A veszélyhelyzet és az azt követő intézkedések nyomán a taggyűlések és küldöttgyűlések megtartására nem volt mód, így a jogszabályok által előírt beszámolók elfogadásának, és a tisztségviselők választásának a kérdése sokáig megoldatlan maradt.
Végül a 102/2020. (IV.10.) Korm. rendelet lehetővé tette, hogy a köztestületek esetében a taggyűlések, küldöttgyűlések helyett bizonyos esetekben és feltételekkel az elnökségek döntsenek, ezzel biztosítva a kamarák működését.
A hivatkozott Korm. rendelet alapján ezért a MÉK Elnöksége – a korábbi tájékoztatásának megfelelően – elfogadta a 2019. évre vonatkozó munkájáról és gazdálkodásáról szóló beszámolóit. Elkészültek azok a beszámolók is, amelyek elfogadásra az elnökségnek nincs felhatalmazása, így ezen esetekben azokat áttekintette és a honlapján közzé teszi. A kamarai ügyek lefolytatásának biztosítása miatt két szabályzat módosításáról is döntés született. A módosításokat a korábbi jogszabályok miatti átvezetések tették szükségessé.
Összhangban a Korm, rendelet előírásaival, azok a beszámolók és szabályzatok kerülnek a veszélyhelyzet visszavonását követő küldöttgyűlési jóváhagyásra előterjesztésre, amelyekről a döntés eredendően küldöttgyűlési hatáskörbe tartozik.
Az elnökségi határozatok innen érhetők el:
https://mek.hu/index.php?id=45851
Az elfogadott és közzé tett anyagok:
Budapest, 2020. május 27.
A MÉK hírek rovatban beszámolunk a MÉK által létrehozott szakmai programok hozzájárulási alapja pályázatának 1. fordulójáról. A beérkezett pályázatokat és azok elbírálását alapvetően befolyásolja a járványhelyzet, mivel a rendezvények megtartása a kijárási korlátozások miatt jelenleg bizonytalan, éppen ezért első körben jellemzően kiadványok, díjak támogatására került sor. A rendezvények támogatásáról a járvány helyzet alakulásának függvényében dönt a MÉK elnöksége.
A MÉK elnökségének határozatai mellett összefoglalót olvashatunk a veszélyhelyzettel kapcsolatban a Kamara életét, működését befolyásoló intézkedésekről, Elnöki szabályokról, a MÉK elnökségének ajánlásairól, melyek kiterjednek a MÉK és a Területi Kamarák napi működésére, az etikai eljárások folytatására, a veszélyhelyzet idején esedékessé váló küldöttgyűlések, taggyűlések lebonyolítási rendjére, a szükséges egészségvédelmi intézkedés meghozatalára.
Ugyancsak ebben a rovatban olvashatunk összefoglalót a MÉK online felméréséről, melyet a szakmagyakorlók megkérdezésével készített annak érdekében, hogy pontos információkkal rendelkezzen arról, hogy a megkérdezettek mit tapasztalnak a gyakorlatban, mik a kilátásaik és milyen intézkedéseket tartanának szükségesnek a járvány helyzetben. A felmérés alapján a MÉK elnöksége megfogalmazta a koronavírus-járvány negatív hatásainak enyhítésére vonatkozó javaslatait, amelyet elküldött mind a Miniszterelnöknek, mind a Miniszterelnökségnek, mind pedig az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, és amelyek ebben a cikkben is olvashatóak.
Jelen Közlöny Fókusztémája a tájépítészet. Ennek kapcsán olvashatunk cikket Schuchmann Péter tollából, aki bemutatja a Táj - és Kertépítészeti Tagozat munkáját, a tájépítész szakma jelenlegi kihívásait.
