A Mano de Santo építésziroda és a Martinez Group részeként működő KMZero, Open Innovation Hub jegyzi ezt a néhány napot ott eltöltők számára különleges élményt nyújtó, Spanyolországban, a Punta de Mar nevet viselő vízen úszó szálláshelyet. Az innovatív startup vállalkozás Földközi-tenger partján, Denia-ban, a Club Náutico-ban vízre bocsátott prototípusa az élményturizmus fogalmát egy új szintre emeli.
A figyelem fókuszába került Punta de Mar, a fenntartható idegenforgalmi újítás, az úszó fedélzetet formájú nyaralóház olyan gondos, minimalista stílusú építészeti tervezés eredménye, amely a funkcionalitást és a környezettudatosságot egyaránt szem előtt tartotta. Fontos tervezési elv volt a természeti környezetbe való integrálódás és az is, hogy az ott idejüket töltők az intim pihenés közben környezetüket minden érzékszerven keresztül élvezhessék. Ez részben a projekt egyik stratégiai partnere, a Guardian Glass térelhatároló üvegeinek is köszönhető.
A fenntarthatóság melletti elkötelezettség*
A Punta de Mar a “Plug & Go” technológiát alkalmazó moduláris szerkezete miatt nem terheli a környezetét maradékanyagokkal, és eleve olyan anyag felhasználásával készült, amelyek esetén fontos volt azok alacsony környezetterhelési tulajdonsága. Praktikum, hogy a szerkezet egyetlen egységként vontatható vízen, de közúton is könnyen szállítható. Ez azt jelenti, hogy a Punta de Mar bármilyen tájba és természeti környezetbe áthelyezhető, ahol elérhetőek szükséges közművek. Így akár tengerparti szállodák igazán különleges, exkluzív élményt kínáló elemi lehetnek.
Minden technológia a vendég szolgálatában
A 74 m2 alapterületű két szintes, két személyes, vízen úszó épület csak az őt körülvevő tájban tűnik aprónak. A minimalista stílusban tervezett és felszerelt 40 m2-es alsó szinten a luxuslakosztály kapott helyet fürdőszobával, és belső tér kiterjesztéseként kialakított terasszal.
A 34 m2-es felső szint kifejezetten kikapcsolódásra tervezett egybefüggő pihenőterasz. A kellemes hangulatot szolgálja a világítás és a háttérzene minden térben.
A Punta de Mar további különlegessége az az innovatív technológia, amellyel a vendégek applikáció segítségével folyamatosan kontrollálhatják a lakótér egyes jellemzőit, vezérelhetik a világítást, a hangokat, az illatokat és a biztonság szintjét. Ezt megtehetik közvetlenül ott helyben, de akár más, távolabbi helyszínről is.
Az alkalmazott világítás különlegessége biodinamikussága, ami azt jelenti, hogy a rendszer a lakótéren belül a külső természetes fényt reprodukálja, így a nap előrehaladtával a természetes fény változásait követve a belső fény tónusa is változik.
Üveg: látvány, kényelem és biztonság
„Azért esett a Guardian Glass-ra a választásunk, mert ez a cég kínálja a legmagasabb teljesítőképességű üveget. A projekt jellegéből fakadóan szélsőséges követelmények kielégítésére kellett megoldásokat találnunk, így csakis kiváló minőséget kerestünk. A technikai támogatásukra kezdettől fogva számíthattunk, mely egy másik fontos szempont volt a választás során.” - indokolta választásukat Frances de Paula García, a Mano de Santo építésze.
A vízen úszó szerkezetbe, kiemelkedő mértékű energiamegtakarítást, biztonságot és hangszigetelést lehetővé tevő háromrétegű hőszigetelő üvegek kerültek beszerelésre. A legkülső üvegréteg Guardian SunGuard® SN 70/35 HT naphővédő üveg, ezt követi a Guardian ExtraClear® síküveg közbenső üvegtáblaként, a belső felületet pedig a Guardian ClimaGuard® Premium2 laminált síküveg alkotja, mely az általános biztonság és az energiahatékonyság növelésében játszik jelentős szerepet. Ennek az üvegezésnek a fényáteresztő képessége 61%, a naphőáteresztő képessége pedig 32%. A hőszigetelő üveg tehát rengeteg napfényt enged be, hőt azonban keveset, így a Punta de Mar lakói kiváló hőszigetelést, napvédelmet, valamint magas szintű biztonságot és hangszigetelést élvezhetnek. Az épület így a legfontosabb teljesítmény- és energiahatékonysági értékek tekintetében kiemelkedő. Ez az üveg nemcsak tisztább, élénkebb, akadálymentesebb kilátást tesz lehetővé a belső térből a körülvevő környezetre – azaz a tengerre és az ehhez kapcsolódó természeti környezetre –, hanem egyben el is mossa a belső tér és a külvilág közti határt, így a vendégeknek az állandóan változó helyszínhez történő kapcsolódását semmi sem gátolja.
