2023. november 29. éjfélig lehet szavazni a Prima Primissima idei Közönségdíjasára. A 2023-as Prima Primissima jelöltje közül a közönség által legtöbb szavazatot kapott Prima a Demján Sándor Alapítvány által felajánlott 15 millió forinttal járó Közönségdíjban részesül.
Magyar építészet kategória jelöltjei:
Csillag Katalin, építész
Ferencz Marcel DLA, építész, egyetemi tanár
Hegedűs Péter, építészmérnök
A többi kategória jelöltjéről, továbbá a közönségszavazásról itt olvashat: https://www.primaprimissima.hu/indul-a-prima-primissima-kozonsegszavazas/
Pécs város, és az építészek régi adóssága, hogy Breuer Marcellnek, a világhírű tárgytervezőnek és építésznek, a város szülöttének méltó emléket állítson, és szülőházát emléktáblával jelölje meg.
2023. november 08, szerda 16:00 órakor az Irgalmasok utcája 4. számú házon
Köszöntőt mond Zag Gábor Pécs alpolgármestere
A táblát felavatja Horváth András a Dél-dunántúli Építész Kamara alelnöke
Az esemény napján 18:00 órakor nyílik Hiány és emlékezet címmel Breuer Marcell emlékkiállítás a Zsolnay Negyed m21 Galériában.
A táblát a Dél-dunántúli Építész Kamara állította
Terv: Bencze Zoltán, Baróthy Anna
Kivitelezés: S39 Hybrid Design Manufacture
A Magyar Építész Kamara által akkreditált eseménye
250 éve született Pollack Mihály, a reformkor klasszicista építészetének legnagyobb mestere.
Rá emlékezünk a Hegyvidék Galériában november 8-án, szerdán 17.00 órakor a mellékelt Meghívó szerint.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk, a BVE 12. nevében: Beöthy Mária építész (30/475 8570)
Ha meglévő épületet újítunk fel, a tetőcserepek súlya fontos szempont lehet a héjazat megválasztásakor. A Terrán Synus betoncserepei tömegüket tekintve könnyűek, így kevésbé terhelik a tetőszerkezetet. A négyféle prémium felületkezelési eljárásnak köszönhetően még magasabb minőséget garantálnak.
A könnyített cserép
Lényeges kérdés lehet a héjazat kiválasztásakor a tetőcserepek súlya. A több mint száz éves Terrán kilenc éve vezette be legkönnyebb tetőcserepét, amely azóta is töretlen népszerűségnek örvend, 2022-ben a legnagyobb mennyiségben értékesített Terrán tetőcserép a Synus volt. A Construma-díjas, szerkezetében tömör tetőcserép erős, ellenáll az időjárás viszontagságainak, ám tömege könnyű, mindössze 3,9 kg. Négyzetméterenként 39 kg a terhelése. Fedési szélessége 300 mm. A betoncserép légies súlya azonban nem jelent kompromisszumot sem tartósságában, sem ellenállóképességében. Egyaránt jó választás felújításkor, de akkor is, ha új ház épül.
A Synus termékcsalád kilenc színben érhető el, a klasszikus téglavöröstől, a modern sötét árnyalatokig, így a hagyományos és a kortárs építészeti megoldásokat kedvelők is választhatják.
Prémium felületkezelésekkel
A Terrán legkönnyebb tetőcserepe négyféle felületkezeléssel kapható, mindegyik kiváló kopásállóságot, valamint magas színvédelmet biztosít. Ezeken felül a ColorSystem eljárással a Synus meggypiros és mogyoróbarna cserepei mélyebb tónusúak lesznek, hosszabb ideig őrzik meg az intenzitásukat. Az öntisztuló felület jóvoltából a tetőcserepek az UV sugárzásnak is jobban ellenállnak.
