A 2024. októberétől hatályba lépett 266/2013. (VII.11.) Kormányrendelet módosítása az építészeti-műszaki tervezői szakmagyakorlási tevékenység engedélyezésének és folytatásának feltételeként előírja a kötelező tervezői felelősségbiztosítás meglétét. Teljesítésére az átmeneti rendelkezések január 15-ig adtak haladékot.
A MÉK 2024. decemberében elfogadta a kötelező felelősségbiztosítás ellenőrzésével kapcsolatos eljárási rendet, 2025 májusától pedig lehetővé vált a szakmagyakorlók online nyilatkozattétele!
Az építészeti-műszaki (beleértve az építészeti, belsőépítészeti, tájépítészi és tűzvédelmi) tervezési és tervezői művezetési szakmagyakorlási tevékenységet (továbbiakban tervezési tevékenység) végző, illetve a szakmagyakorlási engedélyt benyújtó kamarai tag a MÉK e-Ügyintézési felületén keresztül tudja kötelező tervezői felelősségbiztosítással kapcsolatos ügyeit intézni. Az adminisztrációs felület [Biztosítások kezelése] modul kizárólag ügyfélkapun keresztüli belépéssel érhető el, MÉK azonosító (e-mail cím és jelszó) használatával nem.
Az e-Ügyintézési rendszer közvetlen elérhetősége: https://eugyintezes.mekon.hu/
Az ellenőrzésre vonatkozó kamarai szabályzat innen érhető el: https://mek.hu/id-48234
A kötelező felelősségbiztosításra vonatkozó tájékoztatás innen érhető el: https://mek.hu/id-48237
Kérjük a nyilatkozatok beküldése előtt olvassák el a kötelező felelősségbiztosításra vonatkozó általános tájékoztatónkat!
A felhasználói útmutató innen tölthető le: útmutató (2025.05.22.)
Egy nyilatkozat rögzítésénél az alábbi tervezési szakmagyakorlási tevékenység formák közül egy választható ki:
1. Adószámos magánszemély
2. Egyéni vállalkozó
3. Alkalmazott
4. Nem végez felelősségbiztosításhoz kötött tevékenységet
Amennyiben a kamarai tag nem kizárólag egy vállalkozási formában folytat tervezői szakmagyakorlási tevékenységet, akkor minden tervezői tevékenység formára, vagy minden vállalkozására (önálló adószámos magánszemély, egyéni és/vagy társas vállalkozások, alkalmazotti munkaviszonyok) tervezői felelősségbiztosítással, felelősségbiztosításokkal kell rendelkeznie, és mindegyik biztosításának évfordulóját követő 8 napon belül (ezek lehetnek különböző időpontok is), fedezetigazolást kell benyújtania.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden egyes vállalkozási formára külön-külön kell a nyilatkozatot megtenni ill. a szükséges dokumentumokat csatolni.
A beküldést követően a rendszer - amennyiben a tagnyilvántartásban szerepel e-mail cím – a beküldésről értesítést küld (tagjaink a hivatalos tagnyilvántartásban ill. névjegyzékben szereplő adataikat az e-Ügyintézésen belül tudják ellenőrizni, eltérés esetén a területi építész kamara tudja az adatokat korrigálni).
A területi kamarai titkárok számára korábban megküldött fedezetigazolások és nyilatkozatok -amennyiben azokat a szakmagyakorló hiánytalanul nyújtotta be – a következő hónapokban fokozatosan feltöltésre kerülnek az online rendszerbe!
A rendszer a biztosítási forduló lejárta előtt 8 nappal emlékeztető e-mail értesítést küld a kamarai tagnak (amennyiben a tagnyilvántartásban rögzítésre került e-mail cím). A kötelező felelősségbiztosítás meglétét az illetékes területi kamara a jogszabályok szerint ellenőrzi!
A konkrét nyilatkozatokkal, ügyintézéssel kapcsolatos kérdésekkel kérjük, közvetlenül a területi kamarájukat keressék.
A rendszer üzemeltetésével kapcsolatos kérdéseiket a segitseg@mek.hu oldalra küldheti el.
A felmerülő kérdéseket – válaszokat összegyűjtve a honlapunkon tesszük majd közzé.
2025. május 22.
Kovács Zsófia
MÉK főtitkár