(Online Továbbképzési Információs Rendszer = OTIR)
Továbbképzési hirdetések
MÉK Online Továbbképzési Információs Rendszer (OTIR)
Kötelező továbbképzés
Szakmai továbbképzést keresőknek
Szakmai továbbképzést szervezőknek
A Magyar Építész Kamara 2019. június 1-től mind díjában mind szolgáltatásában egyedi, kedvező felelősségbiztosítási rendszert vezet be. A felelősségbiztosítás a 155/2016. (VI. 13.) Korm. rendeletben meghatározott esetekben kötelező, nem egyszerű bejelentéssel érintett munkáknál pedig szükségessége megkérdőjelezhetetlen. A Magyar Építész Kamara által bevezetett felelősségbiztosítási rendszer kizárólag a Magyar Építész Kamarán keresztül, a Magyar Építész Kamara tagjainak és nyilvántartottainak elérhető.
Új, egyszerűbb, széleskörűbb a kamarai felelősségbiztosítás! (2021.10.08)
A Magyar Építész Kamarán keresztül elérhető kamarai felelősségbiztosítás immáron egy terméken belül teszi lehetővé a tervezői felelősségbiztosítás és az egyszerű bejelentéshez kapcsolódó kötelezőtervezői felelősségbiztosítás megkötését! A díjazás továbbra is egyedi, továbbá egyedi igények, egyedi projektek felelősségbiztosítási megoldásaira is van lehetőség!
Az új kamarai felelősségbiztosítás a már megszokott internetes linken érhető el: https://mek.hu/index.php?link=biztositas
A jelenleg január 01.-es évfordulóval rendelkező felelősségbiztosítások felülvizsgálatára november 30.-ig még van lehetőség!
Tájékoztató letöltéséhez kattintson ide! (PDF)
Link: http://tervezoifelelossegbiztositas.hu/mek_adatkozlo
A kamarai tagok számára a MAPFRE Biztosító egyedi, kamarai utasbiztosítási kedvezményt nyújt. A Kamara tagjai a Kamara honlapján megtalálható linken keresztüli biztosításkötéseknél 15% extra, egyedi kedvezményre jogosultak.
A biztosítás kötésére szolgáló link itt érhető el: https://mapfreonline.hu/cms/open?p=MaTbVDznFJzzyK5qX
A biztosításkötési folyamat teljesen online és papírmentes, a díjfizetés bankkártyával történik, így akár utazás előtt rövid idővel is köthető! A megkötendő utasbiztosítás az igényeknek megfelelően rugalmasan összeállítható!
A biztosítás kalkulált díja már tartalmazza a kamarai kedvezményt is!
Már koronavírusra is kiterjed a kamarai utasbiztosítás!
FONTOS, hogy utazása megkezdése előtt ellenőrizze, hogy a Külgazdasági és Külügyminisztérium utazásra nem javasolt I-es kategóriájába illetve a II. Fokozott biztonsági kockázatot rejtő térségeinek nyilvántartásában mely országok szerepelnek. Az ellenőrzés megtehető Konzuli Szolgálat oldalán. Mindezekre tekintettel határozottan azt javasoljuk, hogy ilyen esetben (utazási tilalom vagy veszély fennállása, járványveszély) legyen tisztában azzal, hogy ezekre a kockázatokra nem érvényes a biztosítás!
Amennyiben a figyelmeztetés ellenére Ön a fentiek szerinti besorolású „Utazásra nem javasolt”, vagy „Fokozott biztonsági kockázatú” területre utazik/utazna, úgy felhívjuk figyelmét arra, hogy utasbiztosítása nem fog fedezetet nyújtani az utazás során felmerülő kockázatokra. Felhívjuk továbbá a figyelmét, hogy a biztosító társaság feltételeiben a JÁRVÁNY KIZÁRT KOCKÁZAT! Mindezekre tekintettel határozottan azt javasoljuk, hogy ilyen esetben (utazási tilalom vagy veszély fennállása, járványveszély) legyen tisztában azzal, hogy ezekre a kockázatokra nem érvényes a biztosítás!
Természetesen a feltételek szerint az egyéb, számtalan baleset – és betegség kockázatokra továbbra is a mindenkor hatályos biztosítási feltételek szerint érvényes a biztosítási védelem! További kérdések, más biztosítók utasbiztosítási ajánlatai tekintetében keressék kollégáinkat a www.eurosales.hu e-mail címen is a 06305529727 ügyfélszolgálati telefonszámon!
A továbbképzés rendszerét a 266/2013. (VII.11.) Korm. rendeletben a jogalkotó – a korábbi szabályozással összhangban – továbbra is két részre osztotta:
A továbbképzés minden szakmagyakorlót érint:
A továbbképzési időszak 5 év, amely egy adott jogosultságra vonatkozik, így több jogosultságnak eltérő kezdő időpontú továbbképzési időszaka is lehet. A kötelező (jogi) továbbképzés és a szakmai továbbképzési pontok érvényessége 5 év, amely időn belül a továbbképzési igazolások, pontok több jogosultság esetében is felhasználhatók.
A továbbképzés teljesítése és igazolása (továbbképzési pontok esetében) a szakmagyakorló feladata és kötelessége. Erre a titkár a jogosultság megadásakor a határozatban felhívja a figyelmet, azonban a jogszabályok folyamatos változása miatt a vonatkozó szabályok ezen 5 éven belül is változhatnak. A teljesítések igazolásának nyilvántartását a területi építész kamarák elektronikus úton végzik, így kérdés esetén naprakész információval ők szolgálhatnak.
A továbbképzés teljesítése kötelező, elmulasztása eltiltást, majd a jogosultság törlését vonja maga után. (A titkárnak, főtitkárnak nem biztosít a jogszabály mérlegelési lehetőséget, nem adhat felmentés a teljesítés alól.)