A projekt belső tereinek tervezésekor a Guardian SunGuard® HD Silver 20 üvegre esett a választás (a ruhatárolásra szolgáló terek, az ágy fejvégek és a fürdőszoba esetében), mivel ez a termék kínálta a legtöbb lehetőséget a tükröződések játékának kihasználására. A számtalan fényvisszaverődés révén a magánszféra hatékonyabban biztosítható az intim tereken belül, más terekben viszont a tükröződő fények játéka a külső és belső tér egyetlen tágas térré történő összeolvadásának érzetét kelti.
Az üvegnek a projektben játszott szerepével kapcsolatban az építész kiemeli: “Az üveg – az összes többi kiválasztott anyaghoz hasonlóan – alapvető fontossággal bírt a tervezés első pillanatától fogva. A felhasznált anyagok kiválasztása is a környezethez való közvetlen kapcsolódás jegyében történt. Az üveg esetében e törekvés különösen speciális követelményeket támaszt az átlátszóság tekintetében (nem is beszélve a szigetelő képességről), de semmiképp nem feledkezhetünk meg az üvegek méretére vonatkozó elvárásokról sem, melyek a célra, azaz az akadálymentes kilátás biztosítására való tekintettel igen fontosak. Mindez pedig csak adalék ahhoz a tényhez, hogy a ház üveg térelhatárolói 360°-os élményt hivatottak nyújtani. Az itt megszálló vendég úgy érzi, körülöleli őt a természeti környezet. A teljes integráció érzése ez, melynek elérésében az üveg kulcsszerepet játszik.”
Hasonlóan kiemelkedő jelentőségűek tolószerkezetes megoldások, melyek a lehető legkevesebb alumínium profil felhasználásával maximalizálják az ajtók és ablakok által nyitható felületek nagyságát.
A projekthez beépített Guardian üvegek a Control Glass segítségével kerültek feldolgozásra, és műszaki alumínium rendszerrel szerelték fel.
Guardian Glass
A Guardian Glass a Guardian Industries egyik fő üzletágaként a világ egyik legnagyobb üveggyártója, mely síküvegből, bevonatos üvegből és feldolgozott üvegből készült termékeket gyárt. A világ különböző országaiban, köztük Magyarországon, Orosházán, 25 float-üveg gyárat működtető Guardian Glass float- és feldolgozott üvegtermékei egyaránt megtalálhatóak az otthonokban, irodákban, autókban és a világ legjellegzetesebb építészeti látványosságaiban. A Guardian Glass Science & Technology Center folyamatosan dolgozik a legmodernebb technológiákat felhasználó új üvegtermékek és megoldások kifejlesztésén.
(Foto: Mano de Santo®)
Kérdés esetén, kérjük vegye fel a kapcsolatot a Guardian magyarországi képviseletével:
Németh Árpád András
+36 30 479 1828
Sheila O'Donnell of O'Donnell + Tuomey has been named Woman Architect of the Year 2019, with DnA founder Xu Tiantian winning the Moira Gemmill Prize for Emerging Architecture.
The two architects have been recognised during the 2019 Women in Architecture Awards, an annual celebration held by the Architects' Journal and The Architectural Review.
O'Donnell, who is the eighth person to be recognised as Woman Architect of the Year, won for the Central European University in Budapest.
"O'Donnell's passion for the buildings of the Central European University was rewarded with an exceptionally high-quality building, which she evidently fought hard for," said the judges.
"She is a role model for young women in architecture. Sheila O'Donnell did not have to break the glass ceiling – her and John Tuomey created a new reality."
O'Donnell was named Woman Architect of the Year for her work on the Central European University
O'Donnell was chosen from a shortlist that also included Eva Prats, co-founder of Flores & Prats, for Casal Balaguer Cultural Centre; Ellen van Loon, partner at OMA, for the Qatar National Library; Carme Pigem, co-founder of RCR Arquitectes, for De Krook Library in Ghent.
The judges described the Central European University project as an "exceptionally high-quality building"
"Beyond their individual programmes, these four buildings strive to make a significant contribution to the wider urban fabric around them," said Manon Mollard, editor of The Architectural Review.
Xu won the Moira Gemmill Prize for Emerging Architecture, which is named after the late director of design at the V&A. It awards £10,000 each year to a woman designer under the age of 45 on the basis of their achievements and completed projects.
Xu founded DnA (Design and Architecture) and is based in Beijing. Buildings designed by her include a bridge that connects two communities together, a brown sugar factory, a tofu factory, the Hakka Indenture Museum, and the Wang Jing Memorial Hall.
"There is an effortlessness, maturity and deftness about Xu's work," said the judges.
"Her projects are all deeply contextual, and executed with bravery and conviction. She is attempting to work in a sustainable way with an entrepreneurial spirit, and has clearly had a very positive impact on her client."
The other emerging architects shortlisted were Lina Ghotmeh of Lina Ghotmeh Architecture, Irene Pérez of TEd'A Arquitectes, and Jeannette Kuo of Karamuk Kuo.
Liz Diller of Diller Scofidio + Renfro was also recognised in the 2019 Women in Architecture Awards, receiving the Jane Drew Prize for an architect whose work has raised the profile of women in architecture. The Ada Louise Huxtable Prize 2019, which recognises those working in the wider architectural industry, went to Swiss-French architectural photographer Hélène Binet.
