1/2025. (01.17.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 8 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja az Óradíjas építészeti szolgáltatások díja 2025. táblázatot.
2/2025. (01.17.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnökségi 8 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy felhatalmazza a MÉK elnökét állampapír vásárlására.
3/2025. (01.17.) sz. MÉK Elnökségi határozat
Az Elnökség 8 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy megbízza dr. Makovényi Ferencet a tervellenőri képzés és vizsga beindításával a jogszabályoknak és a MÉK saját szabályzatainak megfelelően.
4/2025. (01.17.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 8 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja a 2024. évivel megegyezően a Szakmai hozzájárulási alap 2025. évi kiírásának szövegét.
5/2025. (02.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 8 igen szavazattal egyhangúan úgy dönt, hogy 5 millió Forint előlegez meg az elsőfokú-etikai fegyelmi bizottság működéséhez az erre a célra létrehozott számlára történő utalással.
6/2025. (02.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 8 egybehangzó szavazattal az ÁBÉT elé terjesztendő rendelettervezetekkel kapcsolatban az alábbi döntést hozta:
1. "Az állami építési beruházás megvalósítása eredményeként állami tulajdonú ingatlan területén létrejövő építmény üzemeltetéseinek feltételeit és az üzemeltető kiválasztásának szabályait tartalmazó miniszteri rendelet tervezetet" támogatja.
2. "Az állami építési beruházások esetében a tervezői tevékenységhez, valamint a vállalkozó kivitelezői tevékenység végzéséhez szükséges felelősségbiztosításra vonatkozó részletes szabályokat tartalmazó kormányrendeletet" csak azzal a feltétellel tudja támogatni, a 10.§-ban megfogalmazott kivitelezési költségkeretek közül a legalacsonyabb, 500.000.000 Ft sáv alatt további, kisebb sávok, lépcsők is bevezetésre kerülnek.
3. "A közösségi célokat szolgáló, közhasználatú beruházás esetén a beruházással szervesen összefüggő vagy annak környezetében elhelyezkedő képzőművészeti és iparművészeti alkotások elhelyezésére vonatkozó eljárás szabályait, valamint elhelyezésének feltételeit (3 ezrelék szabály) szabályozó miniszteri rendelettervezetet" támogatja.
"Az állami építési beruházásokban résztvevők szakmai képzésének formáit, feltételeit szabályozó miniszteri rendelettervezetet" támogatja.
4. "Az állami építési beruházások költséginformációs rendszer működtetésére, a rendszerbe történő adatbevitel és a rendszerből történő adatkinyerés általános menetére, a költségtervezési munkafolyamatra vonatkozó rendelkezéseket tartalmazó miniszteri rendelettervezetet” támogatja
5. "Az állami építési beruházások vonatkozásában a műszaki egyenértékű kiváltás szabályait tartalmazó miniszteri rendelettervezetet" támogatja.
6. "A közbeszerzési dokumentációk tartalmi elemét képező szakmai alkalmassági és értékelési kritériumrendszert szabályozó miniszteri rendelettervezet” nem támogatja.
7. "Az állami építési beruházásokra vonatkozó minősített szolgáltatásokra alkalmazandó címkék jegyzékéről szóló, valamint a jegyzékre vétel, a jegyzék módosítása és a jegyzékről való törlés részletszabályait (címkék jegyzéke) tartalmazó miniszteri rendelettervezetet” nem támogatja.
Az ÁBÉT 2025. 02. 10.-i ülésén a MÉK-t Szalay Tihamér alelnök képviseli. Az elnökség felkéri az alelnököt, hogy az ülésen szavazatával a jelen határozatban foglaltakat képviselje.
14/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége K.I. által benyújtott beruházáslebonyolító műemlékek szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
15/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége S.H.E. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
16/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége B.K. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
17/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége B.D.K. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
18/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége G.R.E. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
19/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége H.L. által benyújtott beruházáslebonyolító műemlékek szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
20/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége H.L. által benyújtott beruházáslebonyolító szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
21/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége K.E. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
22/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége L.Á. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
23/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége P.A. által benyújtott beruházáslebonyolító szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
24/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége S.A. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
25/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Sz.L. által benyújtott beruházáslebonyolító szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
26/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége V.R. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
27/2025. (02.21.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 8 igen szavazattal egyhangúan úgy dönt, hogy az eEFB 2025.02.17-i ügyrend tervezetét jelen formában történő elfogadását nem támogatja, átdolgozásra visszaadja.