Arról, hogy a szakmagyakorlónak mit kell még teljesítenie a továbbképzési időszaka alatt, milyen hátralékkal rendelkezik, van-e még valamilyen pótlási kötelezettsége, arról minden esetben a területi építész kamara tud felvilágosítást adni. A területi kamarák elérhetőségei innen érhetőek el: https://mek.hu/index.php?menu=teruleti_epitesz_kamarak
A - szakmai és kötelező (jogi) - továbbképzések adatbázisa az Online Továbbképzési Információs Rendszer (http://otir.mek.hu/). Itt helyszínre, időpontra, szervezőre bontva kereshetőek az éppen aktuális továbbképzések, de megtalálhatóak az elmúlt évek továbbképzései is.
Szakmai továbbképzés
Kötelező (jogi) továbbképzés
A kötelező (jogi) továbbképzés kétféle módon teljesíthető:
A kötelező továbbképzés távoktatásos formában (tesztvizsgával) a MÉK Elnökségének döntése szerint kizárólag az Építész Továbbképző Nonprofit Kft-nél végezhető el.
Díját a MÉK Elnöksége 12.000 Ft + ÁFA -ban maximálta.
A kötelező (jogi) továbbképzés távoktatásos formában (tesztvizsgával) a MÉK Elnökségének döntése szerint kizárólag az Építész Továbbképző Nonprofit Kft-nél végezhető el.
Díját a MÉK Elnöksége 12.000 Ft + ÁFA -ban maximálta.
Jelentkezés, tesztvizsga kitöltése, kötelező továbbképzés elvégzésének igazolása, ÁFÁ-s számla igénylése: https://epitesztovabbkepzo.hu/?m=anyag&link=kotelezotovabbkepzes2017K1
A kötelező (jogi) továbbképzést kontaktórás, tantermi formában 2015 óta kizárólag a Magyar Építész Kamara szervezi. A helyszínek és az időpontok a területi építész kamarákkal egyeztetett módon kerülnek meghirdetésre. A tantermi formában tartott kötelező továbbképzés díját a MÉK szintén 12.000 Ft + ÁFA -ban határozta meg.
Ezeken az alkalmakon az előadók által összeállított előadásokat kell meghallgatni, itt azonban nincs vizsga vagy tesztsor.
Jelentkezni kizárólag a tako.mek.hu oldalon keresztül, a rendszer használatához szükséges előzetes regisztrációt követően lehet (kérjük az illetékes területi kamarát, a kamarai számot és a számlázási adatokat pontosan töltsék ki). A banki utaláson kívül bankkártyás fizetéssel is rendezhető a képzés díja. Néhány területi kamara kedvezményt adhat a képzés díjából (ez helyszínenként és kamaránként eltérő).
Átjárhatóság a MMK és MÉK kötelező továbbképzése között:
A kötelező továbbképzést minden esetben ott kell teljesítenie a szakmagyakorlónak, amelyik kamaránál tag ill. nyilvántartott. A MÉK elnökség 16/2015. (03.06.) sz. határozata értelmében a „Magyar Mérnöki Kamaránál 2014. január 1. után elvégzett kötelező továbbképzést kettős kamarai tagok esetében elfogadja”. Ezt az engedményt a 32/2015. (10.02.) sz. MÉK elnökségi határozat kiterjesztette a mindkét kamaránál nyilvántartott szakmagyakorlóra is.
Az MMK tudomásunk szerint ilyen engedmény továbbra sem ad tagjainak, további átjárhatóságra nincs mód.
Budapest, 2022. március 31.
Adatkezelési tájékoztató a https://mek.hu weboldal látogatói és a hírlevélre feliratkozók számára
A Magyar Építész Kamara (MÉK) az építészeti tevékenység jogszerűségének érdekében ellátja a jogszabályban hatáskörébe utalt közigazgatási feladatokat, továbbá a tevékenység szakmai színvonalának elősegítése érdekében további szakmai segítséget, szolgáltatásokat nyújt. A www.mek.hu a MÉK hivatalos szakmai portálja (weboldala), melynek elsődleges célja a szakmagyakorlók tájékoztatása a szakmagyakorlásukhoz szükséges információkról, a MÉK működésről, továbbá tájékoztatás nyújt az aktuális szakmai hírekről az aziránt érdeklődők számára is.
Jelen adatkezelési tájékoztató a természetes személyek személyes adatai védelméről és az adatok szabad áramlásáról az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete (GDPR) alapján készült, figyelemmel az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szól 2011. évi CXII. törvény előírásaira.
A MÉK teljes mértékben meg kíván felelni a személyes adatok kezelésére vonatkozó jogszabályi előírásoknak. A kezelt adatokat harmadik félnek nem továbbítja. Adattovábbítás kizárólag az adatfeldolgozó felé történik, aki a honlap üzemeltetését és a hírlevél kiküldését végzi.
Az adatkezelő, szolgáltató elérhetőségei:
Név: Magyar Építész Kamara
Székhely: 1088 Budapest, Ötpacsirta u. 2.
Levelezési cím: 1088 Budapest, Ötpacsirta u. 2.
E-mail: mek@mek.hu
Telefon: 06 1 3182944
Adószám: 18158184-2-42
Fővárosi cégbírósági bejegyzés: 60400/1997-1997.09.24.
Weboldal megnevezése, címe: https://mek.hu
Az adatkezelési tájékoztató elérhetősége: https://mek.hu/index.php?link=adatkezelesi_tajekoztato
Az adatfeldolgozó elérhetőségei:
Tárhelyszolgáltatás, honlapszerkesztés, hírlevél kiküldés
Név: IT Kraft Kft.