Manifesto of the Architects’ Council of Europe for the 2019 European Parliament elections
Ahead of the forthcoming European Parliament elections, the Architects’ Council of Europe is publishing a Manifesto calling on future MEPs to commit to promoting sustainability and quality in the built environment.
The new Work Plan for Culture concluded by the European Council in December 2018, underlines that “innovative and inclusive processes to deliver and preserve quality architecture are needed to develop an integrated approach contributing to the well-being of all citizens”. It also defines architecture as a discipline that “encompasses the right balance between cultural, social, economic, environmental and technical aspects for the common good.”
Strong and targeted actions at EU level are necessary to create a coherent legislative framework that will empower architects, public authorities and professionals of the building sector to tap the full potential of a high-quality architecture, for the common good.
To this end, the Architects’ Council of Europe invites future MEPs to work with Architects:
Read the ACE Manifesto in English and French on the ACE website.
2019. október 8–9-én az ICE Kongresszusi Központ.
Krakkó városa és a lengyel építészek szövetsége, Krakkói Csoportja szívesen meghívják Önt, hogy vegyen részt a Krakkóban található Nemzetközi Építészeti Biennálén, amelyet legközelebb (MBA Krakkó 2019) 2019. október 8–9-én az ICE Kongresszusi Központban rendeznek meg.
A biennálé 1985 óta zajló esemény. Az idei biennálé címe a "KAPCSOLATOK - A város és a folyó közt".
Ahogy a történelmi európai városközpontok szerepe az ipari bázisról a rekreációs, kulturális és oktatási szerepre változik, a városi folyók helyzete is változik. Így van ez Krakkóban is, amely az építészeti, történelmi örökség fontos része, az óváros szerepel az UNESCO Világörökség listáján is. A Krakkón átfolyó Visztula a városgazdaság központi közlekedési artériája volt. Ez megváltozott. A folyó most nagy lehetőséget biztosít a városnak szabadidős tevékenységekre, nyugodt vizekkel és zöld partokkal. Lehet-e ezt a kapcsolatot a város és folyója között újraértelmezni, erősebb kapcsolatot, új létesítményeket lendületet, új életet és új funkciókat, új jelentőséget hozni az egész városi környezet számára?
Krakkó óvárosát még mindig a hatalmas Wawel-kastély uralja, amely a folyópartok fölé emelkedik. A Wawel-dombtól északra, a város középpontja, a középső pontként a Rynek nagy közterülete, a régi erődítmények határain belül található. Ez a terület, Planty, a 19. század elején buja városi park lett. Amikor ez az óvárost körülölelő park eléri a Wawel északi oldalát, és közel van a folyóhoz, valamiért hiányzik a kapcsolat. Lehet-e ez a terület a folyó északi kanyarja mentén a vár mellett a „hiányzó kapcsolat” a város számára, ahol az óváros megfelelhet a folyó új rekreációs lehetőségeinek és a vár történelmi jelentőségének? Lehet-e olyan ez a terület Planty és Visztula között, ahol a 13 millió éves város látogatója új és izgalmas létesítményeket találhatna, és ahol a lakosok élettel tölthetik be a városi elbeszélést?
Ez a terület, amely az Óváros, a kastély és a folyó között fekszik, lehetőséget ad arra, hogy a városi tervezés, az építészet és a design felhasználásával válaszokat találjon a felvetett kérdésekre. Az utóbbi évtizedek során növekszik az aggodalom a környezeti egyensúly miatt, gyakrabban kell foglalkozni a folyó áradásaival, valamint hangsúlyosabban foglalkozunk a zöld és a kék kikapcsolódással, a város és a Visztula közötti kapcsolat kihívást jelenthet az új építészek és tervezők generációjának, hogy átgondolják szerepüket a történelmi város fejlesztésében.
Az MBA Krakkó 2019 részeként három versenyre került sor:
1) A verseny - építészeti és várostervezési verseny
2) B verseny - szemináriumi verseny
3) C verseny - multimédiás verseny
A nyeremények összege 140 000 PLN.
Szakembereket várunk, diplomásokat, diákokat és tudósokat elsősorban az építészet, várostervezés, fotózás, történelem, művészettörténet, kulturális örökség, városi tanulmányok, szociológia, antropológia, városi közlekedés, valamint turizmus, természettörténet és a földrajz területéről a versenyeken való részvételre.
