Aktuális
Kihirdették a Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázatának nyerteseit

Kihirdették a Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázatának nyerteseit

Az agglomeráció gyors növekedése miatt Szigetszentmiklóson, annak Bucka városrészében égető szükség lett új iskola építésére. Ezt az igényt felismerve tervpályázatot írtak ki a Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola megtervezésére, melynek eredményét március 5-én a Ráday Házban hirdette ki Lánszki Regő országos főépítész, a bírálóbizottság elnöke.

A pályázati felhívást nagy érdeklődést övezte, még az osztrák tervpályázatok oldalon is megjelent, a negyvenhárom beérkezett pályaműből pedig tizenhetet díjazott is a zsűri.
„Örömmel láttam, hogy a pályázok megértették a kihívást és sok pályázatot tudunk ma díjazni” –hangsúlyozta az eseményen elmondott beszédében Lánszki Regő is.

Az elbírálás szempontjairól és az új iskola sokrétű feladatairól beszélve az országos főépítész elmondta: „A jövő iskolájának megváltozott a szerepe: a tudás Európában már szinte mindenki számára elérhető – az internet és a mesterséges intelligencia segítségével egy óra alatt többet tanulhatunk, mint korábban egy évtizedben. Ezért az iskolának ma nemcsak a tudásról, hanem az értékekről, a közösségről és a bölcsességről kell szólnia.”
Mint fogalmazott: „Az iskola nem lehet egy zárt doboz.” Képzeljük el az iskolát úgy, mint egy virágzó kertet: legyen egy tág, nyitott főtér, ahol a közösség összegyűl, de ugyanakkor számos kis, meghitt zug is – mint apró virágok egy nagy csokorban –, ahol a tanulás, a kreativitás és az együttélés kibontakozhat. Az iskola legyen egy egészséges szőlőfürt, ahol minden „szőlőszem” egyedi értéket képvisel, és együtt alkotják az egységet.”
Az országos főépítész úgy véli, a gyerekeknek a tényanyagon túl meg kell tanítani, mi az igazság, mi a jó és mi a szép.
A jövő iskolájának pedig a természettel is harmóniában kell lennie, visszaállítva azt az ősi egyensúlyt, amely a teremtésben megvalósult. A pályázó tervezőinek e gondolatiság mentén kellett dolgozniuk, figyelembe véve az iskola heterogén igényeit, a biztonság, a városképhez való illeszkedés, a természettel való szerves kapcsolat, a megközelíthetőség, református szellemiség, az innováció, a környezettudatosság, a fenntarthatóság, az időtállóság és a megvalósíthatóság szempontjait.
A Dunamelléki Református Egyházkerület 12 pályaművet vásárolt meg, ezen kívül ötöt díjaztak. A főgondnok méltatta az előnytelen terepadottságok ellenére sok kreatív megoldást felmutató, a külső megjelenést is vonzóvá tevő, belső kialakításában pedig otthonosságra törekvő terveket. Felidézte, hogy már a reformáció magyarországi elterjedésének kezdetén, az első gyülekezetek megalakulásával létrejöttek az első iskolák is. A több százéves múltra visszatekintő, ma is működő pápai, debreceni és sárospataki kollégiumok nemcsak református jelképek, de nemzeti kincsek is – mondta. „Ezzel az örökséggel kezdhetjük meg az iskola tervezését. Aki építkezésbe kezd, abban ott van a reménység és a hit, hogy a jövőt és az emberi életeket szolgálja. Ez az iskola csak akkor tölti be küldetését, ha az itt élő gyermekek, családok jólétét munkálja.”

Mindezeket mérlegelve a tervpályázat első díját az Ártér Építész Műterem Kft. kapta.