28/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK elnöksége 7 egyhangú igen szavazattal az eEFB vel kapcsolatban az alábbi határozatot hozza:
1. A TET és az elnökség sem járult hozzá, hogy az eEfb-ben elnökhelyettesi pozíció is legyen, így ilyen tartalmú alapszabály módosítás nem lesz. Az elnököt tartós akadályoztatása esetén teljes jogkörrel az általa kijelölt bizottsági tag helyettesíti, amely az ügyrendben rendezendő. Az alakuló ülésen történt választás esetében az elnök választás eredménye hatályos, az elnökhelyettesi választás eredménye viszont semmis, mivel jogszabály és alapszabály sem most, sem a jövőben nem írja elő.
2. A "MAGYAR ÉPÍTÉSZ KAMARA elsőfokú ETIKAI-FEGYELMI BIZOTTSÁG elsőfokú ETIKAI-FEGYELMI ELJÁRÁS ÜGYINTÉZÉSI ÉS ÜGYIRATKEZELÉSI ÜGYREND" -jét az elnökség előkészítette, átadja a bizottság részére jóváhagyásra, és további szíves felhasználás végett. Az átadott anyagban történő további pontosítási, változtatási szándék esetén, azokat az elnökség véleményezésre visszakéri.
3. Az eEFB-t területi elnöki közmegegyezés szerint az országos kamara működteti. Az elnökség által kijelölt eEFB ügyintéző (továbbiakban: ügyintéző) az országos kamara kijelölt munkatársa. A pontos és hatékony bizottsági feladatellátás érdekében az ügyintézés, minden "bizottsági" levelezés vagy általa, vagy őt másolatban értesítve történhet. Az ügyintéző ugyanis ügyintézőként része a bizottságnak, titoktartásra kötelezett, mint a bizottság elnöke és összes tagja.
4. Az elnökség az első 2025-ös évben az ügyintéző bizottsági munkájáért díjat (hozzájárulást) nem számít fel a területi kamarák felé.
29/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége F.E. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
30/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége G.Á.Zs. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
31/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége H.G.Zs. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
32/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége K.M. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
33/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége K.T. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
34/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége L.S. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
35/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége N.G. által benyújtott zöldinfrastruktúra tervező szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
36/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Sz.T. által benyújtott beruházáslebonyolító szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
37/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Sz.T. által benyújtott beruházáslebonyolító műemlékek szakterületen tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
38/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 7 igen szavazattal, egyhangúlag úgy dönt, hogy Szathmáry Csilla energetikai tanúsítót felveszi a MÉK Jogosultsági vizsga szakértői testület tagjai közé.
39/2025. (03.07.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 7 igen szavazattal egyhangúlag felhatalmazza a MÉK elnökét, hogy nyisson számlát a Magyar Államkincstárnál és a likviditás figyelembevételével vásároljon a tartalék 75 %-áért Diszkont kincstárjegyet.