Ugyancsak ebben a rovatban olvashatunk interjút Bardóczi Sándorral, Budapest Főtájépítészével. Az interjúban Bardóczi Sándor beszél arról, hogy mi vezette a pozíció elvállalásáig, mit vállalt ezzel. A cikk foglalkozik a Fővárost érintő kisebb-nagyobb tájépítészeti problémáival, megkérdezi a szakembert a jövőbeli terveiről, a működési határairól. Mindenképpen izgalmas olvasmány, különösen pedig akkor válik érdekessé, ha néhány év múlva visszatekintünk majd arra, hogy mi tudott megvalósulni a tervekből, elképzelésekből.
Építészeti közélet rovatunkban megemlékezünk Prof. Hajnóczi Gyula születésének 100. évfordulójáról. Dr. Mezős Tamás cikke felidézi a Professzor Úr munkásságát, amely mindannyiunk számára például szolgálhat az építészettörténet terén. Ez az évforduló jó alkalom arra, hogy mindenki, akinek szerencséje volt Őt ismerni, felidézhesse a saját élményét, személyes történetét Hajnóczi Tanár Úrral.
Sajnos ez a rovat ebben a számban is búcsúzással folytatódik. 3 olyan kiemelkedő építésztől, belsőépítésztől kellett elbúcsúznunk a közelmúltban, akik mind a szakmában, mind az oktatásban, mind pedig az építészeti közéletben meghatározó szerepet játszottak. O. Ecker Judit búcsúzik Turányi Gábortól, Vámossy Ferenctől és Fekete Györgytől. Komoly szaktudású, jó emberek voltak, emlékük megmarad!
Építészeti körkép rovatunkban bemutatjuk Andor Anikó Ybl díjas táj- és kertépítész egyik kiemelkedő munkáját, a Gül Baba türbe belsőkert és közpark kialakítását, amellyel a tervező elnyerte a 2019. év Tájépítésze díjat. Gratulálunk hozzá, és mindenkinek ajánljuk, hogy a cikk olvasását követően keresse fel ezt a szemet-lelket gyönyörködtető kertet!
A Stúdió-Műhely rovatban egy fiatal tájépítész csapatot mutatunk be, az Objekt Tájépítész Irodát. Az iroda friss, izgalmas munkáinak képei mellett betekintést nyerhetünk mindabba, amit magukról, munkáikról, a társadalom viszonyáról a tájépítészet irányában, valamint a tájépítészek helyzetéről, jövőképéről gondolnak.
Lankadatlan energiával biztatunk Mindenkit, hogy vegye ki a részét abból a közös feladatból, aminek célja, hogy az építészetet, az épített környezetet visszahozzuk a társadalmi közbeszédbe! Továbbra is szeretnénk bemutatni mindent, ami érték az építészetben, az épített környezetben, amivel pozitív példát állíthatunk minden a szépre fogékony olvasó számára. Ehhez a munkához várjuk minden érdeklődő, támogató csatlakozását, hiszen ez mindannyiunk közös érdeke.
Tutervai Mátyás
MÉK alelnök - főszerkesztő
A MÉK Elnöksége 05. 13-án ismét találkozott a virtuális térben.
Az elnökség aktivitása nem csökken, különösen azért mert már halványan látszik az alagút vége, talán belátható időn belül visszatér az élet a rendes kerékvágásba...bár ez a keréknyom már sosem lesz ugyanaz, ami régen volt.
Ez talán nem is baj, vélhetően mindannyian szereztünk olyan tapasztalatokat ebben a kényszerhelyzetben, amin érdemes elgondolkodni az egészséges békeidőben is. Ez vonatkozik mind a Kamarára, mind az egyéni szakmagyakorlóra, mind pedig 1-1 emberre a saját életében.
Hajnóczi Péter tájékoztatta a MÉK Elnökségét a 2019. évi beszámolók és a szabályzatok előkészítésének helyzetéről. A MÉK Elnöksége megállapodott abban, hogy ezek elfogadása a 2020. 05. 27-i online elnökségi ülésen történik.