A saját kategóriájukban lévő munkákat egy 7 fős zsűri értékeli, amely építészekből és várostervezőkből áll:
- Peter Butenschøn, az MBA Krakkó 2019 kurátora, zsűri elnöke, építész és várostervező, Oslo
- Oana Bogdan, alapító partner, Bogdan & Van Broeck, Brüsszel
- Lennart Grut, vezető partner Rogers Stirk Harbor + Partners, London
- Jan Kleihues, alapító partner Kleihues + Kleihues, Berlin
- Wojciech Małecki (Reporting Judge), alapító partner Biuro Projektowe Małeccy, Lengyelország
- Ewa Kuryłowicz, Kuryłowicz & Associates alelnök, Lengyelország
- Marta Sękulska-Wrońska, partner WXCA, Lengyelország
Az MBA szervezeti felépítése: Krakkó 2019 a következő:
- MBA Krakkó kurátora 2019: Peter Butenschøn / Norvégia
- MBA Krakkó, 2019: Marek Kaszyński
- A verseny biztosa: Marcin Włodarczyk
- B verseny biztos: Marta A. Urbańska
- Versenybiztos úr: Paweł Wieczorek
- Külügyminiszter: Katarzyna Głuch
- Belügyminiszter: Strzałka Benita
- Szervezőbizottság: Bohdan (Biś) Lisowski, Krystyna Łyczakowska, Mateusz Smoter, Marcin Ewý, Maria Gratkowska, Tomasz Jałocha
További információ az MBA Kraków 2019-ről és megtalálható a következő címen: http://www.mba2019.sarp.krakow.pl és FB: https://www.facebook.com/events/317745052164727/. A versenyek szabályai a következő címen találhatók:http://mba2019.sarp.krakow.pl/konkursy/
Az általános szervezeti kérdésekkel kapcsolatos kérdéseket a SARP Hivatal Krakkó-fiókjához kell intézni:
Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Kraków
Plac Szczepański 6, 31-011 Kraków
tel .: +48 12 422 75 40, mba-office@sarp.krakow.pl
Az A, B, C versenyek szervezeti kérdéseivel kapcsolatos kérdéseket a megfelelő biztosoknál kell megvitatni:
Global-Lokal | Moderne Iranische Architektur
Ausstellungseröffnung
Do. 07.03.2019 - 19:00 Uhr
Zur Eröffnung sprechen:
Klaus-Jürgen Bauer | Kurator Architektur Raumburgenland
Thomas Steiner | Bürgermeister der Freistadt Eisenstadt
Mehrdad Agahi | Iranischer Kulturattaché
Negar Hakim, Ulrike Herbig | Kuratorinnen der Ausstellung
Zur Ausstellung:
Der Iran, mit fast über 80 Millionen Einwohnern und seiner alten Geschichte ist heute, mehr denn je, ein Schauplatz gewaltiger kultureller und politischer Spannungen und Veränderungen. Es handelt sich, gesellschaftspolitisch betrachtet, um ein ausgeprägtes Spannungsverhältnis zwischen Vergangenheit und Gegenwart, zwischen tradiertem Erbe und modernen, zeitgemäßen Aufgabenstellungen, die es zu bewältigen gilt.
Die aktuelle Architekturszene des Irans entwickelte sich seit der islamischen Revolution im Jahre 1979, aufbauend auf konträren Theorieansätzen, in pluralistischer Weise und vermag interessante internationale Entwicklungstendenzen vorzuweisen. Vor allem im letzten Jahrzehnt wurde im Iran beachtlich viel gebaut, so dass der Iran aus internationaler Sicht auf eine pulsierende, lebendige Architekturszene verweisen kann. Der Verleih des „Agha Khan Award“ für Architektur im Jahr 2016 an eine junge, iranische Architektin, ist ebenfalls eine Bestätigung für kreative Projekte im Iran. Der Architektur Raumburgenland präsentiert die entstandenen Ergebnisse der Teilnehmerinnen einer Lehrveranstaltung an der TU Wien unter der Leitung von Dr. Negar Hakim und Dr. Ulrike Herbig und gibt einen Überblick über die Stationen des Weges moderner Architektur in Iran.
Im Anschluss laden wir zum Buffet und hoffen auf anregende Gespräche bei einem guten Glas Wein.
Wir freuen uns auf Ihr Kommen!
Ort: RAUMBURGENLAND CONTEMPORARY, Pfarrgasse 16/1, Eisenstadt
Ausstellungsdauer: 08.03.-24.05.2019
Konzept und Gestaltung: Negar Hakim, Hannah Fally, Christina Winkler
Kuratorinnen: Negar Hakim, Ulrike Herbig
Finnisage: 24.5.2019 18:00 Uhr
Öffnungszeiten: Mo.-Fr.: 9:00-12:00 und 14:00-16:00
Freier Eintritt
Egy éves a Davosi Nyilatkozat - a Magyar Építész Kamara elkészítette a nyilatkozat fordítását.