40/2025. (04.04.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag 8 igen szavazattal egyhangúlag az alábbiak szerint dönt a Szakmai hozzájárulási alap 2025 első fordulójában beérkezett kérelmekről:
ályázó neve | szakmai program rövid címe | részletes leírás | teljes költség |
igényelt összeg | MÉK döntés |
Békés Vármegyei Építész Kamara | 1.) Békés Vármegyei Építészek 2025. Kiadvány és kiállítás 2.) Geszti Tisza-kastély és a Tisza családi kripta felújításának bemutatása |
1.)Tagjaink elmúlt öt év során tervezett és megvalósult munkáiból összefoglaló kiadvány létrehozása, kiemelten bemutatva a most 80 esztendős Kmetykó János építész tervezői és a kamarához köthető életművét. 2.)Három előadás a Geszti Tisza-kastély és a Tisza családi kripta felújításáról, a kastély múltjáról. Helyszín: Geszt Tisza-kastély. |
1 610 000 | 805 000 | 805 000 |
Bács-Kiskun Vármegyei Építész Kamara | Bács-Kiskun Vármegyei Építész Kamara Szakmai program 2025/I. forduló | elnökségi ülés Bugacon; Taggyűlés; Jubiláló kamarai tagok köszöntése | 980 000 | 784 000 | 784 000 |
Koszorú Lajos és Schuchmann Péter | Szakmai tanulmányok megjelentetése, kapcsolódó szakmai konferencia rendezése | Szakmai tanulmányok megjelentetése a City.hu Várostudományi Szemle 2025 évi 1-es „ÉPÍTÉS - ÉPÍTÉSZET – VÁROSHÁLÓZAT” című számában (azok interneten való publikálása) a City.hu elérhetőségén: http://www.cityhu.net/ felületen, A szám tematikájához kapcsolódó szakmai konferencia szervezése és lebonyolítása. A megrendezendő konferencia tervezett címe: „A városi terek fejlődése: kutatási megközelítési módok, eredmények, problémák, városfejlődési folyamatok”. A tanulmányoknak és a konferenciának az interneten, valamint a MÉK fórumain való széleskörű megjelenésének a biztosítása. |
985 000 | 493 000 | 493 000 |
Csongrád-Csanád Vármegyei Építész Kamara | Építészeti tematikájú kiállítás, Szeged | A Kamaránk tagjai által 2022-2024-ig készített tervei, illetve azok megvalósulását bemutató kiállítás, mely megismerteti a megye legfrissebb építészeti alkotásait az átlag emberekkel. Az építészeti tervanyag bemutatása mellett tagjaink épületfotóiból is kiállítási anyagot állítanánk össze. A Csongrád-Csanád Vármegyei Építész Kamara tagjai által készített munkákat városi kiállító térben mutatjuk be. |
1 000 000 | 500 000 | 500 000 |
Komárom-Esztergom Vármegyei Építész Kamara | Építész Tavasz Komárom-Esztergom Vármegyében 2025. | Kamaránk tavaszi programsorozata 4 téma 4 helyszín: 1.Esztergomi Bazilika megújulásának következő állomása szakmai vezetéssel, előadásokkal 2.Tájékoztató és konzultációs szakmai délután a jogszabályi változásokról, tapasztalatokról a hatóság munkatársaival 3.Építési Szakmai Nap: környezettudatos építkezés, új technológiák, projektek, jó példák-rossz példák 4.Építész Nap és Taggyűlés: épületbejárás tervezői vezetéssel, szakmai előadás, építészek más művészetekben, kiállítás, helyi történeti emlékek megismerése |
1 090 000 | 872 000 | 872 000 |
Nógrád Vármegyei Építész Kamara | A Nógrád Vármegyei Építész Kamara szakmai programja 2025. | I.Szakmai előadások II.„Építészet vándorszekéren” kiállítások III.Tematikus szakmai tanulmányutak IV.„Az év építésze” díj V.„Október az építészet hónapja” rendezvénysorozat – szakmai előadások |
3 910 000 | 1 955 000 | 1 955 000 |
Vas Vármegyei Építész Kamara | Rauscher Miksa kamarai díjhoz érem készítése | A Rauscher Miksa szakmai díjat 2013 óta adományozza a Vas Vármegyei Építész Kamara annak, aki sokat tett kamaránkért. A 8 cm átmérőjű, egyedi, bronz emlékplakettet 2013-ban Veres Gábor szobrászművész tervezte és készítette el és azóta is ő készíti. | 286 000 | 228 800 | 228 800 |
Vas Vármegyei Építész Kamara | TÉR Vasi Építész lap kiadása | TÉR Vasi Építész lapot évi 5 alkalommal adja ki már 21 éve a Vas Vármegyei Építész Kamara. A lap szerkesztésének és nyomdai előállításának költsége a Vas Vármegyei Építész Kamara finanszírozásában történik, a lap alkalmanként 250 nyomtatott példányszámban jelenik meg. | 1 635 000 | 1 308 000 | 1 308 000 |
Vas Vármegyei Építész Kamara | Vas Vármegyei Építészeti Biennálé 2024 bemutatása vármegyénkben | A kétévente megrendezett Biennálén a Vas vármegyei kamarai tagok mutathatják be jelentősebb munkáikat. A 2024-ben összeállított anyag 2 éven keresztül a vármegye több jelentős közintézményében kiállításra kerül. 2025-ban - a terveink szerint - Bük és Répcelak városokban állítjuk ki a 2024-es Biennálét. A kiállítás minden kamarai tagnak és résztvevőnek ingyenesen látogatható. | 470 000 | 376 000 | 376 000 |
11 966 000 | 7 321 800 | 7 321 800 |
42/2025. (04.04.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 8 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy felkéri a MÉK elnökét alternatív módosító javaslat elkészítésére az eEFB működési költségeiről szóló szabályzat 5. § (3) bekezdéséhez.