A MÉK Elnöksége áttekintette a tervellenőri szabályzat készítésének kérdését. Az Elnökség egyetértett abban, hogy a felmerült igényeknek megfelelően szükséges a szabályzat megalkotása, ugyanakkor elengedhetetlen, hogy a szabályzat behatárolja, korlátozza a tervellenőrzés feladatát, jogkörét, elkerülendő, hogy a tervellenőr tervezési feladatokat lásson el, vagy építészeti minőséget, koncepciót vizsgáljon, ítéljen meg. Az elnökség részéről Szalay Tihamér és Dulácska Zsolt kíván részt venni a szabályzat kidolgozásában.
A MÉK Elnöksége megtárgyalta a 191/2020. (V.8.) Krom. rendelet kérdését. A jogszabályt a jogalkotó a Kamarával nem egyeztette, a jogszabály Kamarával kapcsolatos hatálya kérdéses. A MÉK a jogszabály értelmezését kérte a Miniszterelnökségtől, különös tekintettel arra, hogy a Kamara működésén túl a jogszabály komoly hatással lehet az építési engedélyezési eljárásokra is.
A MÉK Elnöksége levélben fordult dr. Kovács Lászlóhoz, a Közbeszerzési Hatóság új elnökéhez, a tervpályázatokkal kapcsolatos közbeszerzési kérdéseket illetően. A Hatóság elnökével történő személyes egyeztetés előkészítése folyamatban van. Az egyeztetés során lesz lehetőség azon kérdések tisztázására, amelyet a MÉK a veszélyhelyzet negatív hatásait kiküszöbölendő javaslatok kapcsán felvetett.
A MÉK Elnöksége megvizsgálja a Lechner Tudásközpont Kft honlapján található, az építészeti alkotásokra, műszaki létesítményekre és azok építészeti-műszaki dokumentációira vonatkozó szerzői jogi szabályozással és joggyakorlattal összefüggő, a társadalmi jogtudatosság növelést célzó átfogó stratégia kérdését, és véleménye kialakítását követően megteszi a szükséges lépéseket.
Az Elnökség 2 hét múlva hasonló keretek között tovább folytatja munkáját...
A május 8-i Magyar Közlönyben megjelent a 191/2020. (V.8.) Korm. rendelet, amely előzetesen nem került egyeztetésre a Magyar Építész Kamarával. Mai napon felvettük a kapcsolatot a Miniszterelnökséggel, hogy a május 18-án hatályba lépő rendelkezésekről és azok alkalmazásáról iránymutatást adjanak.
A Kamara párhuzamosan azonnal megkezdte a jogszabály jogi értelmezését is, amelyet elkészülte után közzé teszünk.
Kovács Zsófia
MÉK főtitkár
Letölthető dokumentum:
A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020 (III.11.) Korm. rendelet által elrendelt veszélyhelyzet, illetve annak hatályba lépését követően hozott korlátozó intézkedések okán, ezek visszavonásáig a 102/2020 (IV.10.) Korm. rendelet 17.§ (1) bekezdése, 18.§ (2) bekezdése, 19.§ (1) és (2) bekezdései alapján, a Magyar Építész Kamara (továbbiakban: MÉK) Elnöke, a Magyar Építész Kamara Etikai-fegyelmi Bizottsága által folytatandó másodfokú etikai-fegyelmi eljárásokra, illetve területi építész kamarák etikai-fegyelmi bizottságai által folytatandó első fokú etikai-fegyelmi eljárásokra vonatkozóan, az alábbi szabályokat hozza.
olyan személyes közreműködést igénylő eljárási cselekmények, amelyek elektronikus kép- és hang továbbítására alkalmas eszköz útján nem foganatosíthatóak, illetőleg a szükséges nyilatkozatok írásbeli formában, vagy a személyazonosítást lehetővé tevő elektronikus eszköz igénybevétele útján sem beszerezhetőek, az érintett eljárási cselekményeket a veszélyhelyzet megszűnéséig el kell halasztani.
Az eljárási cselekmény elhalasztásáról szóló végzés meghozatalától, a veszélyhelyzet megszűnéséig terjedő időszak, az etikai-fegyelmi ügy elintézésére nyitva álló 90 napos határidőbe nem számít bele. Az elhalasztott eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja a veszélyhelyzet megszűnését követő nap.