„A pályaműben a szőlőtő- és szőlőfürt metafora úgy van az építészet nyelvére lefordítva, hogy konkrét térrendszerré válik, a környék települési szövetét is szervezve. A központi közösségi maghoz fürtszerűen kapcsolódnak a decentralizált, saját kis alközponttal rendelkező oktatási egységek, amelyek kívülről is megközelíthetőek, mint a tornaterem, a kápolna és az étterem” – olvasható a méltatásban.
A terv alapján az iskolaépítés az egész Bucka-városrész közösségi életét és városiasodását elősegítheti, mert szervesül a környezetébe, ezáltal hatással lehet a mindennapi életre.
Az 1. díjat az Ártér Építész Műterem Kft. terve nyerte.
Tervező: Álmosdi Árpád. Tájépítészet: Korzó Tervezési Stúdió Kft. Tervezők: Terhes Dénes, Grabner Balázs, Hauser Nikolett, Fullér Fanni. Látvány: Homologue Kft. Tervező: Ölbey Zoltán.
A bírálóbizottság kiemelte azt is, hogy a tervező a Bucka-tó és a hulladéklerakó revitalizált környékére közösségi parkot tervezett, valamint, hogy pályázatban látható bontott tömegformálás ütemezhetően építhető és jótékonyan hatva illeszkedik a környező családi házas miliőhöz. Mindezek mellett „a jelszerű metafora és az absztrakt, magas műszaki színvonalú térbeli nyelv finom átmenete igazi építészeti innováció.”
A zsűri mégsem a fentieket látja a koncepció legfőbb érdemének. „A terv legfontosabb értéke a pedagógia hagyományos térbeli kereteinek meghaladása, az osztálytermek flexibilis kialakítása és fürtszerű telepítése, az otthonos, vonzó atmoszféra megteremtése, az akusztikai szempontok érvényesítése. A közös terek, közlekedők, udvarok, teraszok ugyanolyan fontos pedagógiai színterekké válnak a pályaműben, mint az osztálytermek.” A jelszerű metafora és az absztrakt, magas műszaki színvonalú térbeli nyelv finom átmenete igazi építészeti innováció.
„Van remény. Van, mert egy igen komoly feladattal nem csupán megküzdött a pályamű tervezője, hanem okosan, intelligensen és úgy tűnik, megértve korunk pedagógiai kihívásait, a jelen generáció igényeit, valamint a frissülni kívánó pedagógiai szemléletet, képes volt ehhez értő, szerethető és nagyon jól használható tereket adni. Nemcsak tereket, térsort, hanem lehetőséget arra, hogy hagyományokra támaszkodva, megértve a jelent, építészetileg olyan szabadságot biztosítson gyermeknek és felnőttnek egyaránt, ami nélkül elképzelhetetlen, hogy gondolkodó, boldog generáció nevelhető legyen valahol.
Igen, időszerű átgondolnunk a nevelés, tanítás formáit, módszereit és ehhez újra fogalmazni iskoláinkat. Mind pedagógiai, mind építészeti szempontból. A terv nagyszerűsége abban áll, hogy ezt megteszi. Megteszi és a több lehetséges helyes válasz közül egyet szépen kidolgoz, bemutat. Következetesen, mértéktartóan, szabadon. Mindezzel újat teremt és így utat mutat” – szól az elismerő méltatás.


2. helyezett – a reformátusi letisztultság
A második helyezést a 3h Építésziroda terve kapta, melynek szellemisége a református hagyományokat tükrözi. „Nyugodt, múló divatoktól mentes formálásával takarékosságot és reformátusi tisztaságot sugall, anyaghasználatában is a mértékletesség és a hagyománytisztelet jellemzi” – olvasható a méltatásban, amely külön hangsúlyozza, milyen jól sikerült – az egyszerű,nyeregtetős formák által – az épület városi szövetbe való beágyazása, illetve a helykihasználás.
A bírálat a terv erősségeként említi a főbejárat előtti közösségi tér kialakítását, az oktatási egység természetközeliségét és a frontális oktatást meghaladó flexibilitását, valamint hogy a nagyobb terek különválasztása miatt az építés jól ütemezhető.
„Az iskola nyitott szellemiségét, a környezet fontosságát, a közösség megtartó szerepét, a rendet és az egyszerűséget az épület építészeti megfogalmazása is sugallja”
– szól a bírálat.

3. helyezett – feszes, szerethető iskola
Kund Iván Patrik. Monory Rebeka és Halász Bálint terve, amely 3. helyezést ért el – mint az indoklásban olvasható – helyszínrajzi kialakítását nézve kifogástalan. „Beépítése feszes, jól tagolt, arányos. Városképi illeszkedése meggyőző. A funkciók szerint tagolt épülettömeg jól átgondolt. Bátor állítás, hogy a tantermi szárny háromszintes, ám annak a tömbbelsőben történő elhelyezése okán itt nem érezhető léptéktévesztés.
A tantermi szárny kialakítása változatos, szerethető és vonzó téri formációkat eredményez. A terv alaposan átgondolt és szisztematikusan felépített építészeti rendszert alkot, ami jól megépíthető és gazdaságosan üzemeltethető épületet eredményez. Grafikai feldolgozása egységes és igényes, jól érthető, és megfelelő részletezettségű.”