43/2025. (04.04.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 8 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy elfogadja a MÉK Épületszerkezeti Kollégiumának ügyrendjét.
44/2025. (04.22.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 7 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja a Magyar Építész Kamara „A kettős könyvvitelt vezető egyéb szervezet egyszerűsített éves beszámolója és közhasznúsági melléklet” anyagot.
45/2025. (04.22.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy az Épületszerkezeti Kollégium megalapításával kapcsolatos feladatok előkészítésére Hajnóczi Pétert, Kovács Zsófiát, dr. Pataky Ritát, Szalay Tihamért és dr. Takács Lajost bízza meg.
46/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége megtárgyalta és véleményezte az elsőfokú Etikai-fegyelmi Bizottság ügyrendjének tervezetét és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy ezen észrevételek figyelembevételével támogatja az Elsőfokú Etikai Bizottság ügyrendjének elfogadását.
47/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 6 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja a LOTUS rendszer akkreditációjának árát és felhatalmazza az elnököt az erre irányuló szerződés megkötésére.
48/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége A.A. által zöldinfrastruktúra tervező szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
48/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége A.A. által zöldinfrastruktúra tervező szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
49/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége B.A. által zöldinfrastruktúra tervező szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
50/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége B.M. által zöldinfrastruktúra tervező szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
51/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége K.Gy. által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
52/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége L.Z. által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
53/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége R.R.L. által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
54/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége R.A.J által zöldinfrastruktúra tervező szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
55/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége S.S. által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
56/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Sz.M.Z. által zöldinfrastruktúra tervező szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 6 igen szavazattal
egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
57/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 7 igen szavazattal egyhangúlag dönt arról, hogy támogatja a Magyar Építész Kamara csatlakozását a European Council of Interior Architects szervezethez (Európai Belsőépítészeti Tanács). Felkéri a Belsőépítészeti Tagozat vezetőségét a csatlakozáshoz szükséges dokumentumok előkészítésére és a MÉK elnökét a dokumentumok hivatalos benyújtására.
58/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 7 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja a MÉK Belsőépítészeti Tagozatának 2025. évi munkatervét azzal, hogy a költséghelyek a későbbiekben kerülnek véglegesítésére.
59/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 7 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja a MÉK Tájépítészeti és Főtájépítészi Tagozatának 2025. évi munka- és költségtervét azzal, hogy a költséghelyek a későbbiekben kerülnek véglegesítésére.
60/2025. (05.30.) sz. MÉK elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 7 igen szavazattal egyhangúlag elfogadja a MÉK Terület – és Településrendezési Tagozatának 2025. évi - és költségtervét, az alábbi korrekcióval:
- a 3.1.3. pont tételei további egyeztetést igényelnék, döntés később születik róka,
- a 3.3.1. pontban szereplő TTSZ nem kamarai, hanem minisztériumi feladat
61/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége áttekintette a Díjszámítási Szabályzat állását, és 8 igen szavazattal egyhangúlag felkéri Szalay Tihamért a Területi Elnökök Testülete ülésén történő ismertetésre.
62/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 8 igen szavazattal egyhangúlag az alábbi szakmai állásfoglalást hozza a tűzvédelmi dokumentáció készítése tárgyában.
Jelen állásfoglalás célja annak tisztázása is, hogy egy építészeti-műszaki tervdokumentációban – amikor tűzvédelmi dokumentáció jogszabályi kötelezettség hiányában nem készül – szerepeltethetők-e és ha igen milyen feltételekkel a vonatkozó tűzvédelmi követelmények és az azoknak megfelelő építészeti-műszaki megoldások.
