozat Hatályos: 2018. február 1-től.
Módosította a 37/2018. (09.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
11/2018. (01.31.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a MÉK küldöttgyűlésére 2018. május 25. pénteken kerül sor a FUGA Budapesti Építészeti Központban.
12/2018. (01.31.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a Továbbképzési Testület tagjai: Dulácska Zsolt, Czéh Judit, Horváth Sándor, Kovács József, Mészáros János, Palánkai Tibor, Nemes Zoltán, Schüller Ferenc, S. Vasi Ildikó, Vukov Konstantin, dr. Gáts Andrea.
A bizottság költségkeretét csak a későbbiekben tudja a MÉK elnöksége megállapítani, a többi bizottság ismeretében, a költségvetés tárgyalásakor.
13/2018. (01.31.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy döntött, hogy a 2018. évben 200.000 Ft költségkeretet tud biztosítani megbízási szerződés keretében, teljesítésigazolás és számla ellenében történő kifizetésre a kultúrAktív egyesület részére az Épített környezeti nevelés témában.
14/2018. (01.31.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy 2018. február 4-ével felmenti Rosivall Emesét a főtitkári feladatok ellátása alól Kovács Zsófia főtitkár munkába állása miatt.
15/2018. (02.14.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 6 igen szavazattal, egyhangúlag úgy dönt, hogy 50.000 forinttal támogatja a 2018. évi Építők napja megrendezését.
16/2018. (02.14.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 6 igen szavazattal, egyhangúlag úgy dönt, hogy a MÉK elnökségének, Felügyelő bizottságának és Etikai-fegyelmi Bizottságának elnöke és tagjai, továbbá a MÉK által szervezett képzések előadói részére 2018. évben a NAV norma szerint, amortizáció nélkül kerül kifizetésre az útiköltség elszámolás. Ennek feltétele, hogy a gépjármű saját tulajdonban legyen.
17/2018. (03.02.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy döntött, hogy Csott Róbertet delegálja az MSZT Építészeti akusztikai munkacsoportjába.
18/2018. (03.02.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy az elnökségi ülésen megbeszélt módosításokkal elfogadja az Óradíjas tervezési szolgáltatások ajánlott tevékenységszorzói 2018. évi táblázatot.
Óradíjas tervezési szolgáltatások
19/2018. (03.02.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a Közbeszerzési Tanácsba Schulcz Péter elnökségi tagot delegálja. Schulcz Pétert kéri az elnökség, hogy mint közös MÉK-MMK delegált, tájékoztassa a Testület munkájáról Virág Rudolf MMK főtitkárt is.
20/2018. (03.02.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy az OISTAT-tal való kapcsolattartással dr. Makovényi Ferenc elnökségi tagot bízza meg, egyúttal megköszöni Pálfy Sándornak az eddig képviseletet.
21/2018. (04.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy megrendeli a Der junge Architekt című szakanyag szakfordíttatását bruttó 1.779.326 Ft összegben. A megrendelést a Titkárság intézze.
22/2018. (04.27.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége az elnökségi ülésen megbeszélt módosításokkal terjeszti a MÉK küldöttgyűlése elé a MÉK 2018. évi költségvetésének módosítását.
23/2018. (04.27.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag felhatalmazza Schulcz Péter elnökségi tagot, hogy az Elnökség nevében véleményt nyilvánítson szükség esetén az „Új bölcsőde létesítése a Postakert városrészben (KÉ 2018/73)” tervezési kiírásról, annak honlapon történő közzétételéhez.
24/2018. (04.27.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 5 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett felkéri Szalay Tihamért a 2018. évi diplomadíj pályázatok elnökségi felelősévé, és a zsűri elnökévé.
25/2018. (04.27.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy visszavonásig felhatalmazza a MÉK elnökét, hogy szükség esetén az Alapszabály 3.1.5 a.) pont szerinti elektronikus szavazást kezdeményezhet a MÉK elnökségi tagjainál.
26/2018. (04.27.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy kamarai érmet ad Lázár János részére a Magyar Építész Kamara és a területi építész kamarák, és az építészet érdekében kifejtett tevékenysége elismeréséül.
27/2018. (05.25.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúan jóváhagyja a MÉK egyszerűsített beszámoló mérlegét és az eredmény kimutatást.
28/2018. (05.25.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag az alábbi állásfoglalást hozza. Az MV-É-M jelű szakterületen, műemléki részterületen felelős műszaki vezetői jogosultság kiadásánál a beszámolóval végződő kötelező továbbképzés (jogosultsági vizsga) teljesítésétől el kell tekinteni azokban az esetekben, ha a kérelmező MV-É (régen FMV) jogosultsággal, vagy 2006-tól eredményes felelős műszaki vezetői bizonyítvánnyal1 rendelkezik. A további, változatlan feltételek: okleveles építészmérnöki végzettség és szakirányú műemlékes gyakorlat megléte. Ez utóbbi ellenőrzése kiemelten fontos a jogosultság megadásánál.
1 jelentése: beszámolóval végződő kötelező továbbképzés „Építési részszakterületi felelős műszaki vezetői beszámoló szakterületi részből EREDMÉNYES” bizonyítvány;
régebben: „felelős műszaki vezetői különös részből MEGFELELT eredménnyel” bizonyítvány.
29/2018. (06.29.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy 2018. évtől a Diploma-díj bizottság elnöke Szalay Tihamér (MÉK), további tagjai Nagy Csaba (MÉSZ), Anthony Gall (MÉSZ), Turi Attila (MÉK), Vadász Bence (MMA).
30/2018. (06.29.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy az okleveles építészmérnökök belsőépítész jogosultsági kérelme elbírálásakor a következőket kell figyelembe venni.
1. Az okl. építészmérnökök jelenlegi tantervei nem tartalmaznak klasszikus belsőépítészeti tárgyakat (pl. design és enteriőr történet, bútorszerkezettan, bútortervezés, színtan, anatómia, ergonómia, világítástechnika).
2. Az okl. építészmérnökök az építésügyi és építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységről szóló 266/2013. (VII.11.) Korm. rendelet (továbbiakban: 266-os Kr.) szerint „É” jelű jogosultsággal végezhetik saját tervezésű építmény teljes körű belsőépítészeti tervezését, hiszen képzésük komplex (pl. építészet- és művészettörténet, szín és térkompozíció, tervezéselmélet, belsőépítészet).
3. Okl. építészmérnököknek ajánlott a Metropolitan egyetem felsőfokú belsőépítészeti képzése, hiszen tudásuk olyan ismeretanyaggal bővül, amelyek, megfelelnek a nemzetközileg is magas színvonalú szakmai elvárásoknak. Ezen képzés esetén a gyakorlati idő, az MSc vagy Ma szint megszerzésétől igazolható.
4. Okl. építészmérnökök BÉ jelű belsőépítész jogosultsági kérelménél be kell mutatni a kérelmező részletes belsőépítész szakmai tevékenységét (266-os Kr. 26,§(2)), amelyet a területi kamara elnöksége (266-os Kr. 28.§ (3)) és a MÉK Belsőépítészeti tagozat véleményez. A MÉK Belsőépítészeti tagozat a véleményét a kézhez vételtől számított 15 napon belül adja meg. Amennyiben a tagozat a határidő lejártáig véleményt nem adott, hozzájárulását megadottnak kell tekinteni.
31/2018. (06.29.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége a Szakmai cím adományozási szabályzat 5.3. pontja alapján 4 igen, 1 nem és 2 tartózkodás mellett az alábbi „szakértői véleményt” adja a főtitkár részére XY fellebbezési ügyében. A belsőépítész vezető tervezői cím megadását – a kapott szakmai díjakra való tekintettel - javasolja.
32/2018. (06.29.) MÉK Elnökségi határozat
A MÉK elnöksége egyhangúlag, 7 igen szavazattal az alábbi állásfoglalást hozza.
Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység esetén az építész tervező, amennyiben a területi kamara titkára megtiltja a szakmagyakorlási tevékenysége folytatását (jellemzően, de nem kizárólagosan a tagsági viszony felfüggesztést kiszabó fegyelmi határozat alapján), vagy törli a szakmagyakorlót a névjegyzékből, továbbá ha a közös elektronikus névjegyzéken (MEKON) építészeti-tervezési területen „lejárt jogosultságú” szakmagyakorlóként szerepel, akkor nem végezhet tervjavítást, illetve nem tölthet fel az e-építési naplóba dokumentációt még a „hiánypótlás keretében” sem.
INDOKOLÁS
A 266/2013 (VII.11.) Korm. rendelet 30.§ (6) bekezdése értelmében, a közös elektronikus névjegyzék, az Étv. 58. § (1) bekezdése, az Étv. 58. § (10) bekezdés a), c)–f) pontja, a Kamtv. 43. § (2) bekezdés a), b), g)–p)pontja, a Kamtv. 43. § (3) bekezdés a), c)–g) pontja szerinti adatok, valamint a (3) bekezdés szerinti továbbképzési kötelezettség teljesítésének ténye tekintetében közhiteles hatósági nyilvántartásnak minősül.
Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységre vonatkozóan a Magyar Építész Kamara Etikai-fegyelmi Szabályzat (továbbiakban: MÉK EFSZ) II. rész 10. §-a tartalmazza az alábbi speciális etikai szabályt.
(1) Egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység esetén a tervező köteles tervezői művezetést ellátni a vonatkozó jogszabályban meghatározottak szerint, ennek során közreműködni az építészeti-műszaki terveknek megfelelő kivitelezés érdekében, valamint elősegíteni a kivitelezés során a tervekkel kapcsolatban felmerült szakkérdések megoldását. (2) Az építészeti-műszaki terveket készítő természetes személy, egyéni vállalkozó vagy egyéni cég (építészeti műszaki tervező) a tervezői művezetést személyesen köteles ellátni és ennek során az elektronikus építési naplóban eseti bejegyzést tenni. Ez alól kivételt jelent, ha olyan a Ptk-ban szabályozott elháríthatatlan ok következik be, amely lehetetlenné teszi a tervezői művezetés személyes ellátását. Ez esetben a megrendelővel írásbeli megállapodásban kell rendezni a szerzői jogokra is kiterjedően a tervezői művezetést ellátó szakmagyakorló megbízásának feltételeit. A tervezési szerződésben a tervező kikötheti, hogy a kötelező tervezői művezetést a saját felelőssége terhére, a személyes névjegyzéki jogosultsággal rendelkező alvállalkozója útján látja el, azonban a szerződésben névszerint rögzíteni szükséges az alvállalkozó nevét és adatait.
(3) Az építészeti-műszaki terveket készítő névjegyzéki jogosultsággal rendelkező cég, a kötelező tervezői művezetést a személyes névjegyzéki jogosultsággal rendelkező tagja, vagy alkalmazottja útján is elláthatja azzal, hogy személyét a megrendelővel írásban kötött tervezési- és művezetési szerződésben rögzíteni kell.
(4) Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységhez szükséges kivitelezési dokumentáció jogszabályban rögzített munkarészeit a tervezőnek a teljesítése keretében a megrendelőnek hiánytalanul át kell adnia (jóváhagyási terv), amennyiben a tervezést generáltervezés (fővállalkozói jogviszony) keretében vállalta. Etikai vétséget követ el a kamarai tag, ha hiányos kivitelezési dokumentációt tölt fel az elektronikus építési naplóba.
(5) Az egyszerű építési tevékenység bejelentése - generáltervezés esetén- az elektronikus építési napló készenlétbe helyezésével valósul meg, melynek további feltétele a bejelentés mellékleteként az építésztervező által a kivitelezési dokumentáció elektronikus építési naplóba történő feltöltése (végteljesítés). Minősített etikai vétséget követ el az építésztervező, ha a kivitelezési dokumentáció tartalma eltér a megrendelő által aláírt jóváhagyási tervtől.
Fenti etikai szabályzati ponttal, illetve az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységre vonatkozó 155/2016. (VI. 13.) Korm. rendelettel összhangban az állapítható meg, hogy az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység során, az építész tervező szakmagyakorlási tevékenysége a kivitelezési dokumentáció elkészítésétől - a kivitelezési dokumentációnak az elektronikus építési naplóba történő feltöltésén, a 6 alkalom kötelező tervezési művezetés (+elektronikus építési naplóban eseti bejegyzés megtétele) ellátásán, illetve a tervezői művezetőnek az épület megvalósulását követően az utolsó helyszíni művezetés alkalmával az elektronikus építési naplóba a kivitelezési dokumentáció szerinti megvalósulásról tett eseti bejegyzésén túlmenően, az egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének, bővítésének megtörténtét tanúsító hatósági bizonyítványnak építésfelügyeleti hatóság által történő kiállításáig, illetve annak az elektronikus építési naplóba történő feltöltéséig tart.
Fentiek alapján javasolt:
1.1.) Amennyiben a területi kamara titkára az építész tervezőnek bármilyen okból megtiltja a szakmagyakorlási (építészeti műszaki tervezés) tevékenysége folytatását, vagy törli a szakma-gyakorlót a névjegyzékből, akkor annak hatályosulását követően, továbbá ha a MEKONON építészeti-tervezési területen „lejárt jogosultságú” státuszba kerül az építész tervező, akkor semmilyen építészeti- műszaki tervezési tevékenységet nem végezhet.
Ennek értelmében, a titkári jogkövetkezmény hatályosulást, illetőleg építészeti-tervezési területen „lejárt jogosultságú” státuszba kerülést követően, az építész tervező nem végezhet építészeti-műszaki tervezési tevékenységet, elektronikus építési naplóba dokumentációt nem tölthet fel, tervezői művezetést személyesen nem végezhet, eseti bejegyzést értelemszerűen a tervezői művezetésről nem tehet az e-naplóba, mint ahogyan a kivitelezési dokumentáció megvalósulásáról sem tehet eseti bejegyzést.
1.2.) Tervezői művezetés elektronikus építési naplóba történő eseti bejegyzésének tekintetében a MÉK EFSZ II. rész 10.§ (2) bekezdésével összhangban kell eljárni abban az esetben, ha külső elháríthatatlan ok következik be, mely lehetetlenné teszi a tervezői művezetés ellátását:
Ez esetben a megrendelővel írásbeli megállapodásban kell rendezni - a szerzői jogokra is kiterjedően - a tervezői művezetést ellátó szakmagyakorló megbízásának feltételeit. A tervezési szerződésben a tervező kikötheti, hogy a kötelező tervezői művezetést a saját felelőssége terhére, a személyes névjegyzéki jogosultsággal rendelkező alvállalkozója útján látja el, azonban a szerződésben névszerint rögzíteni szükséges az alvállalkozó nevét és adatait.
1.3.) Amennyiben a „tervezési folyamat” során az építész tervező szakmagyakorlási tevékenységének folytatását megtiltja a területi kamara titkára, vagy törli a szakmagyakorlót a névjegyzékből, továbbá ha építészeti-tervezési területen „lejárt jogosultságú” nyilvántartott lesz, akkor a kivitelezési dokumentáció megvalósulásáról az eseti bejegyzést az elektronikus építési naplóba annak a szakmagyakorlónak kell megtenni, aki a tervezői művezetést ellátta akár alvállalkozóként, akár alvállalkozó hiányában a megrendelővel kötött megállapodás (MÉK EFSZ II. rész 10.§ (2) bekezdés) és a 155/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet 3.§ (2) bekezdése alapján.
33/2018. (06.29.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag, 7 igen szavazattal úgy dönt, hogy dr. Enczi János indítsa el a végrehajtási folyamatot az etikai kinnlevőségek kapcsán 6 szakmagyakorló ügyében.
34/2018. (06.29.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag, 7 igen szavazattal elfogadja a lizingelt hivatali autóra vonatkozó ügyrendet.
35/2018. (09.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy döntött, hogy Z. Halmágyi Juditot delegálja az ACE Nők az építészetben munkabizottságába.
36/2018. (09.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy döntött, hogy dr. Enczi Jánost felkéri, hogy külön megbízás keretében a kamarai biztosok, az építésfelügyelet és a kamara szerepével kapcsolatban érkezett levélben foglaltak kidolgozását elkészítse.
37/2018. (09.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag módosítja a MÉK 2018. évi Éves díjtáblázatát az Etikai-fegyelmi Szabályzatnak megfelelően.
Melléklet: módosított MÉK díjtáblázat 2018. (hatályos: 2018. szeptember 15.)
38/2018. (09.28.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége megismerte a Szakmai gyakorlat szakirányúsága, szakmai cím adományozási és kreditérték szabályzata (Jogosultsági szabályzat) tervezetet, és egyhangúlag egyetért a tervezet területi építész kamarák és tagozatok részére történő megküldésével.
39/2018. (10.31.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a Területi Elnökök Testülete ülésén megbeszéltek alapján a kamarai tagdíjat 60.000 Ft-ban, a nem kamarai tagok nyilvántartási díját pedig a mindenkori tagdíj 50 %-a összegben terjeszti a küldöttgyűlés elé.
40/2018. (10.31.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a MÉK FEB határozata alapján felkéri Kovács Zsófiát a kamara tagozatainak ügyrendjei áttekintésére.
41/2018. (11.23.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag támogatja a Sándy Gyula díj Alapító okiratának javasolt módosítását, amely szerint felelős műszaki vezető mellett „munkahelyi mérnök” is elnyerheti a díjat.
42/2018. (11.23.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy XY-nak ítéli oda a 2018. évi Sándy Gyula-díjat a ... végzett tevékenységéért.
43/2018. (12.07.) sz. Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúan elfogadja a 2019. évi díjtáblázatát, amely 2019. január 1-től hatályos.
1/2019. (05.31.) Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK elnökségének 2018. évi munkájáról szóló beszámolóját 163 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja.
2/2019. (05.31.) Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK 2018. évi gazdálkodásáról szóló beszámolót 163 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja.
3/2019. (05.31.) Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK Nonprofit Kft. 2018. évi működéséről és gazdálkodásáról szóló beszámolót 152 igen, 5 nem szavazattal, 6 tartózkodás mellett elfogadja.
