Az e-mobilitás gyors terjedésével a hagyományos járművektől eltérő, az akkumulátorokból kiinduló tűzesetek is megjelentek. Ugyan a mai napig nem mutattak ki különbséget a hagyományos robbanómotoros meghajtású járművek és az elektromos járművek tűzkeletkezésének gyakorisága között, azonban egy elektromos járművek tüzeinek lefolyása alapvetően eltér a hagyományos meghajtású járművekétől.
Jellemző a tűz teljesítményének gyors növekedése mellett a rendkívül nehéz olthatóság, továbbá a tűzoltást követő újragyulladás, ami az akkumulátorok, illetve azok járműveken belüli elhelyezésének tűzvédelmi sajátosságaiból adódik. Építményeken belül, parkolóházakban a tűzoltás még nehezebben végezhető el, mert sűrűn álló járművek és szűk belső tér mellett a jelenleg ismert megoldások – tűzoltó takaró, vagy a jármű vízzel telített konténerbe emelése – nem alkalmazhatók. Mindezek miatt egy zárt garázsban bekövetkező elektromos autótűz esetében a tűz jelentős kiterjedésével kell számolni.
A gyors tűzfejlődés, az extrém magas hőmérséklet és a súlyosan mérgező füstgázok miatt a zárt garázsban tartózkodó személyek menekítése nem garantálható a jelenlegi tűzvédelmi szabályok betartása esetén. A zárt mélygarázsban bekövetkező elektromos autótűznek a magas hőmérséklet és a tűz kiterjedtsége miatt az épületszerkezetek jelentős károsodásával, sőt megsemmisülésével, az épület működésképtelenné, használhatatlanná válásával kell számolni. Ezen a téren már sajnos konkrét példák is rendelkezésre állnak. A zárt garázsokban történő elektromos autó tárolásnak és töltésnek aránytalanul nagy életvédelmi és anyagi kockázatai vannak. A szabályozási oldalon ezzel szemben, elsősorban az európai uniós normákhoz történő igazodás miatt olyan előírások születtek, amelyek kifejezetten előírják a zárt garázsok számára az elektromos autók befogadásának kötelezettségét és a töltőhelyek biztosítását.
Ez a technológia olyan gyors fejlődésben van, hogy az ezzel kapcsolatos biztonsági, tűzvédelmi, és egyéb előírások többéves lemaradásban vannak, ami megnehezíti a biztonságos használattal kapcsolatos ajánlások elkészítését. A nagyteljesítményű akkumulátor tüzek – különösen ideértve az elektromos járművek tüzeit - a jelenleg ismert módszerekkel nem vagy nagyon kis hatékonysággal olthatók el.
A tanulmány célja a fenti veszélyek részletes ismertetése mellett konkrét műszaki-tűzvédelmi javaslatok összegyűjtése az építész tervezők és a szakági tervezők – statikusok, tűzvédelmi tervezők, épületgépész és épületvillamossági tervezők, garázstechnológusok - számára.
A MÉK és az MMK Tűzvédelmi tagozatai által közösen készített tanulmány innen érhető el:
Elektromos_jarmuvek_tuzvedelme_tanulmany_221214_MEK_MMK.pdf
Budapest, 2023. január