Alapfogalmak
A tűzvédelmi tervezési tevékenység fogalma két jogszabályban található meg – azonos tartalommal.
A 375/2013 (XII.31.) Kormányrendelet (továbbiakban: „375-ös rendelet”) 1.§ (3) 3. szerint:
építésügyi tűzvédelmi tervezői tevékenység: a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Ttv.) 21. § (1) bekezdésében meghatározott tűzvédelmi dokumentáció elkészítése
Az 1996. évi XXXI. törvény (továbbiakban „Tűzvédelmi törvény”) 4.§ s. szerint:
tűzvédelmi tervezői tevékenység: a 21. § (1) bekezdésében meghatározott tűzvédelmi dokumentáció elkészítése, a beépített tűzjelző berendezés vagy tűzoltó berendezés tervezése
A Tűzvédelmi törvény fent hivatkozott 21. § (1) paragrafusa az alábbiakat tartalmazza:
Jogszabályban meghatározott esetben az építészeti-műszaki tervdokumentáció része a tűzvédelmi dokumentáció, amely tartalmazza törvény és annak végrehajtási rendeletében előírt tűzvédelmi követelményeknek való megfelelés dokumentálását tervekkel és műszaki leírásokkal.
A szakmai köznyelvben „tűzvédelmi tervezés”-ként emlegetett tevékenység tehát – nem tárgyalva most a TUJ és a TUO jogosultsággal végezhető „beépített tűzvédelmi berendezés” tervezést – a fenti definíciók szerinti építésügyi tűzvédelmi tervezési tevékenységet takarja, amely a Tűzvédelmi törvény 21.§ (1) szerinti tűzvédelmi dokumentáció készítése.
Ki készíthet tűzvédelmi dokumentációt?
A 2023. évi C törvény a Magyar Építészetről (továbbiakban „Méptv.”) szerint az építészeti-tűzvédelmi tervezési tevékenység definíciója a 185.§ (1) szerint:
Építészeti-műszaki tervezési tevékenységnek minősül az építmény, építményrész, építményegyüttes, táj- és kertépítészeti alkotás megépítéséhez, bővítéséhez, felújításához, átalakításához, helyreállításához, korszerűsítéséhez, lebontásához, elmozdításához, rendeltetésének megváltoztatásához szükséges építészeti-műszaki dokumentáció elkészítése és kormányrendeletben foglaltak szerinti ellenőrzése, továbbá a tervezői művezetési tevékenység.
Tehát minden tervezési tevékenység annak minősül, függetlenül attól, hogy ahhoz kapcsolódik-e építéshatósági eljárás, vagy nem. Ilyen tevékenységet pedig az végezhet, aki:
Tűzvédelmi dokumentáció típusai
A fentiek alapján tűzvédelmi dokumentációt csak MÉK vagy MMK TUÉ jogosultsággal rendelkező építésügyi tűzvédelmi tervező készíthet. Tűzvédelmi dokumentációt az alábbi esetekben kell készíteni:
Építési engedélyezési, bontási, használatbavételi, fennmaradási engedélyezési eljárásokhoz tartozó dokumentáció
Tárgyi eljárásokhoz benyújtandó építészeti-műszaki dokumentáció tartalmi követelményeit a 281/2024 (IX.30.) Kormányrendelet (továbbiakban „Eljárási kódex”) szabályozza. A tűzvédelmi dokumentáció a rendelet 2. mellékletében a „szakkérdések vizsgálatához szükséges dokumentáció” fejezetben jelenik meg, mint a „tűzvédelmi szakkérdések vizsgálatához szükséges dokumentáció”. Az általános követelményeket tartalmazó 1. mellékletben tűzvédelmi fejezetre, dokumentációra, műleírásra vonatkozó előírás nincsen.
