A MÉK Elnöksége 04.22-én újabb ülést tartott a virtuális térben.
Van, aki azt gondolja, hogy a veszélyhelyzet idején a Kamara is takaréklángon működik, ugyanakkor a Kamara életének átállítása az online világra, a járvánnyal kapcsolatos kormányzati intézkedésekkel kapcsolatos reakciók kidolgozása, a közös fellépés egyeztetése a társszervezetekkel lényegesen több, új feladatot generál nap mint nap, és ennek a következménye a lassan heti rutinná váló online elnökségi ülések megtartása.
A MÉK Elnöksége áttekintette a koronavírus-járvány kapcsán a Kamara működésével kapcsolatos már megtett és még megteendő intézkedéseket. A korábban megjelent a 102/2020. (IV.10.) Korm. rendeletben rögzített felhatalmazás alapján a MÉK elnöke 04. 22-én újabb szabályokat hozott a MÉK és a Területi Kamarák etikai-fegyelmi eljárásaira vonatkozóan.
A MÉK Elnöksége egyetértett abban, hogy "A Magyar Építész Kamara javaslatai a koronavírus-járvány negatív hatásainak enyhítésére" tárgyú, dr. György István (ME) államtitkárnak, Füleky Zsolt helyettes államtitkárnak (ME) és dr. habil Boros Anita (ITM) államtitkárnak, megküldött levelet megküldi Orbán Viktor Miniszterelnöknek is. A felmérés eredményei és következtései megjelentek a MÉK elektronikus felületein, megküldésre kerültek a Területi Kamarák részére, és tájékoztattuk a partner szakmai szervezeteket is.
A MÉK elnökségét Hajnóczi Péter tájékoztatta arról, hogy a DDÉK elnökének levelében is felvetett, a településrendezési tervek kapcsán szükséges lakossági meghallgatások, és egyéb előírt rendezvények szabályozása folyamatban van a Miniszterelnökségen, a veszélyhelyzet idejére vonatkozó új szabályok várhatóan a közeljövőben megjelennek.
A MÉK elnöksége a 04. 14-én meghozott Elnöki szabályok figyelembe vétele mellett, a különböző beszámolók, előterjesztések előkészítésével továbbra is folytatja a felkészülést a jogszabályok és az említett Elnöki szabályok szerint a veszélyhelyzet idejére Elnökségi üléssel helyettesítendő országos küldöttgyűlés előkészítését.
A MÉK elnöksége áttekintette a Mies van der Rohe díjra történő jelölések lehetőségeit, melyek a napokban véglegesítésre kerülnek.
A MÉK elnöksége úgy döntött, hogy az UIA járványhelyzettel kapcsolatos adatszolgáltatási felhívására a rendelkezésre álló anyagokból összeállítja a véleményét, melyet megküld a szervezetnek.
A MÉK Elnöksége áttekintette a MÉK-MÉSZ diplomadíj 2020-as esetleges kiírásának lehetőségeit, és egyetértett abban, hogy a pályázat lebonyolítása online módon történjen. Ennek feltételei a közeljövőben kidolgozásra kerülnek.
Eltér István tájékoztatta az Elnökséget az Építészet Háza Alapítvány által tervezett segélyalap koncepciójáról. A MÉK a honlapján teret igyekszik adni minden olyan külső kezdeményezésnek is, amely segíteni kíván a kamarai szakmagyakorlókon, a koronavírus járvány negatív hatásainak enyhítésében. Ennek megfelelően a honlapon közzétesszük az Építészet Háza Alapítvány adakozásra buzdító felhívását.
A MÉK elnöksége áttekintette a személyes találkozások minimalizálása érdekébe szükséges állásfoglalást a tervezői művezetéseket, helyszíni kooperációkat illetően, melyet rövid időn belül a Kamara tagságán túl el kíván juttatni a döntéshozóknak és a szakmai szervezeteknek (MMK, ÉVOSZ) egyaránt.
Az Elnökség jövő héten hasonló keretek között továbbfolytatja munkáját...
1. A MÉK a költségvetésében a tagság részéről jelentkező, az építészetet, a kamarához tartozó szakterületeket (építészet, műemlékvédelem, belsőépítészet, táj- és kertépítészet, településtervezés, területrendezés, tűzvédelem) népszerűsítő, a szakmagyakorlást segítő, a szakmagyakorlók munkáját bemutató, dokumentáló, az építészek összetartozását erősítő szakmai feladatok megvalósítására egy hozzájárulási alapot hoz létre.