4/2019. (05.31.) Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK Etikai-fegyelmi Bizottságának 2018. évi beszámolóját 162 igen 0 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadja.
5/2019. (05.31.) Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK Felügyelő Bizottságának 2018. évi beszámolóját 160 igen 0 nem szavazattal, 3 tartózkodás mellett elfogadja.
6/2019. (05.31.) Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK 2019. évi költségvetésének módosítását 163 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja.
(költségvetés, módosítás indoklása)
7/2019. (05.31.) Kgy. határozat
MÉK Küldöttgyűlése 116 igen, 10 nem szavazattal, 16 tartózkodás mellett az alábbi szabályzatot fogadja el. A szabályzat 2019. július 1. napján lép hatályba. (Az MMK addig történő elfogadása esetén)
A már megvalósult épülethez kötődő építészeti alkotás és az építészeti-műszaki dokumentáció ismételt felhasználásának ajánlott díjszámítása MÉK-MMK közös szabályzat
1. Előszó
Az 1999. évi, a szerzői jogról szóló LXXVI. törvény (továbbiakban Szjt.) védi az irodalmi, tudományos és művészeti alkotásokat. E törvény szerint szerzői jogi védelem alatt áll többek között:
- az építészeti alkotás és annak terve, valamint az épületegyüttes, illetve a városépítészeti együttes terve (Szjt. 1.§ (1) k.),
- a műszaki létesítmények terve (Szjt. 1.§ (1) l.),
- az iparművészeti alkotás és annak terve (Szjt. 1.§ (1) o.).
A szerzői jogi védelem az alkotást a szerző szellemi tevékenységéből fakadó egyéni, eredeti jellege alapján illeti meg. A védelem nem függ mennyiségi, minőségi, esztétikai jellemzőktől, vagy az alkotás színvonalára vonatkozó értékítélettől. (Szjt. 1.§ (3))
A szerzői jog azt illeti, aki a művet megalkotta (szerző). (Szjt. 4.§ (1))
2. Felhatalmazás a Szabályzat megalkotására
2.1. Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) kötelezi a Magyar Építész Kamarát és a Magyar Mérnöki Kamarát (a továbbiakban együttesen: Kamarák) az alábbiakra:
A Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara közös szabályzatban rögzíti az építészeti alkotáshoz és az építészeti-műszaki dokumentációhoz fűződő szerzői felhasználási vagy vagyoni jogok jogosultja által az építészeti alkotás és az építészeti-műszaki dokumentáció ismételt, az építészeti-műszaki dokumentáció alapján már megvalósított épülethez kötődő felhasználásért annak tulajdonosától kérhető - az ismételt felhasználás alapjául szolgáló tervezési szerződés díjához kötött - ajánlott díjakat. (Étv. 55/A.§ (1))
3. Általános rendelkezések
E Szabályzat alkalmazásában:
3.1. Jogosult: az építészeti alkotáshoz és az építészeti-műszaki dokumentációhoz fűződő szerzői felhasználási vagy vagyoni jogok birtoklója, birtoklói.
3.2. Díj: a megvalósított épületnél az építészeti alkotás és az építészeti-műszaki dokumentáció ismételt felhasználása esetén a Jogosultnak fizetendő jelen szabályzat alapján számolt ajánlott díj. A Díj ajánlott, mert ettől Felek közös megegyezéssel eltérhetnek.
3.3. Felhasználó: a megvalósított épület tulajdonosa, akitől a Jogosult az építészeti alkotás vagy az építészeti-műszaki dokumentáció ismételt felhasználásáért a Díjat kérheti.
3.4. Felek: a Jogosult és a Felhasználó együttesen.
3.5. Ismételt felhasználás alapjául szolgáló tervezési szerződés díja: a megvalósított épületnek az ismételt felhasználás időpontjában érvényes, az épület megvalósításához szükséges összes, szerzői joggal védett munkarész tervének tervezési díja.
3.6. Kamarák: Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara együtt.
4. A Szabályzat hatálya
4.1. A Szabályzat hatálya a felhasználási és/vagy vagyoni jogokra terjed ki. A szabályzat hatálya nem terjed ki a személyhez fűződő jogokra, valamint a Szjt. 41/A. § (1) bekezdése szerinti árva művekre, továbbá az Szjt. 68. § (3)-(4) bekezdése szerint szabad felhasználásra.
4.2. A Szabályzat a már megvalósult épületekhez kötődő építészeti alkotás és az építészeti-műszaki tervdokumentáció ismételt felhasználásáért fizetendő ajánlott díj számításának módját tartalmazza.
4.3. A Felhasználó által a Jogosultnak fizetendő Díjat jelen szabályzat szerint kell kiszámítani, azonban a számított Díj csak ajánlott. Felek ettől közös megegyezésre eltérhetnek.
4.4. A Szabályzat annak a megvalósult épület tulajdonosától, - a Felhasználótól - a - felhasználási jogok vagy vagyoni jogok Jogosultja által - kérhető ajánlott Díj számítását tartalmazza, aki a dokumentációt ismételten fel kívánja használni.
5. Ajánlott felhasználási Díj számítása
5.1. Az ismételt felhasználás ajánlott Díját az építészeti alkotás és az építészeti-műszaki dokumentáció ismételt felhasználásának időpontjában érvényes, az épület megvalósításához szükséges összes szerzői joggal védett munkarész tervének nettó tervezési díja szerint kell megállapítani. A tervezési díjat az 1. melléklet szerinti díjszámítás szerint kell kiszámítani.
5.2. Amennyiben nem a teljes építészeti alkotás és az építészeti-műszaki dokumentáció kerül ismételt felhasználásra, a nettó tervezési díjat a felhasználás mértékével korrigálni kell. A részleges felhasználás történhet területi, vagy szakági lehatárolással.
A felhasználás mértéke 20 %-nál kevesebb nem lehet.
5.3. Az így számított és a felhasználás mértékével korrigált nettó tervezési díj az építészeti alkotás és az építészeti műszaki dokumentáció ismételt felhasználásáért a szerzői felhasználási vagy vagyoni jogok Jogosultja által a Felhasználótól kérhető ajánlott Díjnak a díjalapja.
Az egyszeri ismételt felhasználás Díja a díjalap 30 %-a.
5.4. A felhasználás Díja csak a felhasználás jogának a díja, a Díj Felhasználó általi kifizetése nem jár a Jogosult részéről tervátadási kötelezettséggel sem papíralapú, sem digitális formában. A tervek átadásának lehetőségéről és annak díjáról Felek a jelen Szabályzat keretein kívül, külön állapodhatnak meg.
6. Az ismételt felhasználás esetén követendő eljárás
6.1. Az ismételt felhasználásra az építészeti-műszaki dokumentáció ismételt felhasználása előtt kell megállapodást kötni. A Szjt. 16. § (1) bekezdése szerint a felhasználásra engedély Felhasználási szerződéssel szerezhető.
6.2. Az eljárás lépései:
1. Az építészeti alkotás és az építészeti-műszaki dokumentáció tervezett ismételt felhasználás céljának, elemeinek, módjának egyértelmű meghatározása.
2. Az ajánlott ismételt felhasználási Díj kiszámítása jelen Szabályzat alapján.
3. A vagyoni jogok Jogosultjának felkutatása.
4. A Jogosult megnyilatkoztatása arról, hogy tudomása szerint, ő a vagyoni jogok jogosultja.
5. Az ismételt felhasználás feltételeinek meghatározása, közös díjmegállapodás.
6. A Felhasználási szerződés megkötése írásban.
7. A felhasználás Díjának kifizetése Jogosult részére.
7. Záró rendelkezések
Jelen szabályzatot a … fogadta el. A Szabályzat …. lép hatályba.
1. sz. melléklet
Díjalapértékből számított ajánlott tervezési díj (csak tervezési szakasz):
A tervezési szakasz alapszolgáltatások díjszázalék számítása:
ahol: H a tervezési alapszolgáltatások díja
Da a díjalap (Ft)
Do a díjosztály szorzó
D% a díjszázalék
K a díjszázalék mértékének korrekciós szorzója
Da A díjalap létesítmény, vagy részeinek becsült, vagy valós építési költsége. A díjalap nem tartalmazza az építészeti és mérnöki szolgáltatások munkadíját, a telekingatlan értékét, közműhozzájárulás és közmű bekötések díjait, továbbá az Építtető által biztosított adatszolgáltatás költségeit.
Do A díjosztály szorzó a díjosztályba sorolt épülettípusok szerint értékeli a szolgáltatások elvégzéséhez szükséges szakértelmet és igényességet. Az ajánlott díjosztály szorzók 0,6 és 1,4 között lehetnek.
K A díjszázalék mértékének korrekciós szorzója, ami az éves szinten változhat. A szerzői jogdíj számítás tekintetében ez minden évben 1,0 érték.
A szabályzat innen tölthető le.
8/2019. (05.31.) Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése 140 igen, 0 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett a Jogosultsági szabályzat előterjesztett módosításait elfogadja.
A Jogosultsági szabályzat módosításai a MÉK honlapján történő közzétételt követő napon lépnek hatályba.