A tégla, a sötétbarna és a fekete Synus cserepeknek elegáns, selyemfényű megjelenést ad az Elegant felületkezelési eljárás. A Synus Mocca, Carbon és Korall cserepei a Resistor felületkezelésnek köszönhetően finom, sima kidolgozottságúak, valamint ellenállóbbak lesznek. A ClimaControl a Synus Moon cserepeknél nemcsak finom felületet biztosít, hanem megvédi a héjazatot a felmelegedéstől, hiszen a sötét színű cserepeknél különösen fontos az energiahatékonyság. A tetőcserepek közel 60%-kal kevesebb infravörös sugarat nyelnek el a felületkezelésnek köszönhetően. A gyártási technológia környezetbarát, nélkülözi az oldószert és az ammóniát.
TetőtÉpítek: döntéstámogatás és kalkulátorok egy helyen
Amikor tetőfelújításra vagy -cserére kerül a sor, a megrendelőnek számos kérdést kell tisztáznia, ez sokszor nehézséget jelent. Ezért a Terrán létrehozta TetőtÉpítek felületét, ahol igyekszik minden felmerülő kérdésre választ adni. A referenciafotók, videók, edukációs anyagok az inspirálódásban, a kalkulátorok pedig a választásban segítenek. A tetőcserepekre, az ereszcsatorna-rendszerre, valamint a Terrán Generonra is kérhető díjmentes, nagyságrendi számítás a Terrán TetőKalkulátorral. A cseréptípus kiválasztásában a felületkezelések és árkategóriák feltüntetése könnyíti meg a döntést.
Eleőd Ákos építész, a Memento Park alkotójának kiállításánka megnyitójára 2023. november 10. péntek 19:00 órai kezdettel kerül sor.
Megnyitják: Sulyok Miklós művészettörténész, Saly Noémi Budapest-történész és Eleőd Ákos építész
A kiállítás 2023. november 10-től december 10-ig tekinthető meg a FUGA – Vargha Mihály termében.
Az Europa Nostra 2023-ban Európa 7 legveszélyeztetettebb örökségi helyszíne közé sorolta a Memento Parkot – mint „európai emlékezethelyet” és mint alkotói koncepciót.
A kiválasztás szempontja egyrészt a helyszínek kiemelkedő kulturális értéke és örökségi jelentősége, másrészt az a veszély, amelyet az értékeikhez nem méltó állapotuk – a Memento Park esetében a befejezetlenség – jelent.
A kiállítást tematikus TANÚ TÉR / FUGA rendezvény-sorozat kíséri.
A program védnökei: Erő Zoltán Budapest főépítésze és Nagy Gergely az ICOMOS MNB elnöke.
Forrás: https://fuga.org.hu/fevent/eleod-akos-epitesz-kiallitasa/
A modern építészet szinte általános elemeivé váltak az elegáns, egyben helytakarékos, tolható és könnyen mozgatható terasz-, erkélyajtók. A kategóriában azonban az elmúlt évtizedekben még nem volt ritka, hogy a szép megjelenés a műszaki stabilitás rovására ment. Az innovatív fejlesztések ezt a problémát küszöbölik ki, így napjainkra az emelő-toló szerkezetek már a legmagasabb szintű energetikai elvárásoknak is eleget tesznek. Mutatjuk a lehetőségeket!
A modern építészeti tervezés és korszerű otthonok már-már klasszikus homlokzati elemeivé váltak a könnyen, csúsztatással mozgatható ajtó- és ablakmegoldások, hiszen nem csak letisztultabb összképet eredményez alkalmazásuk, de helymegtakarítás szempontjából is előnyös alternatívák. Ezek mellett sokkal több természetes fény engedhető be ezzel a típusú nyílászáróval, ami jó hatással van a komfortérzetre.