Székhely: 8000 Székesfehérvár, Bodrogi utca 48/1.
cégjegyzékszám: 07-09-033923
Telefon: 06 20 545 202
E-mail: itkraft@simonszoft.com
Az adatkezelés elvei
A MÉK kijelenti, hogy az adatkezelési tájékoztatóban foglaltak szerint végzi a személyes adatok kezelését és betartja a vonatkozó jogszabályok előírásait, különös figyelemmel az alábbi elvekre:
1. A személyes adatok kezelését jogszerűen és tisztességesen, valamint az érintett számára átlátható módon végzi.
2. A személyes adatokat csak meghatározott, egyértelmű és jogszerű célból gyűjti.
3. A személyes adatok kezelésének célja megfelelő és releváns, és csak a szükséges mértékű.
4. A személyes adatokat pontosan és naprakészen tartjuk. A pontatlan személyes adatokat haladéktalanul töröljük.
5. A személyes adatok tárolása olyan formában történik, hogy az érintettek azonosítását csak szükséges ideig teszi lehetővé. A személyes adatok ennél hosszabb ideig történő tárolására csak akkor kerül sor, ha a tárolás közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból történik.
6. A személyes adatok kezelését olyan módon végezi, hogy megfelelő technikai vagy szervezési intézkedések alkalmazásával biztosítva legyen a személyes adatok megfelelő biztonsága, az adatok jogosulatlan vagy jogellenes kezelésével, véletlen elvesztésével, megsemmisítésével vagy károsodásával szembeni védelmet is ideértve.
7. Az adatvédelem elveit minden azonosított vagy azonosítható természetes személyre vonatkozó információ esetében alkalmazza.
Hírlevél
Az adatkezelés célja: a szakmagyakorlók és érdeklődők tájékoztatása az aktuális szakmai hírekről, jogszabályokról, a szakmagyakorlással összefüggő kötelezettségek teljesítéséhez szükséges teendőkről, lehetőségekről, kamarai hírekről, eseményekről, szakmai eseményekről, képzésekről
Az adatkezelés jogalapja: az érintett személy hozzájárulása. Az adatkezeléshez történő hozzájárulását az érintett személy bármikor visszavonhatja a web@mek.hu címre küldött levéllel (a levél tárgya kötelezően: Hírlevél leiratkozás) vagy az alábbi linken:
https://mek.hu/index.php?f=hirlevel#leiratkozas
A leiratkozáshoz meg kell andi az e-mail címet majd a Leiratkozás gombra kel kattintani.
Az érintett bármikor visszavonhatja az adatkezelési hozzájárulását, de ez nem érinti a visszavonás előtt a hozzájárulás alapján végrehajtott adatkezelés jogszerűségét.
Az adatkezelésben érintettek köre: a weboldalon keresztül a hírlevélre feliratkozó személyek
A kezelt adatok köre: név, e-mail cím
Az adatkezelés időtartama és az adatok törlése: az adatkezelő az adatokat az érintett hozzájárulásának visszavonásáig kezeli. Az adatok törlésére a hozzájárulás visszavonását követően kerül sor.
Az adatok megismerésére jogosultak: az adatkezelő, az adatfeldolgozó, valamint munkatársaik
Az érintettek jogai
A hírlevélre feliratkozó (érintettek) kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférést, azok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását és tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen, valamint rendelkezhet az érintett adathordozhatósághoz való jogáról.
Az érintett személy élhet a felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának jogával.
Az érintett személy jogosult arra, hogy:
1. bármikor visszavonja az adatkezelési hozzájárulását (ez azonban nem érinti a visszavonás előtt a hozzájárulás alapján végrehajtott adatkezelés jogszerűségét)
2. kérésére az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse, illetve kiegészítse a rá vonatkozó pontatlan személyes adatokat
3. kérésére az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törölje a rá vonatkozó pontatlan személyes adatokat, az adatkezelő pedig köteles arra, hogy az érintettre vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölje, amennyiben az adatkezelésnek nincs más jogalapja
A személyes adatok módosítása vagy törlése kezdeményezhető e-mailben a web@mek.hu címre küldött levéllel (a levél tárgya kötelezően: Személyes adatok módosítása) vagy postai levélben az adatkezelő, szolgáltató levelezési címére küldött levélben a borítékon fel kell tüntetni: Személyes adatok módosítása
Sütik
Az adatkezelés célja: a weboldal látogatók számára a felhasználói élmény javítása
Az adatkezelés jogalapja: az érintett személy hozzájárulása. Az adatkezeléshez történő hozzájárulását az érintett személy a böngészőjének biztonsági beállításában tudja visszavonni valamint lehetősége van arra, hogy a sütiket a Beállítások menüpontban bármikor törölje a böngészőkből (böngésző függő a pontos helye a funkciónak).
Az adatkezelésben érintettek köre: a weboldal látogatói
Az adatok köre: egyedi azonosítószám, időpont, beállítási adatok.
Az adatkezelés időtartama és az adatok törlése: az adatkezelő az adatokat az érintett hozzájárulásának visszavonásáig kezeli. Az adatok törlésére a hozzájárulás visszavonását követően kerül sor.
Az adatok megismerésére jogosultak: az adatfeldolgozó, valamint munkatársaik
Az adatok megismerésére jogosul adatkezelők. A sütik használatával nem kezel személyes adatokat az adatkezelő.
Az adatok tárolási módja: elektronikus.
Mik azok a cookie-k?
A cookie-k a felkeresett webhelyek által létrehozott fájlok. A böngészési adatok mentésével javítják az online élményt. A cookie-k segítségével a webhelyek bejelentkezve tarthatják Önt, emlékeznek a webhelybeállításaira, és helyileg releváns tartalmakat biztosítanak.