Jogosultsági Szabályzat
Jogosultsági Szabályzat függelékei
9/2019. (05.31.) Kgy. határozat
A MÉK Küldöttgyűlése 142 igen szavazattal egyhangúlag a MÉK Pénzügyi és gazdálkodási szabályzatot és mellékletét az alábbiak szerint módosítja.
A 4.6. „Az éves nyilvántartási díj” pont az alábbi (2a) bekezdéssel egészül ki:
„(2a) A határon átnyúló szolgáltatásnyújtó az éves névjegyzéki nyilvántartási díjat a bejelentés tudomásul vételét követő 30 napon belül köteles megfizetni. A díj a névjegyzéken tartás egy éves időszakára vonatkozik.”
Fentiek szerint az 1. sz. melléklet az alábbiak szerint módosul:
névjegyzéki nyilvántartásért fizetendő díjak |
éves névjegyzéki nyilvántartási díj |
jelen szabályzat |
területi kamara |
a kamarai tagsággal nem rendelkező, névjegyzéken szereplő szakmagyakorló (beleértve a határon átnyúló szolgáltatásnyújtót) |
névjegyzéki késedelmi díj |
területi alapszabály |
területi kamara |
||
éves névjegyzéki nyilvántartási díjrészesedés |
jelen szabályzat |
MÉK |
területi kamara |
A PGSZ módosításai a MÉK honlapján történő közzétételt követő napon lépnek hatályba
A szabályzat egybeszerkesztett változata innen tölthető le.
Kapcsolódó tartalmak:
17/2017. (11.10.) sz. MÉK kgy határozat
A MÉK Küldöttgyűlése 209 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett a PGSZ 4.2.2., 4.6., 5.1., 5.2. pontjainak módosításait elfogadja.
4.2.2. Az időarányos tagdíj
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben az éves tagdíjat időarányosan kell megfizetni a tagdíjfizetési kötelezettséggel érintett megkezdett hónapok figyelembevételével. (ezer forintra kerekítve)
(3) Tagsági jogviszony átjegyzése esetén a tagnak a tárgyévi tagdíjnak az átjegyzés időpontjáig esedékes megkezdett hónapok szerint számított összegét (ezer forintra kerekítve) az elbocsátó területi kamara, míg a fennmaradó összeget az új lakóhely szerint illetékes területi kamara részére kell megfizetnie.
4.6. Az éves névjegyzéki nyilvántartási díj
(4) Az éves névjegyzéki nyilvántartási díj megfizetésének elmaradása esetére a jogszabályban meghatározott jogkövetkezményeket kell alkalmazni. Amennyiben a nyilvántartás lemondással vagy díjtartozás miatti törléssel szűnik meg, úgy ismételt bejegyzés, illetve szolgáltatás bejelentés esetén a hátralékos díjat a szakmagyakorló köteles megfizetni. A meg nem fizetett nyilvántartási díj után a területi kamara alapszabályában meghatározott mértékű késedelmi díjat számíthat fel, amelynek mértéke az éves nyilvántartási díj legfeljebb 50%-a lehet. A késedelmi díj a területi kamara bevételét képezi, amely azt az azzal kapcsolatos adminisztrációs költségeinek fedezetére használhatja fel.
5.1. A MÉK részesedése
(4) Az éves névjegyzéki nyilvántartási díjrészesedés mértéke 1 főre vetítve egységesen a nyilvántartási díj 30%-a. (törlésre kerül: ezer Forintra kerekítve)
5.2. A tagdíjrészesedési arány számítása
Az (1) bekezdésben szereplő képlet változatlanul hagyása mellett a képlet mutatószámai közül a ’c’ érték 86-ról 78-ra változik.
17*/2017. (11.10.) sz. MÉK kgy határozat
A MÉK Küldöttgyűlése a MÉK 2018. évi költségvetés tervezetét 209 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadja azzal, hogy ennek részeként a 2018. évi tagdíjat változatlanul 50.000 Ft-ban állapítja meg.
* számozási elírás
1/2014. (04.30.) DaSzT határozat
Diploma-azonosító szakértői testület (DaSzT) az ügyrendjét egyhangúlag elfogadja.
2/2014. (07. 04.) DaSzT határozat
Az 1987-1997 években kiadott "mesterfokozatú környezettervező" diplomák a belsőépítész tervezői jogosultság (BÉ) tekintetében azonos tartalmúak, tehát egyenértékűek a 266/2013. (VII. 11.) Kormány rendelet 1. mellékletében nevesített "okleveles belsőépítész, környezettervező művész" diplomával.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot elfogadta:
3/2014. (07. 04.) DaSzT határozat
"A 2013. december 31-ig a mesterfokozatú (MSc és MA) képzésben (kiegészítő képzésben) szerzett:
a.) okleveles tervező építészmérnök,
b.) okleveles építész,
c.) okleveles építésztervező művész
d.) okleveles szerkezettervező építészmérnök,
e.) okleveles urbanista építészmérnök,
diploma (egyetemi oklevél) egyenértékű a 266/2013. (VII. 11.) Kormány rendelet 1. és 3. mellékletében nevesített " okleveles építészmérnök" diplomával."
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot elfogadta:
A 10/2014 (10.30.) DaSzt határozat 2014. október 30-tól hatályon kivül helyezte – lásd. az 1 /2016. (02. 08.) DaSzT 2016. február 08-tól hatályos határozatot
4/2014. ( 09.10. ) DaSzT határozat
Az Építész Kamarához tartozó szakmagyakorlási jogosultságok esetében mindazon személyek végzettségét:
a.) a "teljes körűvé" történő átsoroláskor, vagy
b.) új jogosultság megállapításakor
"egyenértékűnek" kell tekinteni, akiknek 2013. december 31-ig jogosultságuk jogerősen megállapítást nyert, és az akkor hatályos jogszabályok szerint végzettségük a tervezési szakterületnek megfelelő szakirányú mesterképzésben szerzett szakképzettségnek (korábban egyetemi végzettségnek) volt tekinthető.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
5/2014. (09.10) DaSzT határozat
Az okleveles tájépítészmérnöki végzettséggel egyenértékűek a Budapesti Corvinus Egyetemen és annak jogelődjein 1953 - 2004. szeptember között szerzett időszakban, a mellékelt táblázat szerinti végzettségek.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta:
6/2014. (09.10.) DaSzT határozat
XY. végzettségét építészi műszaki ellenőri tevékenység engedélyezése szempontjából a DaSzT egyenértékűnek minősíti.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
7/2014. (09.10.) DaSzT határozat
XY. 1977-81 között elvégzett Ybl M. Építőipari Kar, Magasépítészeti szak, okleveles üzemmérnöki, és a 1987-90 között elvégzett BME Építészmérnöki Kar Műemlékvédelmi szakirány, főiskolai szakmérnök, műemlékvédelmi szakirányú képzettsége a DaSzT szerint nem tekinthető egyenértékűnek az okleveles építészmérnöki végzettséggel.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
8/2014. (09.10.) DaSzT határozat
XY. 1994-97 közötti építészmérnöki végzettsége (KLTE Műszaki Főiskolai Kar), a 1999-2004 között elvégzett BME Építészmérnöki Kar, műemlékvédelmi szakmérnöki képzettsége, és 2004-2006 Debreceni Egyetem, Műszaki Főiskolai ar, főiskolai szakmérnök tervezés szakon szerzett végzettségek összességében egyenértékű az okleveles építészmérnöki végzettséggel.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
9/2014. (09.10.) DaSzT határozat
XY. végzettsége Ybl M. Építőipari Műszaki Főiskola, Építőipari Intézet, Magasépítészeti szak (Debrecen 1983.), okleveles magasépítő üzemmérnök; és OKJ 71 5801 01 Építési Műszaki Ellenőr, Épület E szakképesítés, valamint a BME Építészmérnöki Kar Épületszigetelő szakirány, épületszigetelő szakmérnök, szakirányú szakképzés. Ezen végzettségek, sem egyedileg, sem összességében nem egyenértékűek sem az okleveles építészmérnöki végzettséggel, sem az okleveles szerkezetépítő mérnöki végzettséggel.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
10/2014. (10.30.) DaSzT határozat
A 2014. december 31-ig mesterfokozatú (MSc és MA) képzésben ( kiegészítő képzésben) szerzett::
a.) okleveles tervező építészmérnök,
b.) okleveles építész,
c.) okleveles építésztervező művész
d.) okleveles szerkezettervező építészmérnök,
e.) okleveles urbanista építészmérnök,
f.) okleveles építőművész
diploma (egyetemi oklevél ) egyenértékű a 266/2013. (VII. 11.) Kormány rendelet 1. és 3. mellékletében nevesített "okleveles építészmérnök" diplomával.
A 2014. december 31-ig szerzett okleveles építőművész diploma továbbá egyenértékű a
Az okleveles építésztervező művész oklevelekben szereplő különböző " helyesírási " változat (különírva, kötőjellel írva, más csoportosítással) mindegyike elfogadott.