A kulturális miniszterek konferenciája
2018. január 20-22. Davos, Svájc
A magas színvonalú Baukultur* (építéskultúra) európai megteremtéséért
Mi, az Európai Kulturális Egyezmény aláírói és az Európai Tanács megfigyelőként részt vevő államainak kulturális miniszterei és delegációvezetői, az UNESCO, az ICCROM, az Európai Tanács, az Európai Bizottság, az Építészek Európai Tanácsa, a Várostervezők Európai Tanácsa, az ICOMOS és az EuropaNostra képviselői, Alain Berset úrnak, a Svájci Államszövetség elnökének, a Szövetségi Belügyminisztérium vezetőjének meghívására a svájci Davosban 2018. január 20. és 22. között tartott találkozónkon, a Kulturális Örökség Európai Évében, a Világgazdasági Fórum éves találkozójának előestéjén,
figyelemmel a jelenlegi kihívásokra, közöttük a gazdasági és pénzügyi válság, a negyedik ipari forradalom, a növekvő ütemű városiasodás, a peremterületek csökkenése, a migráció és a társadalmi változások, a növekvő egyenlőtlenség, a klímaváltozás és a környezeti károk hosszútávú hatásaira, valamint ezeknek élő környezetünkre gyakorolt főbb hatásaira,
ismerve azon alapvető lépéseket, amelyeket a nemzetközi közösség tett egy befogadóbb és fenntarthatóbb világért, azonban azt is, hogy égetően szükséges ezen erőfeszítések megerősítése és új megközelítések kialakítása az európai épített környezet kulturális értékeinek védelme és elősegítése érdekében;
elismerve a magas színvonalú épített környezet alapvető hozzájárulását a fenntartható társadalom kialakításához, amelyet magas életszínvonal, kulturális sokszínűség, az egyén és a közösség jóléte, társadalmi igazságosság és kohézió, valamint gazdasági hatékonyság jellemez;
ismerve azt a tendenciát, amely Európa-szerte mind az épített környezet, mind a szabad tájak minőségének romlása felé mutat, amely az építés trivializálódásában, a tervezési értékek hiányában mutatkozik meg,ideértve a fenntarthatóság iránti elköteleződés hiányát, a városok arctalan terjeszkedését és a föld felelőtlen használatát, a történelmi sokszínűség hanyatlását, valamint a regionális tradíciók és identitások eltűnését;
ismerve azt, hogy legfőbb ideje olyan intézkedéseket hozni, amelyek biztosítják, hogy a jelenlegi és a jövőbeli társadalmi, gazdasági, környezeti és éghajlati fejlemények és trendek ne rontsák tovább az épített környezet minőségét, hanem javítás lehetőségként szolgáljanak, valamint azt, hogy a 2018-as év, amely az Európai Kulturális Örökség Éve, melynek célja az épített környezet történelmi dimenziója értékének elismerése, a megfelelő pillanatot jelenti ennek a megtételéhez;
hangsúlyozva azt, hogy háttértől függetlenül mindenkinek joga van a kulturális környezet megtapasztalásához, ahhoz, hogy abból részesedjen és ahhoz tartozzon, hogy alapvetően kulturális módon élünk együtt és fejlődünk a társadalomban, valamint ebből következően élő környezetünk alakítása is mindenekelőtt kulturális tevékenység;
kijelentjük:
Az épített környezet kultúrájának központi szerepe
Égetően szükséges épített környezetünk alakításának új, adaptív megközelítése; olyan megközelítés, amely a kultúrában gyökeredzik, aktívan elősegíti a társadalmi kohéziót, biztosítja a környezeti fenntarthatóságot és hozzájárul mindenki egészségéhez és jólétéhez. Ez lenne a magas színvonalú építéskultúra.
Az épített környezettervezése, az objektumok kapcsolata épített és a természetes környezetükkel, térbeli koherencia, nagyságrend, anyagszerűség: ezek mindegyike közvetlenül befolyásolja életminőségünket. Ezért a magas színvonalú építéskultúra minden egyes építési és várostervezési tevékenység tudatos, alaposan megvitatott folyamatában megjelenik, főleg abban, hogy a kulturális értékeket a rövidtávú gazdasági előnyök elé helyezzük. Ily módon a magas színvonalú építéskultúra nemcsak a funkcionális, technológiai és gazdasági előírásoknak felel meg, hanem az emberek társadalmi és pszichológiai szükségleteit is kielégíti.
A magas színvonalú építéskultúra javítja identitásunkat. Ha lehetővé tesszük az emberek számára, hogy azonosuljanak lakóhelyükkel, az elősegíti a befogadó és összetartó társadalmat, visszafogja a diszkriminációt és a radikalizációt, valamint elősegíti az integrációt és a polgári öntudatot. Ez nemcsak a városközpontok és a történelmi helyek, hanem az európai lakókörnyezet minden aspektusa, azaz a zöldövezeti és vidéki területek, falvak, ipari területek és az infrastruktúra szempontjából is fontos.
A magas színvonalú építéskultúra pezsgő, vegyes használatú negyedek kialakulását segíti. Olyan épített környezetet hoz létre, amely a modern (kulturális) kifejezésmódot a kulturális örökség tiszteletével ötvözi. Fenntartható életfeltételeket nyújt és tisztességes, megfizethető és elérhető lakhatást biztosít.
Davos, (Svájc) 2018. január 22.
*Az eredeti angol nyelvű Nyilatkozatban és annak egyes fordításaiban a német Baukultur kifejezést használják az "építéskultúra" / "építészeti kultúra" tömör, a témakört komplexen lefedő megnevezésére. A Nyilatkozat magyar fordításában a"Baukultur" szó helyén az "építéskultúra" szót szerepeltetjük.
5 FINALISTS FOR THE 2019 EUROPEAN UNION PRIZE FOR CONTEMPORARY ARCHITECTURE – MIES VAN DER ROHE AWARD
The European Commission and the Fundació Mies van der Rohe have announced today the five finalists that will compete for the 2019 European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award.
PC CARITAS in Melle by architecten de vylder vinck taillieu; a new kind of public space in an existing construction.
Plasencia Auditorium and Congress Centre by selgascano; a place not only to organise conferences.
Skanderbeg Square by 51N4E, Anri Sala, Plant en Houtgoed and iRI; a square in Tirana becomes a hall, a space to walk through, a place to sit and play and organise many other activities.