A fenti MÉK Elnöki Szabályokat, a 2020. április 22. napján folyamatban lévő etikai-fegyelmi eljárásokban is alkalmazni kell.
Budapest, 2020. április 21.
dr. Hajnóczi Péter
ÚJ ANYAG - A fenti Elnöki szabályokkal kapcsolatos tájékoztatást, az eljárások lefolytatásával kapcsolatban innen tölthetik le
Elnöki szabályok veszélyhelyzet idején – Etikai-fegyelmi eljárásokra (érvényes 2020.04.22-től)
A MÉK Elnöksége 05. 06-án tartotta újabb ülését a virtuális térben.
A veszélyhelyzet tovább tart, így a Kamara is ebben a speciális üzemmódban működik tovább. Az online elnökségi ülések bizonyos értelemben kényelmesebbé teszik a kapcsolattartást, de, mint ahogy vélhetően sok szakmagyakorlónak, így az elnökség tagjainak is hiányzik már az élő kapcsolat, az Ötpacsirta utcai elnökségi ülések hangulata. A mostani elnökségi ülésen Csapó Balázs MÉK FEB elnök is részt vett
Hajnóczi Péter tájékoztatta a MÉK Elnökségét, hogy "A Magyar Építész Kamara javaslatai a koronavírus-járvány negatív hatásainak enyhítésére" tárgyú, Orbán Viktor Miniszterelnöknek, dr. Boros Anita (ITM), dr. György István (ME) államtitkároknak és Füleky Zsolt helyettes államtitkárnak (ME) megküldött levéllel kapcsolatban eddig nem érkezett érdemi visszajelzés.
A vonatkozó jogszabályok és az elnöki szabályok áttekintését követően a MÉK elnöksége úgy döntött, hogy a 2019. évi pénzügyi beszámolóját az erre az alkalomra összehívandó elnökségi ülésen megtárgyalja és elfogadja, míg a többi beszámolót (Elnökségi, Etikai-Fegyelmi, Felügyelő Bizottsági beszámolók) elkészíti, illetve elkészítteti, megtárgyalja és egyetértése esetén az a honlapon közzéteszi. A beszámolók jóváhagyása a jogszabályoknak és az elnöki szabályoknak megfelelően a veszélyhelyzet megszűnését követő küldöttgyűlésen történik. A MÉK elnöksége javasolja, kéri a Területi Kamarák elnökségeit, hogy a saját költségvetésük, beszámolóik tekintetében ugyancsak a fentieknek megfelelően járjanak el!
A MÉK elnökségéhez érkezett jelzés alapján a 2020. évi díjtáblázat korrekcióját elfogadta. A MÉK elnöksége áttekintette az előkészítés alatt álló szabványok és műszaki irányelvek kérdését és javaslattal élet a szakmai véleményt készítők személyére vonatkozóan.
A MÉK elnöksége megtárgyalta a napokban elkészült, az UIA járványhelyzettel kapcsolatos adatszolgáltatási felhívására elkészített anyagot, és úgy döntött, hogy azt megküldi az UIA adatbázisába, valamint közzéteszi a MÉK honlapján is.
A MÉK Elnöksége a veszélyhelyzetet követően, egy már normális üzemmódban tartott elnökségi ülésre hívja meg dr. Kovács Lászlót, a Közbeszerzési Hatóság új elnökét.
Hajnóczi Péter jelezte, hogy az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos BM megkeresésre a MÉK fog reagálni és kezelni a helyzetet.
Az Elnökség jövő héten hasonló keretek között továbbfolytatja munkáját...
Kedves Kollégák!
Az UIA COVID-19 felhívásának hatására a MÉK Elnöksége és Tutervai Mátyás alelnök úr összegyűjtötte azokat a jogszabályokat, és javaslatokat, melyek ebben a rendkívüli helyzetben a Magyar Építész Kamara tagjai számára fontosak lehetnek, segítve ezzel a biztonságos munkavégzést.