3. helyezett – hagyományos oktatás egy kis könnyedséggel
Az A3 Építész Kft. terve, amely szintén 3. helyezést kapott, szerencsésen koncentrálja a funkciókat és így sok használható zöldfelületet nyer. A pályázó „tiszta, racionális elrendezést hoz létre, átlátható belső funkcionális struktúrával. Az összevont nagy tömeget szépen tagolja, ezáltal a környező beépítés léptékéhez szelídíti. A magastetős és a kishajlású tetők harmonikus, könyezetbe illeszkedő épülettömeget eredményeznek. A tornaterem lesüllyesztése is ezt segíti elő. Anyaghasználata és formavilága hagyományos alapokból építkezik, kortárs megfogalmazásban. Pedagógiai szempontból a pályamű inkább a hagyományos oktatási elvárásoknak felel meg, de a geometrikus rendet kiválóan oldja a folyosók kiszélesítéseivel, az osztálycsoportok széthúzásával, a barátságos öblök létrehozásával. Az iskola védett udvara remekül használható nemcsak a hétköznapokban, de évzáró, évnyitó ünnepségek megtartására is” – vélekedik a bírálóbizottság.

3. helyezett – egyszerű elegancia magas színvonalon
A MARP Kft. megosztott harmadik helyet érdemlő tervének építészeti színvonala az erős pályázati mezőnyből is kiemelkedik – szól a szakvélemény. „Egyszerű tagolású alaprajzi rendszere és jó arányú, magastetős lefedésű épületszárnyai első látásra is megnyerőek.
A nem szokványos telekadottságok hátrányát előnyére fordította, és jól tagolta az épületet. Logikus belső közlekedési rendje van az iskolának és az épületszárnyak által meghatározott kertrészei a különböző korosztályú gyermekek részére alakíthatóak ki. Az épülettömegek minden erőlködés nélkül alkalmazkodnak a környezet lakóházas beépítéséhez. Az emeletes, magastetős, oromfalas épületrészek hagyományos vakolt homlokzati felületei és faoszlopokkal tagolt erkélyes oldalai nagyon barátságos megjelenésűek. Egyszerűségében is meggyőző az épület megjelenése.
A két L-alakú épületszárny közötti helyen található az aula és ez a belső közlekedés helye, amit az utca felé a kápolna tömege zár le. Ez a főbejárat mellett elhelyezett kápolna az építtetői igény szerint önálló, de egyúttal jó belső kapcsolattal is rendelkezik.
A hátsó telekrészen áll a tornacsarnok, összekötve az oktatási szárnyakkal. A nyugati teleknyúlványon található a sportpálya, szélén pedig a szolgálati lakások. Az épületszárnyak mellett kialakított kerti területek külön foglalkoztató-játszó lehetőséget teremtenek az alsó és a felső tagozatos csoportoknak.
Az egyszerűségre való törekvés jellemzi a terv anyaghasználatát is.
A világos, vakolt felületek előtti faoszlopos vázszerkezet határozza meg az épület egyszerű eleganciáját. Az oktatási épületszárnyak nyeregtető idomai cserépfedésűek. A hagyományos anyagok használata a környezethez való igazodást segíti, miközben tartós és takarékos megoldást is jelent az épület üzemeltetőjének.
Megvételt nyert pályaművek: OK2 Építész Iroda Kft.; Hetedik Műterem Építészeti, Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft.; Grafit Műterem Kft.; KAS DESIGN Kft.; BTR Design Műterem Kft.; KONTEXTUS Építészeti Stúdió Kft.; CZITA Építész Iroda Tervező Kft.; Nanavízió Kft. (Zöldterületi terv: Korzó Stúdió); DNS-Építészműterem Kft.; NAPUR ARCHITECT Építészeti Iroda Kft.; DUPLÁN Tervező és Szolgáltató Kft.; CAN Architects Studio Építész Iroda Kft.

A Bírálóbizottság elnöke: Lánszki Regő államtitkár, országos főépítész.
A Bírálóbizottság tagjai: Tétényi Éva építész tervező, vezető tervező, Szigetszentmiklós Város főépítésze; Golda János építész tervező, vezető tervező; Czégány Sándor építész tervező, vezető tervező; Ónodi Szabó Lajos építész tervező, vezető tervező; Páricsy Zoltán építész tervező, vezető tervező; Szécsi Zoltán építéz tervező, vezető tervező és Morva Ákos lelkipásztor.

A Bírálóbizottság külső szakértői: Kontra Dániel tájépítészmérnök, vezető tervező; Morváné Cserna Anett oktatási szakmai felelős; Fürjesné dr. Péntek Katalin jogi szakértő; Szokolai László felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó; dr. Szabó Márton, az egyházkerület beruházási főigazgatója; Ézsiás Gergelyt, az egyházkerület műszaki igazgatója; Hidegkuti Ferenc, az egyházkerület műszaki projektvezetője.

fotók: Füle Tamás
forrás: https://www.parokia.hu/v/epitkezes-az-emberi-eletekert