Szavazás: 3 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
Az 1 /2016. (02. 08.) DaSzT határozat hatályon kívül helyezte, lásd: az 1 /2016. (02. 08.) DaSzT 2016. február 08-tól hatályos határozatot.
11/2014. (10.30.) DaSzT határozat: a (59/2014. (10.03.) sz. MÉK Elnökségi határozat alapján)
A DaSzT a korábbi jogszabályok és ehhez kapcsolódó állásfoglalásai szerinti jogosultsági feltételek kivezető lépéseként utoljára a 2014. évi kezdéssel indított Urbanista Felsőfokú Szakirányú Továbbképzést kizárólag "MSC szintű", okleveles építészmérnök, vagy okleveles urbanista-építészmérnök vagy okleveles tájépítész végzettséggel együtt egyenértékűsíti az okleveles településmérnöki végzettséggel.
Az egyenértékűsítés vonatkozik korábban végzett Urbanista Felsőfokú Szakirányú Továbbképzésre és a Városépítési és városgazdálkodási szakmérnöki végzettségre is.
2015. évtől megkezdett Urbanista Felsőfokú Szakirányú Továbbképzés kizárólag a „1,5 éves” MSC szintű urbanista-építészmérnök végzettségűek számára adhat településtervezési jogosultságra lehetőséget, mivel képzésükben a településtervezés nagyobb arányban van jelen, mint az építész és tájépítész esetében, amire alapozni lehet a továbbképzéssel.
Szavazás: 3 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
12/2014. (10.30.) DaSzT határozat
Dr. Varga Lajos főiskolai tanár, PTE PMMIK Pedagógia Tanszék, tanszékvezető helyettes tájékoztatását a DaSzT elfogadja:
"A Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság 2008/1/XI/3/51. számú határozata a Pécsi Tudományegyetemen támogatja a mérnöktanár mesterszakon az építész-mérnök, illetve az építőmérnök szakképzettséget adó képzés indítását, „azt leszögezve, hogy a szakon végzettek nem kaphatnak tervezői jogosultságot. A tervezési tárgyak helyett ezért javasolt a pedagógiai tárgyak beépítése a tanrendbe. A mérnöktanár végzettséghez a megfelelő műszaki képzettséget az elfogadott alapszakokon a hallgatók elsajátíthatták, ezért a pedagógiai oldal erősítése az indokolt. A tervezési jogosultság lehetőségének a megadása a magasabb szintű tervező képzés kikerülését tenné lehetővé.”
Szavazás: 3 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
13/2014. (10.30.) DaSzT határozat
XY tájépítészmérnöki végzettségét (SZIE Tájépítészeti, -védelmi, -fejlesztési Kar 2003.), és városépítési és városgazdálkodási szakmérnöki végzettségét (BME Építészmérnöki Kar 2009.) az okleveles településmérnöki végzettséggel egyenértékűnek minősíti.
Szavazás: 3 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
14/2014. (10.30.) DaSzT határozat
XY 1997-2000 között elvégzett Debreceni Egyetem (KLTE) Műszaki Főiskolai Kar, településmérnöki szak, településmérnök, és a 2001-2003 között elvégzett Debreceni Egyetem (KLTE) Műszaki Főiskolai Kar, főiskolai minőségügyi szakmérnök szakirányú képzettsége a DaSzT szerint egyenértékűnek tekinthető a műszaki ellenőri tevékenységhez előírt BSc építészmérnöki végzettséggel.
Szavazás: 3 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
1/2015. (02. 03.) DaSzT határozat
X.Y.Z., magasépítő mérnöki végzettsége (Ybl M. Műszaki Főiskola 1993.) műszaki ellenőri névjegyzékbe vétel céljából építőmérnöki végzettséggel egyenértékű.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
2/2015. (02. 03.) DaSzT határozat
XZ.ZY., ügyében a kért jogosultságok tekintetében a Magyar Építész Kamara Diploma azonosító Szakérői Testületének nincs hatásköre. A MMK átirata szerint a kérelmező forduljon a lakóhelye szerinti illetékes területi Mérnöki Kamarához, adjon be jogosultsági kérelmet. A Mérnöki Kamara megvizsgálja a végzettségét és a gyakorlatát, és kérdéses esetben a Mérnöki Kamara fordul a "diploma-azonosító" bizottságához.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
3/2015. (02. 03.) DaSzT határozat
Y.X.Z., okleveles magasépítő üzemmérnöki végzettsége (Ybl M. Műszaki Főiskola 1984.) műszaki ellenőri névjegyzékbe (ME-É) vétel a céljából építészmérnöki végezettséggel egyenértékű.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
4/2015. (02. 03.) DaSzT határozat
Z.YY.X., főiskolai okleveles építőmérnöki (szerkezetépítő) végzettségét (JPTE PMMK Főiskolai Kar 1998.), főiskolai okleveles építészmérnöki végzettségét (SZIE Ybl M. Főiskolai Kar 2002.) valamint NyME Közgazdaságtudományi Kar egyetemi mérnök-közgazdász végzettségét a Diploma azonosító Szakértői Testület építésztervezői jogosultság céljából nem fogadta el.
A vonatkozó 266/2013. (VII.11.) Korm. rendelet szerint szakirányú MSc szintű végzettség szükséges.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
5/2015. (02. 03.) DaSzT határozat
Z.X.Y., főiskolai kertmérnök (BSc) végzettségét (Kertészeti Főiskolai Kar Kertészmérnöki szak, általános kertész szakirány, Kecskemét 2003.), valamint főiskolai kertépítő- és zöldterület fenntartó szakmérnöki végzettségét (Kertészeti Főiskolai Kar Kecskemét 2005.), táj- és kerttervezői jogosultság céljából a Diploma azonosító Szakértői Testület nem fogadta el.
A vonatkozó 266/2013. (VII.11.) Korm. rendelet szerint MSc szintű végzettség szükséges.
Szavazás: 5 igen (1 tag email-ben szavazott), 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
6/2015. (02. 03.) DaSzT határozat
Z.X.Z.Z., építészmérnök végzettségét (BME Építészmérnöki Kar 2007.), valamint az Ír Nemzeti Egyetemmel társult Nemzeti Művészeti és Design Egyetem (NCAD MA fokozat Dublin 2011.), belsőépítész tervezői jogosultság (BE) céljából nem fogadhatja el, mert a külföldi diploma Europass (tananyag, tanórák és kreditpont kimutatások) nélküli véleményezésre ez a Testület nem jogosult. Tájékozató jelleggel: a MEIK (Oktatási Hivatal) jogosult a külföldi diploma honosítására.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
7/2015. (02. 03.) DaSzT határozat
YZ.ZX., településmérnöki végzettsége (Településmérnöki mérnök, Ybl Miklós Főiskola 1998.) valamint az ELTE Bölcsészettudományi Kar, Szociológia, Szociálpolitika Intézet és Továbbképzőközpont szociológia szakán, terület- és településfejlesztés szakán szerzett okleveles szociológus (2002.) végzettsége nem egyenértékű a településmérnöki végzettséggel (BSc szint), és a 2 éves okleveles településmérnöki (MSc szint) végzettséggel.
A 2014. november 20-i kelt tájékoztatás után a kérelmező által benyújtott az ELTE tantárgy és oktatói lista áttanulmányozása alapján a Testület fenntartotta korábbi véleményét.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot egyhangúlag elfogadta.
8/2015. (03. 25.) DaSzT határozat
YZXX üzemmérnöki diplomája (Ybl Miklós Építőipari Műszaki Főiskola, Magasépítési Intézet, Városgazdasági szak, 1985.) az építési műszaki ellenőri jogosultság általános építmények magasépítési szakterület tekintetében egyenértékű az építészmérnöki végzettséggel (email).
9/2015. (04. 14.) DaSzT határozat
XXX (a.n.: YYY, lakcím: zxxy.) okleveles belsőépítész tervező művész végzettsége egyenértékű a régészeti örökséggel és a műemléki értékkel kapcsolatos tevékenységről szóló 439/2013. (XI.20.) Korm. rendelet 7. §-ban előírt okleveles építészmérnöki végzettséggel (email).
10/2015. (05. 26.) DaSzT határozat
YYXXXZZZ, kertészmérnök végzettségét (Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Termesztési Kar, Táj- és Kertépítészeti Szak kertészmérnöki végzettség) a benyújtott leckekönyv és a 29/2012. (III.7.) Korm. rendelet 1. számú melléklet 15. pontja szerinti főiskolai szintű magasépítő üzemmérnöki végzettséggel történő összehasonlítása alapján az építésügyi igazgatási területen egyenértékűnek fogadta el a Diploma azonosító szakértői testület.
Szavazás: 4 igen, 2 nem szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta (email).
11/2015. (05. 29.) DaSzT határozat
Az okl. üzemmérnök végzettség és az okl. építőmérnök végzettség sem külön, sem együttesen nem egyenértékű a 190/2009. (IX.15.) Korm. rendelet 3.§ (4) bekezdés a) pontja szerinti állami főépítészi feladatkör betöltéséhez szükséges felsőfokú végzettséggel.
Szavazás: 5 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta (email).