Cookiek törlése
Mozilla Firefox böngésző esetén:
https://support.mozilla.org/hu/kb/weboldalak-altal-elhelyezett-sutik-torlese-szamito
Google Chrome böngésző esetén:
https://support.google.com/chrome/answer/95647?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=hu
Internet Explorer böngésző esetén:
https://support.microsoft.com/hu-hu/help/278835/how-to-delete-cookie-files-in-internet-explorer
Google Analytics
Weboldalunk a Google Analytics alkalmazást használja.
A Google Analytics belső cookie-k (sütik) alapján állít össze jelentést ügyfelei részére a weblap felhasználóinak szokásairól.
A weboldal üzemeltetőjének megbízásából a Google az információkat arra használja, hogy kiértékelje, hogyan használják a felhasználók a honlapot. További szolgáltatásként a honlap aktivitásával összefüggő jelentéseket készít weboldal üzemeltetőjének részére, hogy az további szolgáltatásokat teljesíthessen.
Az adatokat a Google szerverei kódolt formátumban tárolják, hogy megnehezítsék és elejét vegyék az adatokkal való visszaélésnek.
A Google Analytics letiltása az alábbiak szerint történhet. Idézet az oldalról:
Azok a webhelyfelhasználók, akik nem szeretnék, hogy a Google Analytics JavaScript jelentést készítsen az adataikról, telepíthetik a Google Analytics letiltó böngészőbővítményét. A bővítmény megtiltja a Google Analytics JavaScript (ga.js, analytics.js, és dc.js) számára, hogy információkat küldjön a Google Analytics rendszernek. A böngészőbővítmény a legtöbb újabb böngészőben használható. A Google Analytics letiltó böngészőbővítménye nem akadályozza meg az adatküldést maga a webhely és más internetes elemzési szolgáltatások részére.
https://support.google.com/analytics/answer/6004245?hl=hu
A Google adatvédelmi irányelvei: https://policies.google.com/privacy?hl=hu
Az adatok felhasználásával és védelmével kapcsolatos információk részletesen a fenti hivatkozásokon érhetők el.
Adatvédelem részletesen:
https://static.googleusercontent.com/media/www.google.com/en//intl/hu/policies/privacy/google_privacy_policy_hu.pdf
Az adatkezeléssel kapcsolatos jogérvényesítési lehetőség
Az Ön által tapasztalt jogellenes adatkezelés esetén értesítse a MÉK-et, így lehetőség nyílik arra, hogy rövid időn belül helyreálljon a jogszerű állapot. Az Ön érdekében mindent megteszünk, hogy a vázolt probléma megoldódjon.
Amennyiben az Ön megítélése szerint a jogszerű állapot nem állítható helyre, értesítse erről a hatóságot az alábbi elérhetőségeken:
Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság
Postacím: 1530 Budapest, Pf.: 5.
Cím: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/c
Telefon: +36 (1) 391-1400
Fax: +36 (1) 391-1410
E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu
URL https://naih.hu
koordináták: É 47°30'56''; K 18°59'57''
A jogosultságok megszerzésének menete a területi építész kamaráknál a 266/2013. (VII.11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) alapján 2022. április 1-től jelentősen megváltozik. Ezen időponttól az előírt végzettség és szakirányú szakmai gyakorlat teljesítését követően, de immár minden szakterület esetén a szakmagyakorlási jogosultság engedélyezését megelőzően kell teljesíteni az országos kamara által szervezett jogosultsági vizsgát.
A szakmagyakorlási tevékenység április 1. után csak a jogosultsági vizsga teljesítését követően engedélyezhető.
A 2022. április 1-től hatályba lépő változások nem érintik az ezt megelőzően a területi kamaránál beadott engedélyezési kérelmeket, a folyamatban lévő ügyeket és a már kiadott határozatokat. Továbbra is beszámoló vizsgát kell letennie (és erre jelentkeznie) annak, akinek a korábbi jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően a területi kamara titkára beszámolóval végződő kötelező továbbképzés (azaz beszámoló vizsga) teljesítését írt elő a határozatban.
Fentiekre tekintettel változik a jogosultság megszerzésének menete, amely az alábbiak szerint alakul:
A vizsgákra történő jelentkezés feltételei:
A jva.mek.hu oldalon mindkét „vizsgatípus” elérhető lesz, ezekre továbbra is kizárólag online módon lehet jelentkezni. A vizsgákat továbbra is személyes megjelenéssel bonyolítjuk.
Egy vizsgaidőpontra történő jelentkezéssel mindkét részterületre (általános és szakterületi részre) megtörténik a jelentkezés!
Egy vizsgaidőpont alkalmával több vizsga is letehető, azonban ezekre minden esteben külön-külön kell jelentkezni.
Az online jelentkezést követően – amennyiben minden feltétel teljesült – a jelentkező visszaigazoló e mailt kap a regisztrációnál megadott e-mail címére, amelyben szerepel a vizsgaidőpont, a vizsga típusa és hogy kapott-e mentességet.
Az első javítóvizsga esetén nem kell az online jelentkezést megismételni, hanem a sikertelen vizsgaidőpont megjelölése mellett, a vizsga@mek.hu címre kell az új időpontot elküldeni, amikor vizsgázni szeretne. Az új időpontról a jelentkező visszaigazoló e-mailt kap az online jelentkezéskor megadott e-mail címére.
A vizsgával kapcsolatos részletszabályokat az ügyrend és a vizsga eljárásrendje tartalmazza (II. rész), kérjük figyelmesen olvassák végig!
A Magyar Építész Kamara (továbbiakban MÉK) Beszámoló és Jogosultsági Vizsga Szakértői Testülete (a továbbiakban SZT) az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről szóló 266/2013. (VII.11.) Korm. rend. (a továbbiakban Rendelet) 38. § (3) bekezdésének felhatalmazása alapján működésének ügyrendjét az alábbiak szerint állapítja meg.