Ez alapján építési engedélyezési folyamathoz akkor kell tűzvédelmi dokumentációt készíteni, amennyiben az eljárás során tűzvédelmi szakkérdés vizsgálata válik szükségessé. Ez az alábbi esetekben áll fenn az Eljárási kódex 3. melléklete alapján:
11. | A polgári nemzetbiztonsági szolgálatok létesítményei kivételével 1. a közepes kockázat (KK), magas kockázat (MK) mértékadó kockázati osztályba tartozó építmény esetén; 2. az alacsony kockázat (AK) mértékadó kockázati osztályba tartozó a) 6-nál több lakást vagy üdülőegységet tartalmazó lakó- és üdülőépület, b) nevelési, oktatási, szociális rendeltetést tartalmazó épület, c) az összes építményszint nettó alapterülete 1000 m2-t meghaladó épület esetén; 3. nagyon alacsony kockázat (NAK) mértékadó kockázati osztályba tartozó olyan épület esetén – a lakó- vagy üdülőépület kivételével –, amelynek a) az összes építményszint nettó alapterülete nagyobb, mint 1000 m2 és tartalmaz olyan közösségi rendeltetésű helyiséget, amelynek nettó alapterülete nagyobb, mint 100 m2, vagy b) az összes építményszint nettó alapterülete nagyobb, mint 2000 m2; 4. a több mint 100 fő egyidejű tartózkodására alkalmas – az Országos Tűzvédelmi Szabályzat szerinti – állvány jellegű építmény esetén. | Az építmény kialakítására vonatkozó tűzvédelmi előírások betartása. | a) építési engedélyezési b) bontási engedélyezési c) használatbavételi d) fennmaradási engedélyezési eljárás |
Az építési engedélyhez kötött építési tevékenységek listáját az Eljárási kódex 16. fejezete tartalmazza:
16. Építési engedély alapján végezhető építési tevékenységek
17. § Az egyszerű bejelentés alapján végezhető építési tevékenység kivételével építési engedély alapján végezhető
a) az új épület építése, ha annak mérete a 35 m2 összes hasznos alapterületet vagy a 4,5 méteres gerincmagasságot, lapostetős épület esetén a 3,5 méteres párkánymagasságot meghaladja, kivéve a növénytermesztésre szolgáló üvegház, a növény- vagy gombatermesztésre szolgáló fóliasátor, valamint a felvonulási épület építését,
b) a meglévő épület bővítése, ha az így elkészült épület az a) pontban meghatározott méretet meghaladja, kivéve a növénytermesztésre szolgáló üvegház, a növény- vagy gombatermesztésre szolgáló fóliasátor, a felvonulási épület, valamint a meglévő épület kizárólag külső alaprajzi méretet érintő, hasznos alapterületet nem növelő bővítését,
c) a zártsorúan vagy ikresen épített épületen minden olyan építési tevékenység, amely az épület szomszédos épülettel határos falát, alapozását vagy tetőszerkezetét érinti,
d) a támfal építése, ha az a csatlakozó alacsonyabb terepszinttől számítottan az 1,5 m magasságot meghaladja,
e) a közhasználatú fürdőmedence építése,
f) az új, 6,0 méter magasságot meghaladó, épített égéstermék-elvezető építése, kivéve a meglévő állami tulajdonú vagy használatú építmény alternatív fűtési módra való áttéréséhez telepített konténeres kazánház kéményének építését,
g) a csatlakozó terepszinttől számított 6,0 méternél magasabb vagy 60 m3-t meghaladó töltőtérfogatú, ömlesztettanyag-tároló elhelyezéséhez építmény építése,
h) a magasles és kilátó építése, bővítése, ha annak járófelülete a terepcsatlakozástól mért 6,0 métert meghaladja,
i) az Országos Tűzvédelmi Szabályzat szerinti, emberi tartózkodásra alkalmas állvány jellegű építmény építése, bővítése, kivéve a legfeljebb 180 napig fennálló és megfelelőség-igazolással vagy teljesítménynyilatkozattal rendelkező és maximum 50 fő egyidejű tartózkodására alkalmas állvány jellegű építményt,
j) a megfelelőség-igazolással vagy teljesítménynyilatkozattal rendelkező, több mint 180 napig fennálló és a piacfelügyeleti hatóság hatáskörébe nem tartozó épület építése, ideértve a sátorszerkezetet is,
k) a lejárt hatályú építési engedéllyel rendelkező, de használatbavételi engedéllyel vagy használatbavétel tudomásulvételével nem rendelkező építményen – a hőszigetelés kivételével – a külső alaprajzi méretet vagy az építmény beépítési magasságát érintő befejező építési tevékenység,
l) a hatályos építési engedéllyel rendelkező építmény
la) külső alaprajzi méretét,
lb) beépítési magasságát,
lc) telken belüli elhelyezkedését vagy
ld) szomszédos épülettel határos falát, alapozását vagy tetőszerkezetét
megváltoztató építési tevékenység.