Az itt olvasható anyag a MÉK saját javaslatain túl tartalmazza az ÉVOSZ javaslatait, utal egy, az idei Építészkongresszuson elhangzott előadásra, felhasználja az ÁNTSZ időskorúak otthonára vonatkozó előírásait, végül pedig a megjelent 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet szerint foglalkozik a Home Office munkavégzéssel kapcsolatos követelményekkel, ajánlásokkal.
Ezeket a javaslatokat, követelményeket, jogszabályokat megküldtük az UIA számára is, és azért tettük fel az angol fordítást is a honlapunkra, hogy a hazánkban dolgozó külföldi partnerek számára is egyértelmű legyen a hazai helyzet.
Kérjük a MÉK tagjait, hogy az ajánlásokat olvassák el és betartásával, valamint betartatásával segítsék a koronavírus elterjedésének megakadályozást.
We publish this material for foreign colleagues, just to inform them about recommendations, rules, and regulations we and they have to follow during their work here in Hungary.
MÉK Elnöksége
Az építési ágazatban vállalkozók és foglalkoztatottak, a teljes termelési értéklánc érdeke, hogy az építőipari vállalkozások – beleértve a tervezői, műszaki ellenőri beruházás előkészítő és lebonyolítói munkafolyamatok végzőit - mérsékeljék a koronavírus járvány egészségügyi és üzleti kockázatát. A munkáltatóknak kötelessége a COVID-19 megfékezése, intézkedések hozatala a munkahelyeken azért, hogy a foglalkoztatottjaik egészségesek maradjanak. A munkavállalók kötelesek az előírt intézkedéseket betartani.
Kapcsolódó javaslatok:
Korábbi, a COVID-19-hez hasonló járványok tapasztalatai azt mutatták, hogy a fertőzésért elsősorban nem a szemmel látható cseppek, hanem a kisebb, mikroszkopikus részek felelősek, és közvetlenül az alsó légutakra, a tüdőbe jutnak. Ezek a részecskék a szellőzőrendszerbe tudnak jutni, ezért fontos, hogy a szellőzőrendszerben minél kevesebb levegőt keverjenek vissza, és ha visszavezetnek, csak szűrés után. Egy tavaly közzétett tanulmány megállapította, hogy a frisslevegő-bevezetés minimális szintjének biztosítása is már annyira gátolja az influenza terjedését, mintha az épületben élő emberek 50–60%-át beoltották volna. Kórházakban a visszakevert levegőt MERV 13-as szintű szűréssel kell kezelni, aminek jó oka van, ez a vírust hordozó részecskék több mint nyolcvan százalékát megfogja. Mesterséges szellőzés nélküli terekben légtisztítók alkalmazhatók HEPA szűrőkkel, melyek a részecskék 99,97 százalékát megfogják.
A bentlakásos szociális intézményekben kialakuló COVID-19 fertőzéseknek , illetve járványoknak különösen súlyos hatásai és következményei lehetnek, mivel az ellátott, illetve gondozott személyek életkoruk, esetleges alapbetegségeik vagy egyéb egészségproblémáik (pl. szellemi hanyatlás) miatt fokozottan veszélyeztetettek és az eddigi járványügyi adatok alapján körükben a betegség kedvezőtlen kimenetelének kockázata magas.
Adminisztratív intézkedések:
A megjelent 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet szerint a Munka Törvénykönyvét a veszélyhelyzet időtartama alatt és annak megszüntetését követő harminc napig azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a munkáltató a munkavállaló számára az otthoni munkavégzést és a távmunkavégzést egyoldalúan elrendelheti. Ez az otthoni munkavégzés tekintetében azt jelenti, hogy ezen időtartamra nem érvényesül az otthoni munkavégzés időtartamának azon törvényi korlátja, miszerint az ilyen foglalkoztatás tartama naptári évenként összesen a negyvennégy beosztás szerinti munkanapot vagy háromszázötvenkét órát nem haladhatja meg. A távmunkavégzés pedig egyoldalúan elrendelhetővé vált a munkáltató részéről, eddig az ilyen munkavégzésben a munkaszerződésben kellett megállapodni.