12/2015. (07. 13.) DaSzT határozat
ABC DEF elvégzett tanulmányai és szakmai gyakorlata - okl. építőmérnök (BME Építőmérnöki Kar 2006), és műemlékvédelmi szakmérnök (BME Építészmérnöki Kar 2014) végzettség és műemlékeken végzett építésvezetői tevékenység - alapján jogosult felelős műszaki vezetői szakterületen műemlékvédelmi részszakterületen tevékenységet folytatni. (Képzettsége egyenértékűnek tekinthető az előírt végzettséggel).
Szavazás: 5 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta (email).
13/2015. (07. 17.) DaSzT határozat
RS PQ elvégzett tanulmányai és szakmai gyakorlata - okl. építőmérnök (BME Építőmérnöki Kar 1974), É 2 jogosultságú építésztervező, és faszerkezeti szakmérnök (BME Építészmérnöki Kar 1985.) végzettségek, faanyagvédelmi, műemléki épületdiagnosztika szakértő, és műemléki épületeken végzett tervezői és szakértői tevékenysége, számos tárgyi publikációja, valamint műemléki épületeken végzett munkája után kapott kitüntetések (Podmaniczky díj 2010, Forster Gyula emlékérem 2014.) - alapján jogosult felelős műszaki vezetői szakterületen műemlék-védelmi részszakterületen tevékenységet folytatni. (Képzettsége egyenértékűnek tekinthető az előírt végzettséggel).
Szavazás: 6 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta (email).
14/2015. (10. 20.) DaSzT határozat
TTTT (anyja neve:, szül:..) főiskolai építőmérnök (SZIE Ybl M. Építéstudományi Kar, Építőmérnöki szak 2012.) és műemlékvédelmi szakmérnök (BME Építészmérnöki Kar 2014.) és igazolt gyakorlata alapján jogosult felelős műszaki vezetői szakterületen műemléki részszakterületen (MV-É-M) tevékenységet folytatni. (Képzettsége ezen a téren egyenértékűnek tekinthető az előírt végzettséggel).
Szavazás: 4 igen és 1 tartózkodás szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta (email).
15/2015. (11. 17.) DaSzT határozat
HK BC (anyja neve:....., szül:. Budapest,.....) alapfokozatú geográfus (BSc ) végzettsége (Szegedi Tudomány Egyetem, Természettudományi Kar 2014.) és jelenleg folytatott településmérnöki képzése (Debreceni Egyetem, Műszaki Kar) nem egyenértékű az építési hatósági munkakörhöz a 29/2012. (III.7.) Kormány rendeletben előírt szükséges végzettségekkel.
Szavazás: 4 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta.
16/2015. (11. 17.) DaSzT határozat
HH ST (anyja neve:........., szül:........) magasépítő technikusi végzettsége és okleveles településmérnöki végzettsége (PTE PMMK Településmérnöki Szak 1997) felelős műszaki vezetői (építési szakterület) és az építési műszaki ellenőri (magasépítési) jogosultságok tekintetében egyenértékűnek tekinthető.
Szavazás: 4 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta.
17/2015. (12. 08.) DaSzT határozat
dr. RR TT, kertészmérnök végzettségét (Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Termesztési Kar, Táj- és Kertépítészeti Szak kertészmérnöki végzettség 1987.) a benyújtott oklevél és a 29/2012. (III.7.) Korm. rendelet 1. számú melléklet 15. pontja szerinti főiskolai szintű magasépítő üzemmérnöki végzettséggel történő összehasonlítása alapján az építésügyi igazgatási területen egyenértékűnek fogadta el a Diploma azonosító szakértői testület.
Szavazás: 5 igen, 1 tartózkodás szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta - emailes szavazás.
18/2015. (12. 17.) DaSzT határozat
MM MM (szül.: BBB, 18.... .... ..... anyja neve:............., Magyar Mérnöki kamarai száma:) okleveles építőmérnöki végzettsége (BME Építőmérnöki Kar Építőmérnöki Szak 2003.) és Tartószerkezettervezők Mesteriskola X. ciklusának mérnöki végzettsége nem egyenértékű a főépítészi feladatkör betöltéséhez szükséges szakirányú felsőfokú végzettséggel, lásd: a 190/2009 (IX. 15.) Kormány rendeletben 3 §. (4) bekezdésben meghatározott végzettségeket.
Szavazás: 4 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta.
1 /2016. (02. 08.) DaSzT határozat
A 2015. december 31-ig mesterfokozatú (MSc és MA) képzésben (kiegészítő képzésben) szerzett: a.)okleveles tervező építészmérnök,
a.) okleveles tervező építészmérnök,
b.) okleveles építész,
c.) okleveles építésztervező művész
d.) okleveles szerkezettervező építészmérnök,
e.) okleveles urbanista építészmérnök,
f.) okleveles építőművész
diploma (egyetemi oklevél) egyenértékű a 266/2013. (VII. 11.) Kormány rendelet 1. és 3. mellékletében nevesített "okleveles építészmérnök" diplomával.
A 2015. december 31-ig szerzett okleveles építőművész diploma továbbá egyenértékű a 266/2013. (VII. 11.) Kormány rendelet - az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről - 1. számú mellékletében nevesített " okleveles építésztervező művész " diplomával.
Az okleveles építésztervező művész oklevelekben szereplő különböző " helyesírási " változat (külön írva, kötőjellel írva, más csoportosítással) mindegyike elfogadott.
Ez a határozat hatályon kívül helyezi a 10/2014. (10.30.) számú DaSzT határozatot.
Szavazás: 4 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot elfogadta – email-es szavazás.
Az 2/2017. (03.01.) DaSzT határozat hatályon kívül helyezte, lásd: az 2 /2017. (03.01.) DaSzT 2017. március 1-től hatályos határozatot.
2/2016. (02. 08.) DaSzT határozat
ABCD EF (éééé. hh nn.) a Leuveni (B) Katolikus Egyetemen "A történeti városok és épületek megőrzése " Mesterszakon elvégzett tanulmányai (éééé.- éééé.. tanévben) és szakmai gyakorlata - alapján jogosult SZÉS5 jelű (Szakági építésügyi műszaki szakértő szakterületen műemléki építmények műszaki szakértői részszakterületen) tevékenységet folytatni. (Képzettsége egyenértékű az előírt végzettséggel).
Szavazás: 4 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta - emailes szavazás.
3/2016. (04. 28.) DaSzT határozat
BCD BCD külföldi oklevelével (Dánia, Aalborg University) kapcsolatban az Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ is megállapította, hogy nem tartozik az automatikusan elismerendő dán egyetemi képesítések közé.
A DaSzT összehasonlító elemzése szerint az Aalborg University Master és a Vitus Bering Főiskola Bachelor képzése nem egyenértékűsíthető a magyar okleveles építészmérnök végzettséggel, tantárgycsoportok településtervezés, építészettörténet, stb. teljes hiánya miatt.
Szavazás: 6 igen szavazattal a testület a fenti határozatot egyhangúlag elfogadta - emailes szavazás.
4/2016. (05. 12.) DaSzT határozat
KLM ABC (született vvvvvv, éééé. hh nn., állandó lakcíme:xxxx) végzettségei együttesen (Bánki Donát Műszaki Főiskola Szervező és Informatikai Szak Menedzser Ágazat szervezőmérnök éééé, oklevél száma xyx/éééé. és Ybl Miklós Műszaki Főiskolai Kar Építészmérnöki Szak építészmérnök éééé, oklevél száma N.xxx./éééé.) továbbá BME Építészmérnöki Kar Alapszintű épületenergetikus szakirány épületenergetikai szakmérnöki végzettsége (éééé.) az épületenergetikai szakértői (SZÉS6) jogosultság szempontjából egyenértékűnek tekinthető az okleveles építészmérnök végzettséggel.
Szavazás: 6 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta - emailes szavazás.
5/2016. (05. 12.) DaSzT határozat
MNO PRS (született: vvvvvv, éééé hh nn.) magyar és külföldi oklevelei:
Széchényi István Egyetem Műszaki Tudományi Kar Építészmérnöki Szak főiskolai okleveles építészmérnök éééé.) és Cseh Műszaki Egyetem (Prága) Építészmérnöki Kar okleveles építészmérnök (éééé) száma:xxxx/éééé
A DaSzT összehasonlító elemzése a Széchényi István Egyetem Műszaki Tudományi Kar Építészmérnöki Szak képzése és a Cseh Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kar mesterfokozatú képzése egyenértékű a magyar okleveles építészmérnök végzettséggel, a tantárgycsoportok és azok kreditpontszámai miatt.
Szavazás: 6 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta - emailes szavazás.
6/2016. (06. 21.) DaSzT határozat
MMM NNNN (született: vvvvvv, éééé hh nn, cím alatti lakos ) elvégzett tanulmányai és szakmai gyakorlata - okleveles építészmérnök (Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem, Építészmérnöki Kar építészmérnök oklevele száma:nnnnn), É1 jogosultságú építész vezető tervező. xxxx-xxyy között Országos Műemléki Felügyelőség műemléki épületeken végzett építész tervezői és szakértői tevékenysége, xxyy-xxzz között VÁTI Műemléki Irodájának műteremvezetőjeként műemléki helyreállítások irányítói tevékenysége, xxxx óta igazságügyi műemléki szakértői tevékenysége, valamint yxyy. óta Műemléki érték dokumentálása jogosultsága, továbbá műemlékvédelmi posztgraduális szakmérnöki képzésben végzett oktatói tevékenységét figyelembe véve a Szakági építésügyi műszaki szakértői szakterületen műemlék építmények műszaki szakértői részszakterület (SZÉS5) - jogosultság számára megadható.