Az emelő-toló rendszerek azonban műszaki irányból vizsgálva külön kategóriát képeznek, összetettségük és más intervallumon történő mozgathatóságuk miatt. Ezt figyelembe véve fontos a hosszútávon is jól működő zárómechanizmus és az időtálló hőszigetelési képesség stabilitásának megtartása. A GEALAN nyílászáróprofil-gyártó ezekre fókuszálva végzi fejlesztéseit, mindezt fenntartható irányelvek mentén.
Technológia és dizájn
Leginkább azzal határozhat meg egy nyílászáró hatékonysága, hogy annak szerkezete, szerkezeti felépítése mennyire strapabíró, mennyire ellenáll a külső behatásoknak, illetve műszaki elemei - a rejtett részletek - meddig működnek rendeltetés-szerűen, hibátlanul. Ezek mellett ugyanúgy elvárás a könnyű mozgathatóság, mint az ízléses megjelenés, a tartós és mutatós felület.
A GEALAN innovatív megoldásaival ezeket célozza, így már standard S 9000-es keretrendszer 100 mm-es látszóprofil-szélességével is teljesíti a legjobb hő-, hangszigetelési értékeket, vizuálisan mégis keskeny hatást érve el. Mindez elérhető több variációban, akár 52 mm-es beépítési mélységű háromrétegű üvegezéssel.
Új, prémium szintű megközelítés
Az S 9000-es alaprendszerhez igazodva a GEALAN bevezette az új geometriájú profiltervezéssel készülő a GEALAN-SMOOVIO® emelő-toló megoldást. Az alumínium sínben mozgatható rendszer akár 2300 mm-es magassággal és 2000 mm-es szélességgel is elérhető a tervezéshez, 46 mm-es üveg beillesztéséhez. A keret és a szárny beépítési paraméterei szintén keskeny hatást keltenek: a keret 150 mm, míg a beépítési szárnymélység 74 cm. A rendszer hatékony hőszigetelő-képességét a keretben teljesen, megszakításmentesen körbefutó tömítés támogatja, amely a 8 mm-es mozgótér ellenére hézagmentesen szigetel a szerkezet csukott, zárt állapotában.
Stabil szerkezet, sérülésmentes felület
A GEALAN nyílászáróprofilok innovatív belső megoldásain és átgondolt műszaki felépítésükön kívül külső megjelenésükben nem csak szépek, de a gyártó egyedülálló, akrilüveges felületképzésének köszönhetően rendkívül tartósak is. A GEALAN-acrylcolor® eljárás és egyben színezési technológia a PVC anyagát színes akrilüveggel olvasztja össze, létrehozva egy, a normál műanyagnál többszörösen erősebb, színtartóbb, ugyanakkor por- és szennyeződéstaszító réteget. Ez utóbbi tulajdonság a finom szálcsiszolt, homogén felszín létrehozásán alapszik. Az akrilüveges színezés 9 alap és 50 speciális árnyalatban választható. A palettán megtalálhatók olyan rendhagyó színek is, mint az arany vagy gyöngybézs, ami a színek tekintetében teret ad még nagyobb tervezési szabadságnak.
Bővebb technikai információ a GEALAN emelő-toló szerkezetiről:
https://www.gealan.de/hu/rendszerek/gealan-smoovio/?utm_source=mek&utm_medium=pr&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=smoovio
T/5662 irományszámon a Parlament honlapján elérhető az október 18-án benyújtott magyar építészetről szóló törvény tervezete.
Letöltés: T/5662 törvény tervezet
Lázár János építési és közlekedési miniszter, egyéni képviselői indítványaként az Országgyűlés december 16-át, - Kós Károly születésének napját - a Magyar Építészet Napjává nyilvánította.
Az Országgyűlés, – manapság rendhagyó - egyhangú döntésével egyetértett Lázár János javaslatával, amely szerint az íróként, képzőművészként és politikusként is jegyzett Kós Károly egész életpályája hiteles volt. Amit az erdélyi polihisztor a magyar-ügyről, a nemzeti-ügyről, a közügyről és az építészetnek vagy a művészetnek ebben való szerepéről vallott az pártállástól függetlenül mindenki számára követendő. Kós Károly művészete úgy válaszolt a korabeli trendekre és volt ezáltal korszerű, hogy közben a legértékesebb építész hagyományainkat is megmutatta és ezáltal megőrizte.