Az ügyrend egyben tartalmazza a beszámoló és a jogosultsági vizsga (a továbbiakban: vizsga) eljárási rendjét is.
BEVEZETÉS
266/2013.(VII.11.) Korm. rendelet 2022. április 1. napján hatályba lépő módosítása jelentősen megváltoztatta a szakmagyakorlási tevékenységekkel összefüggő vizsgák rendjét, a beszámoló vizsgát minden estben felváltja a jogosultsági vizsga. A módosítások hatályba lépését követően a szakmagyakorlási tevékenységek kérelmezését megelőzően szükséges a szakmagyakorlóknak a vizsgát letenniük. Ez nem érinti a 2022. április 1. napját megelőzően beadott kérelmek elbírálásakor előírt beszámoló vizsga kötelezettséget (amelyet a jogosultság megszerzésétől számított egy éven belül kell letenni).
Az alábbi szabályok mindkét vizsgatípusra vonatkoznak.
A vizsga célja annak vizsgálata, hogy a szakmagyakorló kellő mértékben ismeri-e a tevékenységére vonatkozó jogszabályi környezetet, képes-e a fontosabb jogszabályokat helyesen értelmezni, rendelkezik-e a szakmagyakorláshoz szükséges ismeretek alkalmazásában kellő jártassággal.
A Magyar Építész Kamara a vizsgára való felkészülést az említett általános és szakterületi ismeretkörökre vonatkozó szakmai jegyzetek kidolgozásával segíti és letölthető módon a www.mek.hu honlapon teszi közzé. A jegyzetek a vizsgakérdések kifejtését tartalmazzák, a vizsgán megoldandó feladatlapok kizárólag a közzétett vizsgakérdésekből kerülnek összeállításra, bizonyos szakértői kérdések kivételével (a szakértő nem attól válik szakértővé, hogy megtanulja a jegyzetben szereplő kérdésre adott választ, ezért a „szakértői” jegyzetekben szerepelnek olyan feladatok illetve kérdések, amelyeknél a válaszok nincsenek kidolgozva, az arra való felkészülést a vizsgázóktól gyakorlati tapasztalatuk alapján várjuk el).
A vizsgajegyzet szerkesztésekor az egyes kérdésekre adott válaszokban kiemelt vastagbetűvel jelöltük azokat a legfontosabb tudnivalókat, amelyeknek (vagy amelyek túlnyomó részének) az adott kérdés eredményes megoldásában szerepelnie kell. A dőlt betűs szövegek tájékoztató jellegűek.
A vizsgán kiosztott általános tétel 4 kérdést tartalmaz, azonban a tervezőknek és szakértőknek egy-egy további, Etikai-fegyelmi Szabályzatra vonatkozó kérdéssel is kiegészül. A szakterületi tétel 4 kérdést tartalmaz. Az általános és a szakterületi kérdések írásbeli megválaszolására összesen 120 perc áll rendelkezésre.
ÜGYREND
1. A SZT feladatait, a vizsga díját, követelményrendszerét és eljárási rendjét a Rendelet 38. §-a és 39. §-a határozza meg.
2. A vizsgát a MÉK szervezi és bonyolítja le.
3. A jogosultsági vizsgára és a beszámolóra elektronikusan a Magyar Építész Kamaránál kell jelentkezni a jva.mek.hu kamarai honlapon keresztül. Jelentkezni kizárólag a jva.mek.hu oldalon keresztül, az elektronikusan kitöltendő jelentkezési lappal és az előírt mellékletek csatolásával lehet. A jelentkezőt a jogosultsági vizsga és a beszámoló szervezője nyilvántartásba veszi és ellenőrzi a vizsgadíj befizetését. Csak az emailen visszaigazolt jelentkezés érvényes!
4. A vizsgára jelentkezés alapfeltételei:
a) Beszámoló vizsgára kizárólag érvényes jogosultsággal rendelkező szakmagyakorló jelentkezhet! Amennyiben az adatok ellenőrzését követően derül ki, hogy valaki nem rendelkezik az adott jogosultsággal, úgy a jelentkezés törlésre kerül.
b) Jogosultsági vizsgára kizárólag a területi építész kamara előzetes eljárás keretében kiadott, pozitív tartalmú igazolásának csatolásával lehet jelentkezni. Az igazolás tartalmát a vizsgaszervező ellenőrzi. Amennyiben az igazolás részben vagy egészben elutasító, a jelentkezés törlésre kerül.
5. Az energetikai tanúsítói (TÉ) vizsgáján kizárólag a számpéldák megoldásához jogszabály, illetve ISBN számmal rendelkező kiadvány használható (ezek tartalmát a vizsgaszervező ellenőrizheti). A MÉK és az MMK közötti megállapodás alapján, mindkét kamara csak a tagjait ill. a később tagjai közé felvehetőket, így a MÉK is csak azt a szakmagyakorlót vizsgáztatja le:
a) aki a vizsgára történő jelentkezéskor már területi építész kamarai tag vagy
b) aki a végzettsége alapján területi építész kamara tagjává válhat (a területi építész kamarák által nyilvántartásba vehető szakemberek végzettségei e jogosultság tekintetében: okleveles építészmérnök, okleveles település mérnök, építészmérnök, településmérnök - vagy ezzel egyenértékű végzettségek). Fentiek alapján mérnök kamarai tagokat méltányosság alapján sem áll módunkban levizsgáztatni!
A vizsga alapját a 7/2006 (V.24.) TNM, a 176/2008 (VI. 30.) a 40/2012 (VIII. 13.) BM, valamint a 266/2013 (VII. 11.) Korm. rendelet képezik. A vizsgák szabályait a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építészet Kamara közösen dolgozta ki és a két kamara párhuzamosan, közös feltételek mellett végzi a vizsgáztatást.