2. A felhasználási területnek, szakmai feladatnak az építész szakmát érintőnek – könyvkiadás, tanulmány készítés, rendezvény, kiállítás szervezés, szakmai díj stb. – kell lennie, amely szélesebb körű (regionális, országos) érdeklődésre tarthat számot. Kamarai szervezet vagy gazdasági társaság működtetésére ez a szakmai munkát biztosító keret nem használható fel, működési költségek, bérek nem fedezhetőek belőle.
3. A hozzájárulási alap kizárólag pályázat útján igényelhető. A hozzájárulásra pályázók köre:
a) területi építész kamarai tagok,
b) területi építész kamarák.
4. A hozzájárulási alap összege minden évben a MÉK költségvetésében kerül meghatározásra. 2020-ban ez a keret 20.000.000 Ft, melyet két fordulóban lehet megpályázni.
5. Az első forduló beadási határideje: 2020. március 13. (péntek)
A második forduló módosított beadási határideje: 2020. augusztus 31. (hétfő),
6. A pályázati határidőket követő 30 napon belül a MÉK elnöksége dönt a beérkezett pályázatokról. Ettől eltérő időpontban pályázat elbírálására csak rendkívüli, kivételes esetben kerülhet sor.
7. A pályázatokat legkésőbb a tárgy évben december 15-ig kell megvalósítani.
8. A pályázónak meg kell nevezni a szakmai felhasználási területet, részletesen be kell mutatnia az eseményt, díjat, rendezvényt, kiadványt stb., amire az összeg felhasználásra kerül, valamint indokolnia kell, hogy miért szolgálja az építészet, az épített környezet érdekét, továbbá miért gondolja, hogy az szélesebb körben fogja akár a szakma, akár a társadalom érdeklődését kiváltani.
9. A pályázónak pontos költségvetést kell benyújtania, abban megnevezve az igényelt összeg mértékét, az általa vállalt önrész mértékét, valamint az esetleges egyéb támogatások összegét. A MÉK hozzájárulásból maximum a teljes költség 50 %-a fedezhető, a pályázónak a benyújtáskor nyilatkozatot kell tennie arra vonatkozóan, hogy a teljes összeggel rendelkezik.
10. A pályázat utólagos finanszírozású. A pályázat pozitív elbírálása esetén a MÉK minden esetben szerződést köt a feladat ellátására, az elnyert összeget a MÉK kizárólag számla ellenében téríti meg. A pályázónak a szakmai program teljesítését követően be kell nyújtania a végleges elszámolást és egy szakmai beszámolót. A szakmai program megvalósítása során minden esetben fel kell tűntetni, hogy az a MÉK támogatásával valósult meg (MÉK logó feltüntetése).
11. A beérkezett pályázatokról minden esetben a MÉK elnöksége dönt, melynek során:
a) a döntéshez további adatokat, információkat is kérhet a pályázótól,
b) a pályázó által kért összegtől eltérő összeget is megállapíthat,
c) a beérkezett pályázatok alapján dönthet úgy, hogy nem használja fel a teljes hozzájárulási keretet.
12. A költségvetésben szereplő kereten felül több összeg felhasználásáról a MÉK elnöksége nem dönthet. Amennyiben a keret az adott évben nem került felhasználásra, úgy azt a következő évi kerethez kell hozzáadni.
13. A pályázati értékelési főbb szempontjai:
a) A szakmai rendezvény, esemény, díj, kiadvány stb., – amire a pályázó az összeget felhasználni kívánja – szakmaisága, színvonala, széleskörűsége, hasznossága stb.
b) Nem ellentétes-e a kamara alapelveivel, mennyiben szolgálja a kamara és a szakmagyakorlók érdekeit.
c) Politikai tartalmú vagy politikai pártok érdekeit szolgáló eseményt a kamara nem támogat.
d) Az igényelt összeg mértéke, valamint aránya a teljes költségvetésben területi kamara esetében.
14. A pályázathoz benyújtandó anyagok:
a) pályázati adatlap,
b) szakmai program részletes leírása,
c) a szakmai programra vonatkozó részletes költségvetés, időbeli ütemezés.
15. A pályázat kizárólag elektronikus úton nyújtható be: a 14. pontban felsorolt anyagokat aláírva, .pdf formátumban és szerkeszthető módon is a mek@mek.hu címre kell megküldeni. A tárgyban a „hozzáárulási alap – pályázó neve” megjegyzést kérjük tűntesse fel!