Szavazás: 4 igen, 1 nem és 1 tartózkodás szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta - e mailes szavazás.
7/2016. (09. 12.) DaSzT határozat
BBB AAA (sz: éééé. hh. nn., anyja neve: AB CD) okleveles építőmérnök (BME xxx/éééé) és műemlékvédelmi szakmérnök (MMK száma: xxxxxx), felelős műszaki vezető (MV-M, MV-É), műszaki ellenőr (ME-M,ME-É), energetikai tanúsító (TÉ) kérelmére az alábbi állásfoglalást adjuk:
Az MV-É-M jelű felelős műszaki vezetői, építési szakterület műemléki részterületére szóló jogosultság megadásának - a végzettségek és a szakmai gyakorlat együttes figyelembe vételével - nincs akadálya.
Az É jelű építészi tervezési jogosultság megadására nincs módunk, a 266/2013. (VII. 11.) Korm. rendelet - az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről - 1. számú melléklet I. Tervezés, 2. rész alapján.
Szavazás: 5 igen, 0 nem és 1 tartózkodás szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta - e mailes szavazás.
8/2016. (12.01.) DaSzT határozat
CCDD NN (éééé. hh. nn., BBBBB) építőmérnök (üzemmérnök - Ybl M. Műszaki Főiskola éééé.), okleveles építőmérnök (szerkezetépítő - BME Építőmérnöki Kar, Építőmérnöki Szak, Kiegészítő levelező tagozat éééé.), okl. műemlékvédelmi szakmérnök ( BME Műemlékvédelmi szakmérnök éééé.), tartószerkezeti tervező, OKJ-s építési műszaki ellenőri szakképesítéssel (BME mérnöktovábbképző Intézet éééé.) rendelkező műszaki ellenőr és „műemlékes” gyakorlattal ( éééé - éééé.) is rendelkező felelős műszaki vezető részére az MV-É-M jelű felelős műszaki vezetői, építési szakterület műemléki részterületére szóló jogosultság megadásának – a végzettségek és a szakmai gyakorlat együttes figyelembe vételével – nincs akadálya.
Szavazás: 5 igen szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta - e mailes szavazás.
9/2016 (12.01.) DaSzT határozat
NNN SSSS (éééé. hh. nn. BBBBB) főiskolai településmérnök (Ybl M. Műszaki Főiskola, Településmérnöki Szak éééé.), okl. építőmérnök (BME Építőmérnöki Kar, Kiegészítő levelező Szak, éééé.), okl. műemlékvédelmi szakmérnök (BME éééé.).
Fenti végzettségek nem megfelelőek TT jelű településtervező jogosultsághoz.
A Településtervezői jogosultsághoz településmérnöki MSc, urbanisztikai szakmérnöki végzettség képezhetné vizsgálat tárgyát.
Szavazás: 4 igen, 1 tartózkodás szavazattal a testület a fenti határozatot elfogadta - e mailes szavazás.
1/2017. (03.01.) DaSzT határozat Diploma-azonosító Szakértői Testület ügyrend módosítása
Az 1/2014. (04.30.) DaSzT határozattal elfogadott ügyrend 1. §-sát a mai napon az alábbiak szerint módosítja, kiegészíti a Testület:
"(2a.) A Testület kivételes esetekben az igazolt szakképzettség, a teljesített kreditpontszámok és a szakmai gyakorlat figyelembe vételével a kérelmező számára adható jogosultságról az engedélyezési eljárás során jogosult szakértőként véleményt nyilvánítani amelyet a jogosultság megállapításakor a területi kamara figyelembe vesz."
A módosítást 6 igen szavazattal a Testület elfogadta.
2 /2017. (03. 01.) DaSzT határozat
A 2016. december 31-ig mesterfokozatú (MSc és MA) osztott, osztatlan vagy kiegészítő képzésben szerzett:
a.) okleveles tervező építészmérnök,
b.) okleveles építész,
c.) okleveles építésztervező művész
d.) okleveles szerkezettervező építészmérnök,
e.) okleveles urbanista építészmérnök,
f.) okleveles építőművész
diploma (egyetemi oklevél) egyenértékű a 266/2013. (VII.11.) Kormány rendelet 1. és 3. mellékletében nevesített " okleveles építészmérnök " diplomával.
A 2016. december 31-ig szerzett okleveles építőművész diploma továbbá egyenértékű a
Ez a határozat hatályon kívül helyezi a 1/2016. (02.08.) számú DaSzT határozatot.
Szavazás: 6 igen, 0 nem szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
3/2017. (03. 01.) DaSzT határozat
AAAA BAAA (Budapest, éééé/hh/nn., kamarai száma: 00-1234) a PTE PM Műszaki Kar Településmérnöki Kar településmérnök (39/éééé) és SZIE Településmérnöki Kiegészítő egyetemi szakon elvégzett okleveles településmérnöki tanulmányai (éééé-éééé tanévben, KTY-00/éééé), PTE PM Műszaki Kar építészmérnöki (BSc EMBL124/éééé) végzettsége és éééé-ben megszerzett Műszaki szakértői energetikai szakterület (TÉ), és szakmai gyakorlata - alapján jogosult SZÉS6 jelű (Szakági építésügyi műszaki szakértői szakterületen építmények épületenergetikai szakértői részszakterületen) tevékenységet folytatni, képzettségei ezen a részszakterületen egyenértékűek a előírt végzettséggel.
Szavazás: 3 igen és egy tartózkodással a Testület a fenti határozatot elfogadta.
4/2017. (03. 01.) DaSzT határozat
MMMM KKKK (lakcíme: 1234 Bp. Nnnnn u. xx.) végzettségei: Ybl M. Építőipari Műszaki Főiskola, Városgazdálkodási szak (Budapest éééé.), a BME Építőmérnöki Kar Szerkezetépítő Szak (Bp. éééé.). Az MMK nyilvántartásában éééé-től (kamarai számon) T - tartószerkezeti tervezés, SZÉS1 és 2, valamint SZÉS 9, 10, 11 jelű szakértői jogosultságok, MÉK nyilvántartásában (kamarai szám) É2, MV-É és ME-É jogosultságok. Éééé. óta igazságügyi műszaki szakértő. Éééé - éééé. között államigazgatási munkakörökben is dolgozott.
Fentiek alapján a SZÉSZ jelű - Általános építmények építésügyi műszaki szakértői szakterületen jogosultsághoz felsorolt képzettségei és szakmai gyakorlata ezen a szakterületen egyenértékűek a előírt végzettséggel.
Szavazás: 3 igen és egy tartózkodással a Testület a fenti határozatot elfogadta.
5/2017. (06.01.) DaSzT határozat
Az okleveles magasépítő üzemmérnök végzettség és a BSC szintű építészmérnök végzettség gyakorlatilag majdnem azonosnak tekinthető, tehát az okleveles magasépítő üzemmérnök végzettség egyenértékű a BSC szintű építészmérnök végzettséggel, és fordítva, a BSC szintű építészmérnök végzettség egyenértékű az okleveles magasépítő üzemmérnök végzettséggel.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
6/2017. (06.01.) DaSzT határozat
MSLK részére a belsőépítészeti tervezési szakterületen a Kolozsvári Műszaki Egyetemen szerzett végzettsége, és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) által kiadott Művészeti Doktori Oklevél (DLA) alapján a BÉ jelű tervezői jogosultság kiadható.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
7/2017. (06.01.) DaSzT határozat
QQQ AAA (kamarai száma: 0X-1234) építészeti és belsőépítészeti tervezési szakterületen, korábbi É1 és BÉ1 jogosultsága – végzettségei és korábban szerzett joga alapján – kiadható.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
8/2017. (06.01.) DaSzT határozat
PRQ ABC építészmérnök (Anyja neve: XYZ , lakóhelye: Xxx, EE FF utca nn., kamarai száma: É 0X-1234) építész tervező szakmérnöknek a Metropolitan Egyetem Belsőépítészeti szakirányú továbbképzési szakán szerzett Belsőépítész tervező szakképzettsége (OKL0000...../éééé) alapján a BÉ jogosultság kiadható.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
9/2017. (06.01.) DaSzT határozat
Az okleveles építészmérnök (vagy azzal egyenértékű) végzettség kiegészítve a Metropolitan Egyetem Belsőépítészeti szakirányú továbbképzési szakán szerzett Belsőépítészeti tervező szakképzettség egyenértékű a BÉ jogosultsághoz szükséges végzettséggel.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
10/2017. (06.01.) DaSzT határozat
MNO IJK építész (lakóhelye: Hhhh, KL L utca x., kamarai száma: É 2 0X-2468) Ybl Miklós Építőipari Műszaki Főiskola építészmérnök szakképzettsége és település fenntartási és igazgatási szakmérnöki oklevelei, valamint a Miskolci Egyetem terület-és településfejlesztési posztgraduális képzése nem egyenértékű az okleveles településmérnöki szakképzettséggel.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
11/2017. (06.01.) DaSzT határozat
A Táj- és kertépítészeti tervezési munkát, akár K, akár TK szakterületen a tájépítészmérnökök (öt éves egyetemi képzés, ill. MSc), ill. jogelődök, azaz a táj- és kertépítész szakon végzett kertészmérnökök, továbbá a táj- és kertépítészeti szakszemináriumot végzett kertészmérnökök kaphatják meg. A TK jogosultság tájépítészmérnöki végzettségben és gyakorlatban is különbözik a BCE Kertészettudományi Karán szerzett okleveles kertészmérnöki végzettségtől. Ezért kérelmező nem kaphat TK jogosultságot.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
Tájékoztatjuk, hogy a 2 éves Tájépítészmérnök MSc szak elvégzésével a jogosultság megszerezhető lenne, a jelenlegi végzettségével jogosult jelentkezni. A képzés keresztféléves, tehát a következő évre még tudna jelentkezni.