Az energetika vizsgarész időtartama: 120 perc
Az általános ismeretek vizsgarész időtartama: 60 perc
A számpéldákkal 24-32, az elméleti kérdésekkel 10-14 pontot, összesen 34-46 pontot lehet szerezni.
6. A jogosultsági vizsga és a beszámoló díja összesen 34 000 forint, amelyből az általános rész díja 17.000 forint, a szakterületi rész díja 17.000 forint.
7. A jogosultsági vizsga, ill. a beszámoló díját a vizsgára történő jelentkezéskor kell befizetni a Magyar Építész Kamara elkülönítetten vezetett számlájára:
K&H Bank 10405004-49535656-53501029.
A vizsga jelentkezéshez a vizsgadíj átutalás igazolásának csatolása kötelező. Átutaláskor a vizsgázó nevét a megjegyzés rovatban fel kell tüntetni. A Rendelet előírása alapján a javítóvizsga első alkalommal ingyenes, ezt követően a jogosultsági vizsga díjával azonos díjat kell befizetni a Magyar Építész Kamara számlájára.
8. A vizsgázó köteles értesíteni a vizsgaszervezőt, amennyiben a visszaigazolt vizsgán nem tud részt venni. Amennyiben a vizsgára jelentkező szakmagyakorló legkésőbb a vizsga napját megelőző ötödik munkanapig nem tesz eleget értesítési kötelezettségének, akkor a befizetett vizsgadíj összegéből az adminisztrációs költségek fedezésére 3000 forint levonásra kerül.
9. A SZT legalább három – és legfeljebb öttagú testület, amelynek tagjait a MÉK Elnöksége által erre felkért személyek közül a MÉK elnöke jelöli ki. A vizsga szakértői testület egy tagja a miniszter által megbízott személy. Vizsgaszervező a MÉK Titkárság kijelölt munkatársa. A testület tagja feladatait a MÉK-kel kötött szerződés alapján végzi. A teljesítéseket a MÉK elnöke igazolja.
10. A SZT működése folyamatos, a vizsgák előre meghirdetett napokon történnek. A SZT éves tevékenységéről a MÉK elnöke számol be a küldöttgyűlésnek.
11. A Rendelet 38. § (7) bekezdése szerinti felmentési kérelmeket a SZT felhatalmazása alapján a MÉK elnöke, főtitkára és vizsgaszervezője bírálja el, az ügyrendben foglaltak szerint.
12. A Rendelet előírása alapján felmentést lehet kapni az általános vagy a szakterületi rész alól, ha a szakmagyakorló rendelkezik olyan vizsgával, amelynek tartalma legalább 80 %-ban megegyezik az általános vagy a szakterületi rész vizsgaanyagával.
13.a) A MÉK-nél letett vizsgák közül kizárólag a 2014. január 1. utáni vizsgák tesznek eleget a 12. pont szerinti felmentési követelményeknek Az egyéb vizsgák továbbá akkor fogadhatók el, amennyiben azokat a jelentkező 5 éven belül tette le (kivéve a függelékben már szereplő vizsgatípusokat).
13.b) Aki egy időben több jogosultság megszerzése miatt vizsgázik, annak az általános részből egyszer kell vizsgáznia.
13.c) Építési műszaki ellenőri OKJ bizonyítvány mentesít a felelős műszaki vezetői (MV-É, MV-É-R) és az építési műszaki ellenőri (ME-É) beszámoló és jogosultsági vizsga alól.
13.d) Amennyiben a kérelmező MV-É-M jogosultság esetében rendelkezik MV-É, illetve ME-É-M jogosultság esetében ME-É beszámoló vizsgával, úgy 2022.04.01-től mentesül a jogosultsági vizsga alól.
14. a) A 13. a), b) pont szerinti eseteket a vizsgaszervező saját hatáskörben regisztrálja. Külön kérelem benyújtására tárgyévben nincs szükség.
14.b) A 13. c)-d) pont szerinti esetben a területi titkárok saját hatáskörben járnak el. A Rendelet 54. § -ban megjelölt 60 napig a 13. d) pont szerinti beszámoló vizsgával egyenértékű az építési műszaki ellenőri OKJ vizsga bizonyítvány.
15. A már elbírált, az általános rész alól mentességet adó vizsgatípusokat a Függelék tartalmazza. Ezekben az esetekben a vizsgaszervező jár el az online jelentkezési lapon feltüntetettek és az ahhoz csatolt dokumentumok alapján.
VIZSGA ELJÁRÁSI REND
16. A vizsga helyszínén a vizsga megkezdése előtt meg kell állapítani a vizsgázók személyazonosságát, és tájékoztatást kell adni a vizsga szabályairól. A vizsgázó köteles a személyazonosságát igazolni.
17. A visszaigazolt vizsganapon a vizsgázó a kézhez kapott kérdésekre írásban válaszol. A válaszok értékelése későbbi időpontban történik.
18. A vizsgázó semmiféle jegyzetet, segédeszközt nem használhat, ezt a vizsgaszervező ellenőrzi, és ezen előírás megsértése esetén a vizsga felfüggesztésre kerülhet. Az energetikai tanúsítói jogosultsági vizsga esetén a 6. pontban meghatározott jogszabály, illetve kiadvány használható.
19. A vizsga követelményeit az teljesítette, aki az írásbeli kérdések legalább 70%-át helyesen válaszolta meg. Az 50% alatt teljesített írásbeli vizsga, eredménytelen, az írásbeli vizsgát a vizsgázó ismételni köteles. Az 50–70% közötti eredmény esetében a vizsgázó szóbeli vizsgát tesz, a vizsgaszervezővel leegyeztetett időpontban.