A Magyar Építészet Napja nem pusztán egy emléknap. Nem csupán Kós Károly szellemi örökségére való emlékezés napja, hanem a nemzet- és országépítő akaratot, a teremtő alázatot, a közösségépítő lelkületet megtestesítő ember születési dátumához kötött szakmai ünnepnap is. Az idei évtől, december 16-án kerülnek majd átadásra az állami építészeti díjak és új elismerésként a Kós Károly-díj is, mint az építész szakma legnagyobb elismerése.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium 2022-es megalakulásával újra tárcát kapott az építés ügye. Az ÉKM feladatának tekinti, hogy Lechner Ödön, Kós Károly és Makovecz Imre szellemiségének nyomán megteremtse az önazonos, de a korszellemre és a nemzetközi trendekre válaszoló minőségi magyar építészet feltételeit, amelynek törvényi keretrendszerét az új, „A magyar építészetről szóló törvény” biztosítja majd.
2023. október 25
Forrás: ÉKM sajtóközlemény
A rendezvény időpontja: 2023. 11. 10. (péntek) 17:00
A rendezvény helyszíne: Salgótarján, Völgyváros Központ 3100 Salgótarján Arany János utca 1.
A Magyar Urbanisztikai Társaság Közlekedési Tagozata, a Völgyváros Egyesület és a Klímabarát Települések Szövetsége szakértői kerekasztal beszélgetést szervez: Válságban a vidéki közép- és nagyvárosok közlekedése? - megoldási lehetőségek címmel Salgótarjánban.
Az eseményen való részvétel díjmentes, de regisztrációhoz kötött: https://forms.gle/QmMGgUubRRFFMU2z9
Az esemény Facebook eseménye:
https://www.facebook.com/events/265748192542502/?ref=newsfeed
Felkért hozzászólók:
- Vitézy Dávid - Magyar Urbanisztikai Társaság Közlekedési Tagozat elnöke
- Bodor Ádám - Magyar Urbanisztikai Társaság elnökségi tagja, a Budapesti Közlekedési Központ mobilitásfejlesztési igazgatója
- Dr. Winkler Ágoston - egyetemi docens, Széchenyi István Egyetem
- Polgári István - ügyvezető, V-Busz Kft.
- Ekés András - ügyvezető, Mobilissimus Kft.
- Dr. Huszár Máté - alpolgármester, Salgótarján Megyei Jogú Város Önkormányzata
A szakértői kerekasztal beszélgetés moderátora: Dr. Kocsis János Balázs habilitált egyetemi docens Budapesti Corvinus Egyetem, Magyar Urbanisztikai Társaság alelnöke
A beszélgetés tervezett témakörei:
- Miért csökken a vidéki városok közforgalmú közlekedésének az utasszáma és milyen intézkedésekkel lehet ezt megállítani, vagy a csökkenés ütemét mérsékelni?
- Milyen egy utasbarát közforgalmú közlekedési közszolgáltatás?
- Milyen alternatív lehetőségek vannak egy vidéki város fenntartható mobilitásának a biztosításához pl. igényvezérelt közlekedés, integrált mikromobilitási rendszerek stb?
- Hogyan tudnak a vidéki városaink az agglomerációs várostérségek szétterülése által okozott közlekedési kihívásokra válaszolni fenntartható módon?
- Milyen forgalomcsillapítási eszközei vannak az önkormányzatoknak, hogy a városi közterületeink sétálhatóbbá és kerékpárosbaráttá váljanak
- Milyen lehetőségek vannak a vasúti közlekedés integrálására a vidéki városok közlekedési rendszerébe pl. tramtrain, 81-es vasútvonal integrációja?