Terracehouse Berlin by Brandlhuber+ Emde, Burlon and Muck Petzet Architekten; different volumes that can be occupied in different ways.
Transformation of 530 dwellings - Grand Parc Bordeaux by Lacaton & Vassal architects, Frédéric Druot Architecture and Christophe Hutin Architecture; by increasing the volume, light and air conditions of the apartments, multiplies the inhabitants options to use them.
All these 5 works tackle undetermined programs which allow people to find different ways of using spaces and transform them into different places.
The Jury will visit the 5 works to select the Prize Winner and the Emerging Architect Winner that will be announced at the end of April.
Between 9 and 19 of May, on the EU Mies Architecture Days the 4 Finalist works, the Winner and the Emerging Architect buildings will open their doors to all publics to be visited and have an in situ experience, together with the architects and those involved in the organisation of the Prize.
The Awards Ceremony will take place at the Mies van der Rohe Pavilion on May 7th, in the context of a series of debates and conferences, directed at all audiences. A presentation of the catalogue with all the nominated projects for the 2019 Prize, the exhibition and an evening celebration open to everybody will also take place.
Save the date!
ACE INFO #1 - The Newsletter of the Architects' Council of Europe
Message from the President
"High-quality architecture and built environment for everyone“ is one of the 17 topics of the Council Work Plan for Culture. Through this, the EU has taken up the momentum created by the Swiss President with the Davos Declaration last year, which is also referred in the document.
Of course we were not the only ones to push for this, but we did so by having a few meetings, in the Commission, with the Austrian Permanent Representation in Brussels, etc.
There shall be an Expert Group (using the Open Method of Coordination - OMC) on High-Quality Architecture & Built Environment starting in 2020. Its work will conclude with a final conference and possibly “Council conclusions“.
Just lean back, relax and read the following quote from the Work Plan: "The focus will be put on architecture as a discipline that encompasses the right balance between cultural, social, economic, environmental and technical aspects for the common good".
Have you ever heard such a statement from the lips of a political institution?
This is a major step forward towards recognising architecture as being a matter of cultural good and common interest.
It is a major step towards getting us from the business services and construction sectors to the cultural field, the field of quality and the field of the common interest.
And I am pleased to report some news from January: the OMC group mentioned above will be starting its work next year, leaving time, this year, to prepare and collect topics. We are informed that the ACE will be part of the OMC group as experts.
Why do I think that this field is important for us?
Within the EU-institutions the architectural profession is officially classified as being part of business services, though mostly understood to be part of the construction industry. Every colleague who knows the reality might be left to wonder. We might be the ones who develop projects, design and guide their execution, and if things go well, we have a say in what is going to happen. But: the driving force is finance, the investors and the construction industry. Interests other that those we have in mind (e.g. the quality of architecture, the built environment and the daily life of citizens) dominate.
In this respect a quote such as the one I mentioned, saying that our activity contributes to “the common good“ acknowledges our interests and ascribes a different role to our profession.
This is also important with regard to other tasks we are facing with other Directorates of the Commission.
The endless debate about the “exclusivity of practice“ of our profession, the “lack of competition“ among professionals, talks of price-competition - regardless of how many architectural competitions take place, questions concerning the education of architects: in all these debates, we are seen as entrepreneurs in the same way as many others, selling products or services. But we are doing more than just selling services. And this becomes clearer, when we are able to show and state our creative and productive role in the building of our environment and through this also of our societies.
Making our role publicly clearer will be beneficial to our debates in other fields.
Georg Pendl, ACE President
EU conference on Level(s) with the participation of Dr. Judit Kimpian
On 18 December 2018, Dr. Judit Kimpian, Chair of the ACE Sustainability Work Group, participated in a panel discussion at a conference on Level(s). Level(s) is a new voluntary tool developed by the EU Commission to improve the sustainability of buildings. Using existing standards, it provides a set of indicators to building professionals for the assessment of the environmental performance of buildings.
J. Kimpian underlined the importance of having a holistic approach to buildings performance, throughout their life-cycle – beyond energy aspects, it is crucial to target improvements across all four pillars of building performance: consumption of natural resources, indoor environmental quality, occupant satisfaction and value over the life-cycle. Level(s) can help building professionals to better account for these aspects. Level(s) has also the potential to contribute to closing the performance gap between calculated and achieved performance by helping professionals to collect meaningful data throughout life-cycle.
The recording of the full event can be found on this webpage.
ACE partner of a Commission survey on the uptake of nzeb and energy-efficient renovation
The ACE is supporting a survey conducted by the EU Commission on architects’ activities in the field of energy renovation and nearly zero energy buildings (nzeb). The survey shall enable a better understanding of solutions developed by architects, barriers to their implementation and drivers behind architects’ and clients’ choices. The outcomes of this survey will inform future EU policy-making.
You are an architect based in the European Union? Respond the survey at the following address: https://web70.gfk.com/projects/BEL_471419_A/addrandom.asp
The consultancy in charge of the survey (GfK) will treat answers with full anonymity. For more details on how GfK ensures the confidentiality of responses, click here.
The ACE will disseminate the results when available in 2019.