További könnyítés, hogy a veszélyhelyzet és az azt követő harminc napig a munkaidő beosztás a napi munkaidő kezdetét megelőzően kilencvenhat órán belül is módosítható a munkáltató részéről, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel.
Végül a kormányrendelet arra vonatkozó szabályt is tartalmaz, hogy a munkáltató a munkavállaló egészségi állapotának ellenőrzése érdekében az általa szükséges és indokolt intézkedéseket megteheti.
A kormányrendelet szerint a további részletszabályokat további rendeletek fogják meghatározni.
Az otthoni munkavégzésnek szigorú feltételei vannak, így az otthoni munkahelynek is meg kell felelnie az egészséges és biztonságos munkavégzési körülményeknek. A munkáltatónak bizonyítania kell tudnia, hogy az egészséges és biztonságos otthoni munkakörülményeket ellenőrizte, a munkavállalót munkavédelmi oktatásban részesítette, stb., ugyanis az itt bekövetkező balesetek is munkahelyi balesetnek minősülnek.
Edited by M. Tutervai, Translation by G. Bachman
- Security and protection, legal requirements, guidelines in contracts and practice:
It is in the interest of contractors and employees in the construction sector and the entire production value chain, to reduce the health and business risk of the coronavirus epidemic for construction companies, including those involved in the preparation and execution of design, technical inspection and investment processes. Employers have a duty to curb COVID-19, to take measures in the workplace to keep their employees healthy. Employees are obliged to follow the prescribed measures:
Related suggestions:
- Safe technical solution for artificial ventilation and air conditioning:
Experience from previous epidemics such as COVID-19 has shown that it is not the eye drops that are primarily responsible for the infection, but the smaller, microscopic parts that reach the lower respiratory tract, the lungs. These particles can enter the ventilation system, so it is important to mix as little air as possible in the ventilation system and, if recirculated, only after filtration. A study published last year found that ensuring a minimum level of fresh air intake already inhibits the spread of influenza as much as if 50-60% of the people in the building had been vaccinated. In hospitals, back-mixed air must be treated with MERV level 13 filtration, for good reason, it captures more than eighty percent of the virus-carrying particles. In rooms without artificial ventilation, air purifiers can be used with HEPA filters that trap 99.97 percent of the particles.
- Special care for the elderly, people with special needs and people in need of care:
COVID-19 infections and epidemics in residential social care institutions can have particularly severe effects and consequences, as people cared for or cared for are at increased risk due to their age, possible underlying illness or other health problems (eg mental decline). the risk of an adverse outcome of the disease is high.
Administrative measures:
- Legal regulations - Home Office in Hungary
Published 47/2020. (III. 18.), the Labor Code shall be applied during the period of the emergency and for thirty days after its elimination, with the exception that the employer may unilaterally order the employee to work from home and telework. With regard to Home Office work, this means that this period is not subject to the statutory limit on the duration of Home Office work, according to which the duration of such employment may not exceed a total of forty-four working days or three hundred and fifty-two hours per calendar year. Teleworking, on the other hand, could be ordered unilaterally on the part of the employer, so far such work had to be agreed in the employment contract.
A further relief is that the emergency and the thirty days thereafter may be changed by the employer within ninety-six hours before the start of the daily working hours in the event of unforeseen circumstances in its management or operation.
Finally, the government decree also contains a regulation that the employer may take the necessary and justified measures to monitor the employee's state of health. According to the government decree, further detailed rules will be laid down in further decrees.
Working from home has strict conditions, so the home workplace must also meet healthy and safe working conditions.
A MÉK a kamarai tagok és a Területi Kamarák számára egy szakmai programokra vonatkozó hozzájárulási alapot hozott létre ez évtől, amelyből pályázat útján olyan projektek finanszírozhatók, amelyek a tagság szakmai továbbképzését, tájékoztatását szolgálják.