16. A nyertes pályázatokról a döntést követően MÉK a honlapján is tájékoztatást ad.
Letölthető dokuemntumok:
Budapest, 2020. február 7.
MÉK Elnökség
A MÉK Elnöksége folytatta megbeszéléseit a virtuális térben.
Az elmúlt héthez képest sokat fejlődtünk az online videó konferenciák terén, ami persze azt is jelenti, hogy egyre kisebb az esély az olyan jelenetekre, mint amikor a Duna TV-n betévedt a háttérbe valaki, majd hason csúszva próbált kimenekülni a képből, azaz a Skype-on folytatott egyeztetéseink egyre hatékonyabbak és menthetetlenül szakmaiak...
A MÉK Elnöksége áttekintette a koronavírus-járvány kapcsán a Kamara működésével kapcsolatos már megtett és még megteendő intézkedéseket. A múlt heti megbeszélés óta megjelent a 102/2020. (IV.10.) Korm. rendelet, amely többek között szabályozza a köztestületek működését a veszélyhelyzet idejére. A rendeletben rögzített felhatalmazás alapján a MÉK elnöke 04. 14-én szabályokat hozott a MÉK és a Területi Kamarák testületeinek, bizottságainak működését illetően. A MÉK elnöke tájékoztatta az Elnökséget az elnöki szabályokról, melyekkel az Elnökség egyhangúan egyetértett.
A MÉK Elnöksége a fentiek figyelembevétele mellett készíti el a különböző beszámolókat, előterjesztéseket.
A MÉK Elnöksége áttekintette az online továbbképzések, webináriumok előkészítésének helyzetét. A szóba jöhető előadások, prezentációk összeállítása megkezdődött.
A MÉK Elnöksége átbeszélte a „Szakmai programok hozzájárulási alapja 2020” pályázatra beérkezett anyagokkal kapcsolatos döntéseket és elfogadta a pályázat első fordulójának lezárását. Ennek eredménye hamarosan közzétételre kerül a MÉK honlapján. Döntés született továbbá arról is, hogy a második forduló határideje augusztus 31-ére tolódik, remélve, hogy ez a megvalósítható pályázatok számát tudja majd növelni.
A MÉK elnöksége egyetértett abban, hogy a személyes találkozások minimalizálása érdekében szükségesnek látja egy állásfoglalás kiadását a tervezői művezetéseket, helyszíni kooperációkat illetően, melyet a Kamara tagságán túl el kíván juttatni a döntéshozóknak és a szakmai szervezeteknek (MMK, ÉVOSZ) egyaránt.
A MÉK Elnöksége megtárgyalta "A koronavírus-járvány hatása a tervező vállalkozásokra és a MÉK tagjaira" című felmérés eredményeit. A beérkezett adatok feldolgozása lezárult. A döntéshozóknak szánt javaslatok vitaanyagát az Elnökség ezen a héten áttekinti, véleményezi és a véglegesítést követően a MÉK javaslatai megküldésre kerülnek az illetékes kormányzati szerveknek, valamint a partner szakmai szervezeteknek. Ezzel párhuzamosan a felmérés eredményéről a MÉK különböző kommunikációs felületein is beszámolunk, illetve a Területi Kamarákat is tájékoztatjuk, a területükről beérkezett adatok megküldésével együtt.
Az Elnökség jövő héten hasonló keretek között folytatja munkáját...
2020. április 16.
A 102/2020. (IV.10.) Korm. rendelet 17. § (1) alapján a MÉK elnöke az alábbi, mind a Magyar Építész Kamara országos szervezetére, mind pedig a Területi Kamarákra vonatkozó szabályokat hozza:
A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III.11.) Korm. rendelet, az azt követően hozott korlátozó intézkedések miatt, ezek visszavonásáig a területi kamarák és a MÉK (a továbbiak: Kamara) szerveinek személyes jelenlétet igénylő üléseire nem kerülhet sor.
Jelen szabályozás kiterjed a Kamara minden szervére.
Érvényes visszavonásig.
Budapest, 2020. április 14.
dr. Hajnóczi Péter
Függelék
102/2020. (IV.10.) Korm. rendelet
3. A köztestületekre vonatkozó eltérő rendelkezések alkalmazásáról
16. § (1) A veszélyhelyzet ideje alatt az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2006. évi LXV. törvény 8/A. §-a szerinti köztestületekre (a továbbiakban: köztestület) vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit az e rendeletben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) Ezen alcím alkalmazásában köztestületnek minősül az a jogi személy is, amelynek működésére a köztestületekre vonatkozó szabályokat alkalmazni kell.