Amennyiben tehát egy eljáráshoz tűzvédelmi szakkérdés vizsgálata válik szükségessé, akkor az ahhoz szükséges tűzvédelmi dokumentációt csak kamarai TUÉ jogosultsággal rendelkező építésügyi tűzvédelmi tervező készítheti el.
Mik az előírások, ha nem kötelező tűzvédelmi dokumentációt készíteni?
A fenti két eset által nem lefedett esetekben nem kötelező tűzvédelmi dokumentációt készíteni. Ilyen jellemző esetek:
Az azonban, hogy nem kötelező tűzvédelmi dokumentációt készíteni, nem jelenti azt, hogy az építményre, illetve a változtatásra nem vonatkoznak tűzvédelmi követelmények. Az 54/2014 BM rendelet (továbbiakban „OTSZ”) 1.§ (1) alapján
1. § (1) E rendeletben előírt tűzvédelmi követelményeket be kell tartani
a) a létesítmény, építmény, építményrész tervezése, építése, átalakítása, bővítése, korszerűsítése, helyreállítása, felújítása, használata, a rendeltetés módosítása, a létesítéskor figyelembe vett, a tűzvédelmi helyzetet befolyásoló körülmények, feltételek változása,
b) a jogszabályban, hatósági határozatban előírt beépített tűzvédelmi berendezés létesítése, fennmaradása, átalakítása, megszüntetése, használata,
c) gép, berendezés, eszköz használata, tárolása,
d) anyagok előállítása, használata, tárolása,
e) egyéb, az építmény tűzvédelmét biztosító eszközök használata,
f) a szabadtéri rendezvények tartása, valamint
g) egyéb, tűzvédelmet érintő használat, tevékenység
során.
Fenti előírások gyakorlatilag minden építési tevékenységre igazak, sőt, sok esetben még építési tevékenységgel nem járó rendeltetés- vagy használati mód változtatásokra is (lásd a fenti példákat). Ilyen eseteben
Fenti esetekben azonban a tűzvédelmi követelmények és az azokat teljesítő megoldásokat igazoló személyek teljes és közös polgár- és büntetőjogi felelősséggel viseltetnek az általuk megállapított tartalommal szemben – ugyanúgy, mint a tűzvédelmi tervező tenné az általa készített tűzvédelmi dokumentáció esetén. Amennyiben mégis tűzvédelmi tervező kerül bevonásra és tűzvédelmi dokumentáció készül, akkor azt a Méptv. építészeti-műszaki tervezésre vonatkozó meghatározása alapján kizárólag kamarai TUÉ jogosultsággal és felelősségbiztosítással rendelkező tervező készítheti.
Lásd még az „EGYSZERŰ BEJELENTÉS ALAPJÁN MEGVALÓSÍTHATÓ LAKÓÉPÜLETEK TŰZVÉDELMI VONATKOZÁSAI - TÁJÉKOZTATÓ ÉPÍTÉSZ- ÉS SZAKÁGI TERVEZŐK RÉSZÉRE” c. 2025. szeptemberi anyagot.
63/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag 8 igen szavazattal egyetért a Diploma-díj felhívással és kéri a bizottság elnökét és társelnökét a diploma-díj meghirdetésére. A MÉK Elnöksége felhatalmazza a MÉK elnökét a szükséges egyeztetések megkezdésére.
64/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a MÉSZ felé számla ellenében kifizet költséghányadot elmaradt víz-, villanyszámlákkal, illetve elektromos felülvizsgálattal kapcsolatban.
65/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Berecz Zsolt (13-7389) által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
66/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Kovács Dániel Őrs (05-0472) által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
67/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Orbán Renáta (13-9137) által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
68/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Sándor Gergely (13-1741) által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
69/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Simon Mária (13-7281) által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.
70/2025. (09.05.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége Tóth Tihamér (13-0321) által beruházáslebonyolító szakterületen benyújtott tanúsításra vonatkozó kérelmét áttekintette és 7 igen szavazattal egyhangúlag úgy dönt, hogy a benyújtott iratok alapján részére a kért tanúsítás kiállítható.