A kiírás értelmében a felhasználási területnek, szakmai feladatnak az építész szakmát érintőnek kell lennie, amely szélesebb körű (regionális, országos) érdeklődésre tarthat számot. Kamarai szervezet vagy gazdasági társaság működtetésére ez a szakmai munkát biztosító keret nem használható fel, működési költségek, bérek nem fedezhetőek belőle.
2020-ban az első forduló beadási határideje március 13-ra esett, amelyre összesen 17 pályázat érkezett be 8 területi kamara és 9 kamarai tag által megvalósítandó programmal.
A MÉK Elnökségének lehetősége van a döntések ülés megtartása nélküli, emailen történő meghozatalára, így – a kialakult helyzet miatt – a beérkezett anyagokról két lépcsőben határozott. Az első körben meghatározta a későbbi döntést igénylő, a nem támogatandó és a további egyeztetést igénylő pályázatok körét.
A kizárólag online benyújtható pályázatok közül az első fordulóra több rendezvényt, konferenciát, továbbképzést támogatandó kérelem is érkezett, amelyek megrendezése a veszélyhelyzet miatt ellehetetlenült. Ezen esetekben később, a második forduló időpontjában hoz majd döntés az Elnökség, lehetőséget biztosítva ezzel egy esetleges későbbi megvalósításra.
A második körben a további egyeztetést igénylő pályázatok támogatási mértékéről született konkrét döntés. A pályázókat előzőleg felkértük, hogy a veszélyhelyzet miatt nyilatkozzanak arról, hogy a pályázatukat fenntartják vagy visszavonják, szerencsére utóbbira nem került sor. Egy esetben ítélte viszont meg úgy az Elnökség, hogy a beadott program megvalósítása a szakmai programok hozzájárulási alapjának költségvetési keretéből nem, de részletesebb anyag alapján esetleg támogatható szakmai munka lehet. a későbbiekben.
Az első online elnökségi ülésen április 15-én lezárásra került a pályázat első fordulója, de döntés született arról is, hogy az elhúzódó pandémia miatt a júniusi időpont helyett augusztus 31-e lesz a második forduló beadási határideje. A döntéseket követően a pályázókat értesítettük és csak ezt követően tettük közzé az erről szóló határozatokat.
Az első fordulóra beérkezett pályázatok közül így az alábbiak megvalósításához kíván a MÉK segítséget nyújtani:
Fejér Megyei Építészek Kamarája: Molnár Tibor Építészeti Díj – 2020
A Díj a Fejér Megyei Építészek Kamarája tagjainak adományozható bárhol, bármikor megvalósult szakmai munkára, tervre. A Díj olyan természetes személynek adományozható, aki a Fejér Megyei Építészek Kamarájának tagjaként, építész, terület- és településtervező, táj- és kertépítész, belsőépítész szakmai területeken készített munkája kiemelkedően magas színvonalú szakmai értékeket tartalmaz.
Vas Megyei Építész Kamara: Rauscher Miksa szakmai díj átadása
A Rauscher Miksa szakmai díjat 2013 óta, minden évben annak ítélik oda, aki sokat tett a Vas Megyei Építész Kamaráért, munkájával segítette, népszerűsítette azt. A szakmai díj átadása az Építészet Világnapja környékén, ünnepélyes keretek között történik.
Vas Megyei Építész Kamara: TÉR kamarai lap kiadása
TÉR kamarai lapot évi 4-5 alkalommal adja ki immáron 16 éve a Vas Megyei Építész Kamara. A lap szerkesztésének és nyomdai előállításának költsége a Vas Megyei Építész Kamara finanszírozásában történik, a lap alkalmanként 250 nyomtatott példányszámban. jelenik meg.
Koller József: Jövőt építő múlt c. könyv
A könyv a tégla szerepével foglalkozik Baranya Megye népi építészetében, ezen belül is kiemelve néhány, az adott területre jellemző példát. Az a cél, hogy a térség téglaépítészetéről egy átfogó áttekintést nyújtson.
