Az ACE, az – Európai Építészek Tanácsa – egyik legfontosabb területe a szakmagyakorlási tematika, és azon belül a Közbeszerzési és Építészeti Pályázatok Munkacsoport. A munkacsoportot Georg Pendl vezeti. Jelenleg a közbeszerzési irányelv nemzeti harmonizációs folyamata áll a figyelem középpontjában. A Munkacsoport kidolgozott az ACE nevében egy ajánlást, hogy az építész szakmának melyek azok a prioritásai, amelyeket a törvényhozók figyelmébe érdemes ajánlani. A találkozó alatt ezeket elemeztük, továbbá a résztvevő országok ismertették eddigi eredményeiket hazájuk harmonizációs eljárásában.
Tapasztalatok:
- Az építész tervezői szolgáltatások beszerzése terén Európa szerte a magyar közbeszerzési környezetben is megtalálható problémák vannak. A problémák mértéke és köre a magyar helyzettel rokon.
- Német kutatások megpróbáltak utánajárni az építészeti tervpályázatokkal szemben gyakran felhozott ellenérvek, (túl drága és időigényes az eljárás) megalapozottságának, illetve megpróbálták feltárni, hogy a tervpályázatot mellőző, a tervező kiválasztását biztosító egyéb eljárások milyen költségvetéssel és időráfordítással történnek meg. A kutatás meglepő eredményei a következők:
- A német kutatás eredményeként felmerült annak az igénye, hogy a beruházások előkészítését önálló tervszakaszként alakítsák ki.
A német kutatás megtekinthető a http://www.fib-bund.de/Inhalt/Themen/Vergabeleistungen/ honlapon. A németek egy támogatói kampányba is kezdtek, az építészeti pályázatok használatát népszerűsítő kampányhoz a http://www.wettbewerbsinitiative.de/ honlapon lehet csatlakozni.
- Svájc: a tervpályázat zsűrizése nyilvános! A zsűrizésen résztvevő laikusok nem szólhatnak meg a zsűrizés közben, csendben kell figyelniük. Ennek bevezetése jobb eredményeket és megbízhatóbb zsűrizést hozott!
- Anglia: közbeszerzési eljáráson való részvételnek szigorú feltételei vannak, pl. számlák 30 napon belül történő kifizetése, stb.
- Anglia: a közbeszerzéseket felügyelő szerv nem hatóságként működik, azaz ha panasz érkezik be, és vizsgálatának eredményeként szabálysértést talál, akkor a már megkezdett eljárást nem tudja megakasztani vagy felfüggeszteni, hanem elrendeli a kiíró éves költségkeretének a hibás közbeszerzési folyamattal azonos összegnek megfelelő mértékben való csökkentését.
- több országban, jogszabályban rögzítetten pályázatnak tekintik a párhuzamos megbízást
- az ACE szerint az építészeti szolgáltatások beszerzését csak minőség alapon szabad megvalósítani. Ehhez a közbeszerzési törvénytől független, de abból levezetett végrehajtó rendelet megalkotását javasolt elkészíteni. A minőség az építészeti szolgáltatások beszerzése esetében az adott projektre készített terv és kisebb mértékben egyéb kritériumok jelentik.
- A beszerzést úgy kell lefolytatni, hogy az ne legyen kirekesztő:
Az EU alapelveivel összhangban a pályázaton való részvételt szűkítő paraméterek nem lehetnek kirekesztők. Az ACE nem támogatja a résztvevők körét a beszerzési folyamat során szűkíteni, mert a felállítható kritériumok (árbevétel, munkavállalók létszáma, stb.) nem ismérvei a minőség alapú kiválasztásnak.
Az ACE javasolja előbb a nyílt tervpályázatot lefolytatni és az alkalmassági feltételeket később vagy egyáltalán nem figyelembe venni! Tervezési szolgáltatás kizárólag referenciák alapján történő beszerzését az ACE ellenzi
Az ACE a Megrendelő érdekeit figyelembe véve nem támogatja a Design & Build beszerzési formát.
Ellentmondás található az alábbiak között:
Az ACE 10 pontban foglalt alapelvei egyike, hogy a pályamű szerzői jogai a Pályázónál maradnak!
Az ACE javaslata, hogy amennyiben nem az első díjas pályázóval kíván a Kiíró a tervezési feladatra leszerződni, úgy az összes díjazottal le kell folytatni a tárgyalásos szakaszt.
Konklúzió a hazai gyakorlat számára:
A beruházások megfelelő előkészítése, attól függetlenül, hogy azt követi-e tervpályázat, vagy sem- kulcsfontosságú a projekt eredményességére (eltervezett költségvetésből határidőre történő megvalósulás) illetve a megvalósult építési minőségére nézve. Ezért a döntéshozókat meg kell győzni egy külön célforrás felállításáról, amely beruházások előkészítését, megtérülési hatástanulmányok elkészítését segíti a közbeszerzésre kötelezett szereplők számára. Ez lehetővé tenné számukra a projekt megfelelő időben történő alapos előkészítését anélkül, hogy saját költségvetésüket kéne az intézményeknek az előkészítő fázisban terhelni.
A megtérülési hatástanulmányok eredményeként a Megrendelők a külön jogszabályban meghatározott (266/2013 kr), a beruházás, pályázati folyamatok és a tervezés megkezdése előtt elkészítendő átgondolt tervezési programot kaphatják kézhez.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, illetve a fentiek figyelembe vételével javasolt az állami tervező cégek tevékenységét a tervezéstől az előkészítés irányába terelni. A tervezés így visszakerülhetne a piaci környezetbe.
A közbeszerzéshez és az építészeti pályázatok díjazásához kapcsolódó pesszimizmusra az ír küldött szerint igazán az a megoldás, ha végre Európa gazdasága felpörögne. Stagnáló gazdaság mellett nehéz valós javulást elérni a szakmagyakorlás területén.
A munkacsoport következő ülése Budapesten a Magyar Építész Kamara székházában kerül sor ez év szeptember 11.-én. Ez kiváló alaklom arra, hogy konzultájunk az építészek házába érkező, a pályázatok területén jártas európai kollégákkal.
Bordás András
Sándor Gergely