COP24: ACE reiterates its commitments with respect to climate change
On the occasion of the 24th Session of the Conference of the Parties (COP 24) which took place in December in Katowice, the ACE recalled that the buildings and construction sector can contribute significantly to achieving climate goals and that Architecture is a powerful means of preventing the worst effects of climate change and providing mitigation solutions, with benefits both at buildings and city levels.
In the framework of its Architects Against Climate Change Campaign, the ACE has been seeking to raise the awareness of the public, construction professionals and decision-makers to the solutions that architecture can bring. This year, the ACE published a booklet featuring 20 Architectural Projects Against Climate Change which demonstrate that it is possible to design urban spaces that are capable of dealing with extreme weather conditions, while at the same time adding new qualities to the urban space; and to design low-carbon buildings while increasing occupants’ comfort and well-being.
Today, the buildings and construction sector accounts for more than 35% of global final energy use and nearly 40% of energy-related CO2 emissions. Due to demographic growth and increasing urbanisation, built areas continue to grow at an unprecedented pace. Over the next 40 years, it is estimated that 230 billion square metres of floor area will be built, adding to the planet, every single week, a built area equivalent in size to the city of Paris - or the equivalent area of Japan every single year. Reaching the climate objectives set out in 2015 in Paris will require game-changing policy actions in the buildings sector.
Read the full ACE press release on the ACE website.
EU Mies Award 2019: 40 works shortlisted
The jury of the EU Mies Award 2019 selected 40 works that reflect the most relevant challenges that European contemporary society and its architecture are facing (existing constructions, collective housing, territorian organisation and planning, and the importance of culture).
The five finalist will be announced on 13 February and the Award Ceremony will take place on 7 May 2019 at the Mies van der Rohe Pavilion in Barcelona.
More information on the Mies van der Rohe website
Ongoing negotiations of the next Creative Europe programme
On 30 May 2018, the EU Commission published a proposal for a regulation establishing the next Creative Europe Programme (2021 to 2027), the EU Commission's framework programme for support to the audiovisual and culture sectors, including architecture. The Commission proposes sectorial actions targeting specifically the architectural sector: "targeted actions for the mobility of operators, capacity-building, audience development and internationalisation of the cultural heritage and architecture sectors, promotion of Baukultur, support for the safeguarding, conservation and enhancement of cultural heritage and its values through awareness-raising, networking and peer-to-peer learning activities".
At the end of December, the Council of the EU agreed its position, in which it supports the Commission’s proposal regarding the targeted actions for the architectural sector. In the Parliament, following the publication of the Rapporteur’s draft report (Culture Committee) all amendments tabled by MEPs were made public in December. In January, the ACE sent a letter to the shadow rapporteurs of all political groups to share its views on these amendments. The ACE expressed concern that these amendments give the impression that the architecture and heritage sectors are one single sector (Amdt 498), or that architecture is a sub-sector of the heritage sector (Amdt 81). While both sectors must work hand in hand to achieve quality in the built environment, Architecture goes well beyond heritage issues. Architectural creation raises specific challenges and the sector requires targeted support from Creative Europe to cope with these. ACE regrets that two amendments were tabled with the objective of removing the “promotion of Baukultur" from the list of actions to be supported by Creative Europe and recalls that the Davos Declaration, which was endorsed last year by Ministers for Culture and several NGOs, invited all stakeholders to support “further actions and measures which contribute to the promotion and implementation of the vision of a high-quality Baukultur”.
MakeHappen! Inspiration Night on the International Business of Architecture. Amsterdam, February 7th, 2019
On 7 February the Royal Institute of Dutch Architects BNA will organise the 4th edition of the MakeHappen! Inspiration Night in the creative hub Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. This event about working internationally includes a networking dinner and inspiring Key Notes such as Eran Chen (ODA Architects), Francine Houben (Mecanoo) and Carolien Gehrels (Arcadis). The Break-Out Sessions will cover the most promising international markets such as The Gulf, Africa and Germany. Participants will receive practical Know-How on how to create international partnerships, broaden their business models and how to grow internationally step by step.
Simone Vella Lenicker is the new President of Kamra tal-Periti (KTP) Malta
During the Annual General Meeting of the KTP held on Thursday 10 January 2019 in Valletta, Simone Vella Lenicker officially commenced her tenure as President of the Kamra tal-Periti (Chamber of Architects and Civil Engineers) Simone has been active in the KTP for several years and occupied various posts. She is a former Vice-President and editor of The Architect, the official journal of the Chamber.
On the same evening, André Pizzuto was elected Vice President for the coming two years, after serving for four years as a Council Member. He has been instrumental in the organisation of the highly successful Emanuele Luigi Galizia Awards, and spearheaded the KTP’s work on a proposal for a revamped Building Regulation system.
For 2019 the KTP Council is composd by: Perit Simone Vella Lenicker (President); Perit André Pizzuto (Vice President); Perit Amber Wismayer (Honorary Secretary); Professor Alex Torpiano (Past-President); and Periti Jeanette Muñoz Abela, Anthony Bezzina, Lara Brincat, Gaston Camilleri, Sandro Cini, Ivynne Grixti, Alberto Miceli Farrugia, and Damian Vella Lenicker as Council Members.
The year 2019 will be very important for KTP, which will celebrate the 100th anniversary of the establishment of the profession and the constitution of KTP itself in 1920.