Mindszenti-Varga Endre: Váci keresztek c. kiadvány
A könyv a PMÉK Vác és Környéke Helyi Csoport közreműködésével a Vácon álló keresztek és feszületek felmérését, történetének összefoglalását és dokumentálását célozta meg.
Szabó-Kristóf Imola: Pixelgrafika építészeknek c. könyv
A pályázat tárgya egy nyomtatott oktatókönyv létrehozása, melynek témája a pixelgrafika építészeti alkalmazása. A kiadványt egykori BME építészmérnök hallgatók írták, akik a témakörben ingyenes oktatási tevékenységet folytattak a kar hallgatói számára. A könyvet építészhallgatóknak és praktizáló építészeknek is ajánlják, felépítése elméleti alapozó, illetve erre épülő gyakorlati részből tevődik össze
A kiírás értelmében a teljes költségvetés maximum 50 %-ára lehet pályázni. A MÉK minden esetben szerződét köt a pályázóval és kizárólag a megvalósítást követően kerül sor a támogatás átadására.
Az Elnökség az ez évi 20 millió forintos keretből összesen 3,57 millió forintot ítélt meg az első fordulóban. A döntés során, a támogatások mértékében differenciált, így van olyan pályázat, ahol a legmagasabb támogatási arányt, az 50 %-ot adta meg és van, ahol ez csupán a teljes költségvetés 23 %-a.
Az idei évi kiírást elektronikus felületeinken, hírlevelünkben és az Építész Közlönyben is megjelentettük, ehhez képest a 17 induló kevésnek tűnhet. A visszajelzések alapján néhányan a második fordulóra „tartogatták” a jelentkezésüket, másokat a beadás előtt pár nappal történt veszélyhelyzeti kihirdetés bizonytalanított el.
Reméljük, hogy az eltolt augusztusi fordulóval még több érdekes és sokszínű szakmai program érkezik majd. A MÉK Elnökség célja az általa elindított kezdeményezéssel az, hogy olyan rendezvények és kiadványok valósuljanak meg, amelyek mind a kamarai tagok, mind a kamarák számára hasznosak.
Budapest, 2020. május 5.
A megjelent 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet szerint a Munka Törvénykönyvét a veszélyhelyzet időtartama alatt és annak megszüntetését követő harminc napig azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a munkáltató a munkavállaló számára az otthoni munkavégzést és a távmunkavégzést egyoldalúan elrendelheti. Ez az otthoni munkavégzés tekintetében azt jelenti, hogy ezen időtartamra nem érvényesül az otthoni munkavégzés időtartamának azon törvényi korlátja, miszerint az ilyen foglalkoztatás tartama naptári évenként összesen a negyvennégy beosztás szerinti munkanapot vagy háromszázötvenkét órát nem haladhatja meg. A távmunkavégzés pedig egyoldalúan elrendelhetővé vált a munkáltató részéről, eddig az ilyen munkavégzésben a munkaszerződésben kellett megállapodni.
További könnyítés, hogy a veszélyhelyzet és az azt követő harminc napig a munkaidő beosztás a napi munkaidő kezdetét megelőzően kilencvenhat órán belül is módosítható a munkáltató részéről, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel.
Végül a Korm. rendelet arra vonatkozó szabályt is tartalmaz, hogy a munkáltató a munkavállaló egészségi állapotának ellenőrzése érdekében az általa szükséges és indokolt intézkedéseket megteheti. A további részletszabályokat további rendeletek fogják meghatározni.
Az otthoni munkavégzésnek szigorú feltételei vannak, így az otthoni munkahelynek is meg kell felelnie az egészséges és biztonságos munkavégzési körülményeknek. A munkáltatónak bizonyítania kell tudnia, hogy az egészséges és biztonságos otthoni munkakörülményeket ellenőrizte, a munkavállalót munkavédelmi oktatásban részesítette stb., ugyanis az itt bekövetkező balesetek is munkahelyi balesetnek minősülnek.
Budapest, 2020. május 4.