17. § (1) A köztestület testületi szerveinek ülése a veszélyhelyzet fennállása alatt elektronikus hírközlő eszköz útján vagy más személyazonosítást lehetővé tevő elektronikus eszköz igénybevételével is megtartható, vagy írásbeli egyeztetésre és döntéshozatalra is sor kerülhet. Ha az elektronikus hírközlő eszköz vagy más személyazonosítást lehetővé tevő elektronikus eszköz útján való tanácskozás és döntéshozatal szabályaira nincs elfogadott eljárásrend, az ülésezésre és a döntéshozatalra az országos elnök által meghatározott és a köztestület országos honlapján az érintettek számára hozzáférhetővé tett szabályokat kell alkalmazni. Az írásbeli egyeztetés és döntéshozatal elektronikus üzenetváltással (e-mail) is történhet.
(2) Ha a köztestület határozott időre kinevezett vagy megválasztott tisztségviselője megbízatásának időtartama a veszélyhelyzet idején jár le, a határozott idő meghosszabbodik mindaddig, amíg a veszélyhelyzet megszűnését követően haladéktalanul megtartott választáson az új tisztségviselőt nem választják meg, vagy az új tisztségviselőt ki nem nevezik.
18. § (1) A köztestületi szerv hatáskörébe tartozó ügy (a továbbiakban: köztestületi ügy) intézésével kapcsolatos eljárási cselekményeket elsősorban elektronikus kép és hang továbbítására alkalmas eszköz útján kell foganatosítani. Ha ennek feltételei nem biztosítottak, a szükséges nyilatkozatokat írásbeli formában, vagy a személyazonosítást lehetővé tevő elektronikus eszköz igénybevétele útján kell beszerezni.
(2) Ha a köztestületi ügy intézésével kapcsolatos eljárási cselekmény lefolytatása olyan személyes közreműködést igényel, amely az (1) bekezdésben foglaltak alkalmazásával nem foganatosítható, az érintett eljárási cselekmény a veszélyhelyzet megszűnéséig elhalasztható. Az eljárási cselekmény elhalasztásáról szóló döntés meghozatalától a veszélyhelyzet megszűnéséig terjedő időszak a köztestületi ügy elintézésére nyitva álló határidőbe nem számít
bele. Az elhalasztott eljárási cselekmény elvégzésére meghatározott határidő kezdőnapja a veszélyhelyzet megszűnését követő nap.
19. § (1) A fegyelmi vagy etikai büntetés kiszabásánál súlyosító körülményként kell figyelembe venni, ha fegyelmi vétséget a veszélyhelyzet ideje alatt követték el.
(2) A fegyelmi vagy etikai felelősségre vonás elévülése a veszélyhelyzet ideje alatt nyugszik.
20. § A köztestület költségvetését és beszámolóját a veszélyhelyzet ideje alatt az ügyvezetését ellátó szerv jogosult elfogadni. Az így meghozott határozatot a köztestület legfőbb szervének a veszélyhelyzet megszűnését követő legkésőbb 90. napra összehívandó rendkívüli ülése napirendjére kell tűzni. A köztestület legfőbb szervének határozata hiányában a költségvetés a veszélyhelyzet megszűnését követő 90. napon hatályát veszti, a beszámolót pedig legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követő 90 napon belül a köztestület legfőbb szervének is el kell fogadnia
***
Letölthető tartalom:
Elnöki szabályok veszélyhelyzet idején (érvényes 2020.04.14-től)(pdf)
Tisztelt Kamara Tagok, Területi Kamarák!
A mai napon megjelent a Magyar Közlöny 2020/71. számában a Kormány 102/2020. (IV. 10.) Korm. rendelete a veszélyhelyzet során a személy- és vagyonegyesítő szervezetek működésére vonatkozó eltérő rendelkezésekről.
https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/c5c5bf027c6a87b58563fb499dcbaf14cf3dab90/megtekintes
http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=218921.381578
A rendelet 16-20. §-a rendelkezik a köztestületek, így a Kamarák működéséről is, a veszélyhelyzet során.
A MÉK Elnöksége folyamatosan meghozza a Rendeletnek megfelelő szükséges határozatokat és elnökségi állásfoglalásokat, mely megjelenik a MÉK elektronikus felületein, illetve a Területi Kamarákat közvetlenül is tájékoztatjuk.
Szép Húsvétot és jó egészséget kívánunk Mindenkinek!