The Swedish Federation of Consulting Engineers and Architects (STD) is now The Federation of Swedish Innovation Companies
From January 2019 the Swedish Federation of Consulting Engineers and Architects (STD) has changed its name in the Federation of Swedish Innovation Companies (the Swedish name: Innovationsföretagen).
Innovationsföretagen's mission is to create the conditions for a world-leading architecture and engineering industry. By forming an association, Innovationsföretagen will have a stronger voice and create increased opportunities to coordinate and drive industry throught societal challenges, promoting innovation, creativity and digitalisation.
More information on the Innovationsföretagen website
HOAI-Infringement procedure: Opinion will be published on 28 February 2019 / Case C-377/17
The hearing before the Court of Justice of the European Union in relation to the case of the Official German Scale of Fees for Services by Architects and Engineers (HOAI) took place on 7 November 2018 in Luxemburg. Professor Ralf Niebergall assisted for the profession at the hearing.
The opinion of the Advocate General Maciej Szpunar will be published on 28 February. The final judgment is expected in the first half of 2019.
News from the Latvian Association of Architects
Call for submissions for The Latvian Architecture Award 2019
The Latvian Architecture Award (LAA) is the most significant annual national architectural competition with the goal to identify and popularise the best Latvian architectural accomplishments and to encourage the development of architectural performance. Each submission is evaluated as equally valuable because the decisive criteria that make an object stand out is a good architecture, not its size.
Entries can be submitted online until 1 March 2019 via www.latarh.lv. The Award ceremony will be held on 17 May 2019.
The International Conference “Architecture of Migration” will be held in Riga, Latvia from 6 to 8 November, 2019.
The event is organised as an initiative of the Architects Associations of Latvia, Lithuania and Estonia all together forming Baltic Architects Unions Association (BAUA).
The conference “Architecture of Migration” will tackle the topic paying attention to different measures from the interest points of architecture, spatial and territory planning, infrastructure and urban development.
On the same dates, the International Union of Architects (UIA) will hold the Region I and II Presidents' meetings. More information available soon in www.latarh.lv.
AN ARCHITECTURE GUIDE to the UN 17 Sustainable Development Goals
The 17 UN Sustainable Development Goals represent the aspiration of the people of the United Nations for a more sustainable future.
The Institute of Architecture and Technology at The Royal Danish Academy of Fine Arts Schools of Architecture, Design and Conservation, the Danish Association of Architects and the UIA Commission on the UN Sustainable Development Goals have created an architecture guide to the Goals
Global Status Report 2018
The UN Global Status Report "Towards a zero-emission, efficient and resilient buildings and construction sector" documents the status and trends of key indicators for energy use, emissions, technologies, policies, and investments to track the buildings and construction sector, globally and in key regions.
Read the report here
Kiállítás a bécsi Architekturzentrumban
Rural Moves – The Songyang Story
14.03. – 23.04.2019, Galerie
Eröffnung: Mi 13.03., 18:00
Pressekonferenz: Mi 13.03., 11:00, Az W Bibliothek
Die Entwicklung des ländlichen Raums ist eine dringende globale Herausforderung. Best practise Beispiele aus China zeigen, welche Strategien die junge Pekinger Architektin Xu Tiantian in der Region Songyang der Landflucht entgegensetzt.
Dynamische Urbanisierungsprozesse prägen weite Teile der Welt. In China begegnet man dem Strukturwandel nicht nur mit neuen Schnellzugtrassen und Breitbandversorgung bis ins hinterste Bergdorf, sondern auch mit kleinmaßstäblichen architektonischen Interventionen. Bauten, die vorhandene Ressourcen und oft schon vergessene handwerkliche Traditionen einbinden, schaffen positive Zukunftsperspektiven für die kulturelle, soziale und ökonomische Entwicklung.
Songyang ist ein von Bergen und dem Fluss Songyin geprägter Landkreis mit mehr als 400 Dörfern im Südosten der Provinz Zhejiang. Die besondere Landschaft mit sanften Hügeln, Reisfeldern und Teeplantagen lässt sich in der traditionellen chinesischen Literatur und in vielen Gemälden wiederfinden. Hier hat die Architektin Xu Tiantian mit ihrem Büro DnA_Design and Architecture in Zusammenarbeit mit den Dorfgemeinschaften, der kommunalen Regierung und lokalen Handwerkern eine Vielzahl von „Akupunkturen“ in der Landschaft umgesetzt. Die Ausstellung zeigt ausgewählte Projekte und erläutert sie mit Modellen, Plänen und Fotografien. Filme veranschaulichen die neue Architektur, die Kultur und auch die Geschichten der Menschen von Songyang.
Ausstellungsgestaltung: Xu Tiantian, DnA_Design and Architecture, Peking
in Kooperation mit Aedes Architekturforum, Berlin
Kuratoren: Eduard Kögel, Hans-Jürgen Commerell
Zur Ausstellung ist ein Aedes-Katalog erschienen:
Rural Moves – The Songyang Story
ISBN 978-3-943615-49-4
€ 10,00
Mit Unterstützung von:
Aedes Architekturforum, Berlin
The People's Government of Songyang County
Songyang Cultural Bureau
Zeijang Xinhu Foundation