12/2017. (06.01.) DaSzT határozat
Az MV-É jogosultság tekintetében a magasépítési technikus és településmérnöki végzettség egyenértékűnek tekinthető a 1. melléklet a 266/2013. (VII. 11.) Korm. rendelet, - IV. Felelős műszaki vezetés, 1. rész - Általános építmények felelős műszaki vezetői szakterületek fejezetben előírt végzettségekkel.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
13/2017. (06.01.) DaSzT határozat
ZZZ JJ Pp (szül: éééé. hh. nn.) BME Építőmérnöki Kar szerkezetépítő mérnök (BME 1122/éééé) és BME Építészmérnöki Kar szakmérnöki oklevele (BME 789/éééé) és műszaki doktori oklevele (BME Építészmérnöki Kar 2211/éééé) valamint "vezető tervező oklevele" (ÉVM É-1357/éééé) által szerzett joga és szakmai gyakorlata alapján végzettsége egyenértékű az okleveles építészmérnöki végzettséggel.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
14/2017. (06.01.) DaSzT határozat
KKK Cc (szül.:éééé.hh.nn., Pppppp) okleveles környezetgazdálkodási agrármérnök (SZIE Környezetgazdálkodási Intézet éééé/27) és "területi tervezés" szakirányú továbbképzése alapján nem kaphat településtervezési (TT) és településtervezési zöldterületi és tájrendezési (TK) jogosultságot.
A szóban forgó jogosultságokat a településmérnökök és tájépítészmérnökök (öt éves egyetemi képzés, ill. MSc), korábban a táj- és kertépítész szakon végzett kertészmérnökök, továbbá a táj- és kertépítészeti szakszemináriumot végzett kertészmérnökök kaphatják meg.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
Tájékoztatjuk, hogy a 2 éves Tájépítészmérnök MSc szak elvégzésével a TK jogosultság megszerezhető lenne, a jelenlegi végzettségével jogosult jelentkezni. A képzés kereszt-féléves, tehát a következő évre még tudna jelentkezni.
15/2017. (06.01.) DaSzT határozat
TTTT MMM (szül.: éééé.hh.nn., Bbbbbb) okleveles kertészmérnök - a táj- és kertépítészmérnök (1234/éééé), Városépítés-városgazdasági szakmérnök (3579/éééé), valamint Táj- és környezetrendezési szakmérnök (248/éééé) végzettségei alapján jogosult a
- Településtervezési zöldterületi és tájrendezési szakterület (TK)
- Táj- és kertépítészeti tervezés (K)
- Településtervezési zöldterületi és tájrendezési szakértői szakterület (SZT)
szakmagyakorlási jogosultságokra.
Szavazás: 5 igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
16/2017. (06.01.) DaSzT határozat
KK MNO okleveles építészmérnök 266/2013. (VII. 11.) Korm. rendelet 1. melléklet - a szakmagyakorlási jogosultságokhoz szükséges képesítési követelmények, szakmai gyakorlati idők, továbbá feladatok, amelyeket az adott szakterületi jogosultsággal lehet végezni - I. Tervezés - 2. rész - Építészeti-műszaki tervezés 2. pont szerint alanyi jogon "A saját tervezésű építmény teljes körű belsőépítészeti tervezés"-ét végezheti. 3. pont szerint az okleveles építészmérnöki végzettség a BÉ jogosultsághoz nem elegendő végzettség.
Szavazás: 5 igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
17/2017. (08.28.) DaSzT határozat
XY belsőépítész környezettervező művész a Magyar Iparművészeti Főiskola Tervezőképző Intézet okleveles belsőépítész és bútor szakirányú környezeti formatervező végzettsége alapján és a Metropolitan Egyetem Belsőépítészeti szakirányú továbbképzési szakán szerzett Belsőépítész környezettervező művész oklevelének kézhez vétele és bemutatása után részére a belsőépítészeti tervezési területen (BÉ) jogosultság kiadható
Szavazás: 5 igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
Lásd még az erre vonatkozó 9/2017. (06.01.) számú DaSzT határozat-ot is:
Az okleveles építészmérnök (vagy azzal egyenértékű) végzettség kiegészítve a Metropolitan Egyetem Belsőépítészeti szakirányú továbbképzési szakán szerzett Belsőépítészeti tervező szakképzettséggel egyenértékű a BÉ jogosultsághoz szükséges végzettséggel.
Szavazás: 5 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
18/2017. (09.20.) DaSzT határozat
XY végzettségének és gyakorlatának együttes figyelembevételével kizárólag az építéshatósági ügyintéző munkakör betöltéséhez szükséges, „az alapképzésben (BA) szerzett építésszel egyenértékűnek elismert szakképzettség” alkalmazási feltétel teljesül.
Szavazás: 6 egyhangú igen szavazattal a Testület a határozatot elfogadta.
1/2018. (01. 31.) DaSzT határozat - 2017. évben elindult ügy
AAAA városgazdasági üzemmérnök, (szül: ÉÉÉÉ. HH. NN., lakóhelye:............) a DaSzT már korábban is megtárgyalta főépítészi kérelmét, és sajnálattal állapította meg, hogy a 2 főiskolai (BSc szintű) végzettséget (Ybl M. Építőipari Műszaki Főiskola Városgazdasági Szak - üzemmérnök (XXXX.), és SZIE Ybl M. Főiskolai Kar Építészmérnöki szak - építészmérnök (YYYY.) nem áll módjában az okleveles településmérnöki egyetemi mesterképzési (MSc) szinttel egyenértékűsíteni.
A DaSzT úgy ítéli meg, hogy korábbi képzettségeit ki kellene egészítenie Településmérnöki MSc-vel, ami már megfelelő képzettség lenne, vagy Urbanista vagy Főépítészi Szakmérnöki képzés elvégzése után tudná a Testület újra megvizsgálni egyenértékűsítés céljából.
Szavazás: 4 igen szavazattal Testület a fenti határozatot elfogadta.
2/2018. (01. 31.) DaSzT határozat - 2017. évben elindult ügy
BBBB (szül: ÉÉÉÉ. HH. NN., lakcíme: ....................) végzettségei: PTE Műszaki és Informatikai Kar, Építőművész Alapképzés (XXXX.), a Fachhochschule Joanneum (Graz) Master Studium (YYYY.) valamint a benyújtott szakmai gyakorlati igazolások alapján végzettségét az okleveles építészmérnök végzettséggel azonosnak fogadja el.
Szavazás: 3 igen szavazattal és egy tartózkodással a Testület a fenti határozatot elfogadta.
3/2018. (01. 31.) DaSzT határozat - 2017. évben elindult ügy
CCCC (szül: YYYY. MM. DD.) Eötvös József Főiskola Építőmérnöki (BSc) oklevél (ÉÉÉÉ.) és a Denmarks Tekniske Universitet (DTU) ÉÉÉÉ. HH. DD-én szerzett Diplom Civilingenior cand. polyt. (Master of Science in Engineering) megnevezésű végzettsége: Ez a diploma nem szerepel az EU által elismert építész diplomái között. Dániában ez olyan mérnököt jelöl, aki építéshelyszíni építész, kivitelezési építész. Léteznek más ilyen iskolák is Dániában, remek műszaki ellenőrök, építésvezetők, előkészítő mérnökök, munkahelyi mérnökök, ismerik az épületszerkezettant, technológiát, árakat, jogot, és nem akarnak építészeti tervezést végezni, megvalósító építészek. Van ahol „ constructing architect“-nek hívják őket, de nem terveznek, nem építőmérnökök mert nem a statika és talajmechanika a fő tárgyuk. A tananyagot vizsgálva és a diplomatervet is megfigyelve ő építőmérnök, magasépítési területen. ennek alapján kérelmezheti felvételét a Magyar Mérnöki Kamarába.
Szavazás: 4 igen szavazattal a Testület a fenti határozatot elfogadta.