MÉK Elnöksége
A MÉK Elnöksége mai napon tartott egyeztetést, amely a korábbi gyakorlathoz képest formabontó módon, de a járványügyi előírások betartásával az online térben zajlott.
Nyilván sokan megtapasztalhatták az elmúlt hetekben, hogy az otthoni munka egyrészt elvonulással, bezárkózással jár, másrészt viszont egy újfajta nyitottságot eredményez, hiszen a kapcsolattartás során, 1-1 videokonferencia alkalmával beengedjük a kollégáinkat, partnereinket az otthonunkba is.
Így volt ez a mai elnökségi ülésen is, a fontos témák mellett bekukkanthattunk egymás életterébe is.
A MÉK Elnöksége áttekintette a koronavírus-járvány kapcsán a Kamara működésével kapcsolatos már megtett és még megteendő intézkedéseket. A Kamara működése szempontjából elengedhetetlen, hogy a felügyeleti szervek reagáljanak a Kamara azon megkeresésére, amely az esedékes küldöttgyűlések, tisztújító taggyűlések megtartására vagy elhalasztására vonatkozik. A felügyeleti szervnek meg kell határoznia a jelen rendkívüli helyzetben a tisztújítással nem járó küldöttgyűlések, taggyűlések megtartásának módját, az esetleges szavazások rendjét. Ugyancsak intézkedniük kell a tisztújítások esetleges elhalasztásáról, a mandátumok meghosszabbításáról. Fentiekkel kapcsolatban bármilyen előrelépés esetén, a Területi Kamarák azonnal kiértesítésre kerülnek.
A MÉK Elnöksége a fentiek figyelembe vétele mellett, a különböző beszámolók, előterjesztések előkészítésével folytatja a felkészülést a ma még bizonytalan időpontú tavaszi országos küldöttgyűlésre.
A MÉK Elnöksége áttekintette a jogosultsági vizsgák, továbbképzések kérdését. A korábbiakban a Területi Kamarák részére megküldött tájékoztatást elnökségi határozattal kívánjuk megerősíteni. Ezzel párhuzamosan a MÉK soron kívül készíti elő az online továbbképzések, webináriumok tematikáját, informatikai hátterét. A lehetőségekről a későbbiekben kapnak tájékoztatást a Területi Kamarák azzal a kéréssel, hogy az információkat a szakmagyakorlók minél nagyobb körében terjesszék.
A MÉK Elnöksége áttekintette a „Szakmai programok hozzájárulási alapja 2020” pályázatra beérkezett anyagokat, a pályázat első körében támogatásra javasolt projektek a közel jövőben kerülnek ismertetésre. A korábban a Területi Elnökök Testületében is megtárgyalt szabályzat alkalmazását árnyalja a jelenlegi járványhelyzet, amely kérdésessé teszi a rendezvény célú pályázatok megvalósíthatóságát.
A MÉK Elnöksége tájékoztatást hallgatott meg a 2020. 04. 06-án lezárult, "A koronavírus-járvány hatása a tervező vállalkozásokra és a MÉK tagjaira" című felmérés eredményeiről. A beérkezett adatok feldolgozása megkezdődött, annak lezárást követően tárgyalja az Elnökség részletesen az anyagot, vonja le a következtetéseket, és teszi meg a szükséges lépéseket a döntéshozók felé. A felmérés eredményéről a MÉK különböző kommunikációs felületein beszámolunk, illetve a Területi Kamarák megkapják a területükről beérkezett adatokat.
Az Elnökség hasonló keretek között 1 hét múlva folytatja éteri munkáját...
Tisztelt Szakmagyakorlók!
A NAV nevében adathalász e-mailek érkeznek mostanában nagy számban. Erről az adathalász e-mailről azért adunk hírt, mert különösen alkalmas a megtévesztésre, mert mind a grafikai háttér, mind a feladó neve is megtévesztő.
A feladó az info@nav.gov.hu, azonban a valódi feladó természetesen nem a NAV, ez viszont csak akkor derül ki, ha az üzenet teljes fejlécét megnézi a címzett, mert a küldő szerver az alábbi: zaphod.cosiro.de [212.11.227.229].
Emellett a rossz magyarsággal írt mondatok is gyanúra adhatnak okot.
Az ilyen leveleket biztonsági okokból azonnal törölni szükséges, a benne lévő hamis adathalász oldalra mutató linket pedig, ne nyissuk meg, ha megnyitottuk akkor ott semmiylen adatot ne adjunk meg!