20. A SZT értékeli a vizsgát követő 5 napon belül az írásbeli dolgozatokat. Az írásbeli értékelés befejezését követően a vizsgaszervező értesíti a vizsgázókat az elért eredményről, és a szóbeli vizsgára kötelezettekkel időpontot egyeztet.
21. A szóbeli vizsgán a vizsgázó kérdéseket kap, amelyek egyrészt az írásbeli vizsgája hiányosságaival kapcsolatosak, másrészt a szakmai jegyzetből a vizsgáztató által megfogalmazott kérdések, amelyre külön felkészülési idő nélkül kell válaszolnia.
22. Az eredményes vizsgáról a Magyar Építész Kamara kizárólag elektronikus, a jva.mek.hu oldalról letölthető bizonyítványt állít ki, a sikeres vizsgázókról pedig a területi építész kamarákat tájékoztatja.
23. A SZT-t a MÉK elnöke képviseli.
24. A SZT adminisztrációját a MÉK Titkársága látja el. A SZT iratainak kezelése és tárolása a Rendelet és a MÉK általános iratkezelési szabályai alapján történik. A bizonyítványokat a MÉK elnöke (akadályoztatás esetén a SZT tagja) írja alá.
25. Jelen ügyrendet a SZT e-mailes szavazással állapította meg. Hatályos 2022.04.01. napjától.
dr. Hajnóczi Péter
MÉK elnök
Függelék
A. A már elbírált, az általános rész alól mentességet adó vizsgatípusok
B. MÉK Elnökségi határozatok
57/2021. (12.03.) sz. MÉK Elnökségi határozat
A MÉK Elnöksége egyhangúlag úgy dönt, hogy a Jogosultsági vizsga szakértői testületet dr. Hajnóczi Péter vezeti, dr. Gáts Andrea, dr. Illés Istvánné, Kovács Imre, Kovács Zsófia, Kurcz Judit általános, dr. Medgyasszay Péter, Severnyák Krisztina, dr. Szalay Zsuzsa energetikai, dr. Takács Lajos tűzvédelmi szakterületi vizsgáztatók. Vizsgaszervező Dér Andrea. A juttatás megbízási keretszerződés, és a vizsgák alapján kiállított teljesítés igazolás szerint történik.
Letöltés: A 2022. április 1. napjától érvényes MÉK Beszámoló és Jogosultsági Vizsga Szakértői Testület Ügyrendje és a vizsga eljárási rendje
Letöltés: A 2020. július 1. napjától érvényes MÉK Beszámoló és Jogosultsági Vizsga Szakértői Testület Ügyrendje és a vizsga eljárási rendje
Letöltés: A 2021.04.01 és 2021.05.23. közötti időszakra érvényes elnöki szabályok.
A vizsgára való felkészülést a MÉK továbbra is szakmai jegyzetek kidolgozásával segíti és letölthető módon a www.mek.hu honlapon teszi közzé. Konzultációk nem kerülnek megtartásra. A szakmai jegyzetek nyomtatott formában történő átadása megszűnt.
A jegyzetek a vizsgakérdések kifejtését tartalmazzák, a vizsgán megoldandó feladatlapok kizárólag a közzétett vizsgakérdésekből kerülnek összeállításra mind a beszámoló vizsga, mind a jogosultsági vizsga esetében!
Több jegyzet frissítése folyamatban van és 2022. április elején elérhető lesz (jelezni fogjuk a frissítés dátumát)
BESZÁMOLÓ VIZSGA és JOGOSULTSÁGI VIZSGA (közös jegyzetek)
Általános ismeretek valamennyi építésügyi szakmagyakorló számára (kivéve tűzvédelmi tervezők) frissítve 2021. április
Általános ismeretek tűzvédelmi tervezők számára (TUÉ) - Hamarosan
Szakterületi ismeretek TERVEZŐK számára
Szakterületi ismeretek építész tervezők számára (É) frissítve 2021. április
Szakterületi ismeretek belsőépítész tervezők számára (BÉ) frissítve 2021. április
Szakterületi ismeretek táj- és kertépítész tervezők számára (K)
Szakterületi ismeretek településtervezési (TT) és településtervezési zöldfelületi és tájrendezési (TK) tervezők számára
Szakterületi ismeretek tűzvédelmi tervezők számra (TUÉ) frissítve 2021. április
Szakterületi ismeretek SZAKÉRTŐK számára
Szakterületi ismeretek építésügyi műszaki szakértők számára frissítve 2021. április
Szakterületi ismeretek településtervezési (SZT) és településtervezési zöldfelületi és tájrendezési (SZTT) szakértők számára
Szakterületi ismeretek FELELŐS MŰSZAKI VEZETŐK számára (MV-É, MV-R, MV-M) frissítve 2021. április
Szakterületi ismeretek ÉPÍTÉSI MŰSZAKI ELLENŐRÖK számára (ME-É) frissítve 2021. április
Szakterületi ismeretek ENERGETIKAI TANÚSÍTÓK számára
Szakterületi ismeretek (elméleti kérdések és számpéldák) ENERGETIKAI TANÚSÍTÓK számára
További felvilágosítás:
E-mail: vizsga@mek.hu
Telefon: hétfőtől csütörtökig 13.00 és 15.00 óra között a 06 1 318 2944 telefonszámon
Törvényi meghatározottsága A MÉK a Fővárosi Bíróság Pk. 16-os lajstromszámú bírósági nyilvántartásba vételével jött létre az alapszabály elfogadásának napjára (1997. január 20.) visszaható hatállyal. A területi kamarák a Kamtv-ben szabályozott módon hozták létre az országos építész kamarát. A MÉK felépítését a törvény és az Alapszabály határozza meg, amelyek alapján az alábbi szervek működnek:
Működése, feladatai
A Magyar Építész Kamara célja az építészeti tevékenységgel kapcsolatos érdekérvényesítés, melynek során az építészek érdekeinek hatékony képviseletére és védelmére törekszik, ennek keretében:
A Magyar Építész Kamara önigazgatási feladatkörében:
Nemzetközi kapcsolatai Kiadványai Minden évben, a Construma szakkiállításon kerül bemutatásra az Évkönyv. Ez a kiadvány az előző év legnívósabb alkotásainak ismertetésén túl bemutatja a díjazott építészeket és az adott évben díjnyertes megvalósult projekteket is. Mindkét kiadvány a megjelenést követően digitális formátumban is elérhető a honlapon, hogy nem csak a tagok, hanem a szakma iránt érdeklődők számára is elérhetőek, továbbá széles körben terjeszthetők legyenek. Elektronikusan intézhető ügyek Bármely természetes és jogi személy az e-Papír szolgáltatáson keresztül az országos kamarához az alábbi ügycsoportokban fordulhat (2020.08.31.-től):
Az e-Papír egy ingyenes, hitelesített üzenetküldő alkalmazás, amely internetkapcsolaton keresztül, elektronikus úton összeköti az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott intézményekkel. Az ügyindításhoz kattintson ide! Tájékoztató a közérdekű adatigénylés rendjéről Közérdekű adat iránti igényt szóban, írásban és elektronikus úton is elő lehet terjeszteni. Amennyiben az adatigénylés nem egyértelmű, fel kell hívni az igénylőt az igény pontosítására. Közérdekű adat iránti igény írásban a kamara székhelyére (1088 Budapest, Ötpacsirta u. 2.) vagy elektronikus levélcímére (mek@mek.hu) érkezhet. A kamara munkatársainak hivatali e-mail címére érkezett igényeket, valamint a szóban meg nem válaszolható adatigénylésről készített feljegyzést az igény beérkezését követő 3 napon belül át kell adni a főtitkárnak. A közérdekű adatigénylés iktatásáról az igénylőt nem kell külön tájékoztatni. A szóban előterjesztett igényt akkor lehet szóban teljesíteni, ha a) az igényelt adat - a kamara beszámolóiban, honlapján vagy más módon jogszerűen - már nyilvánosságra került; b) az igényelt adat a kamara tisztségviselőinek, munkatársainak nevére, beosztására, kamarai elérhetőségére vonatkozik; c) az igény a kamara hatáskörére, eljárására, az alkalmazott jogszabályokra vonatkozó általános tájékoztatással teljesíthető; d) az igénylő szóban kéri a választ; A szóbeli igény a kért dokumentum elektronikus úton történő megküldésével is teljesíthető. Az elküldés bizonylatát feljegyzésnek kell tekinteni. A szóban meg nem válaszolható igényekről feljegyzést kell készíteni. A főtitkár ellenőrzi, hogy a beérkező postai küldemények, illetve elektronikus üzenetek közérdekű adatigénylésnek minősülnek-e. Nem minősül közérdekű adatigénylésnek az olyan beadvány, amely vizsgálat lefolytatását igényli. A területi kamarák tevékenységére, tisztségviselőinek, alkalmazottainak adataira vonatkozó adatigénylést rövid úton az érintett kamarának meg kell küldeni. Más közfeladatot ellátó szerv kezelésében lévő közérdekű adatra vonatkozó igényt írásban, az igénylő egyidejű értesítése mellett az igény beérkezését követően haladéktalanul, de legfeljebb 3 napon belül át kell tenni. A közérdekű adat megismerésére irányuló igénynek a lehető legrövidebb idő alatt, legfeljebb azonban az igényről való tudomásszerzéstől számított 15 napon belül kell eleget tenni. Ha az adatigénylés jelentős terjedelmű, illetve nagyszámú adatra vonatkozik, az előző határidő egy alkalommal 15 nappal meghosszabbítható, melyről az igénylőt az igény kézhezvételét követő 8 napon belül tájékoztatni kell. Az adatigénylésnek közérthető formában és - amennyiben ezt a kamara aránytalan nehézség nélkül teljesíteni képes - az igénylő által kívánt technikai eszközzel, illetve módon kell eleget tenni. Az adatokat tartalmazó dokumentumról vagy dokumentumrészről, annak tárolási módjától függetlenül az igénylő másolatot kaphat. A kamara a másolat készítéséért - az azzal kapcsolatban felmerült költség mértékéig terjedően - költségtérítést állapíthat meg, amelynek összegéről az igénylőt az igény teljesítését megelőzően tájékoztatni kell. Ha az a dokumentum vagy dokumentumrész, amelyről az igénylő másolatot igényelt, jelentős terjedelmű, a másolat iránti igényt a költségtérítésnek az igénylő általi megfizetését követő 15 napon belül kell teljesíteni. A költségtérítés mértékének megállapítása során figyelembe vehető költségelemeket és azok legmagasabb mértékét, valamint a másolatként igényelt dokumentum jelentős terjedelmének megállapítása során alkalmazandó szempontokat jogszabály határozza meg. Arról, hogy a másolatként igényelt dokumentum vagy dokumentumrész jelentős terjedelmű, továbbá a költségtérítés mértékéről, valamint az adatigénylés teljesítésének a másolatkészítést nem igénylő lehetőségeiről az igénylőt az igény kézhezvételét követő 8 napon belül tájékoztatni kell. A közérdekű adatigénylések teljesítéséért előbbiekben rögzítetteken túlmenően költségtérítést nem lehet megállapítani. Amennyiben a közérdekű adatot tartalmazó dokumentum az igénylő által meg nem ismerhető adatot is tartalmaz, a másolaton a meg nem ismerhető adatot felismerhetetlenné kell tenni. Az igény teljesítésének megtagadásáról, annak indokaival, valamint az igénylőt megillető jogorvoslati lehetőségekről való tájékoztatással együtt, 8 napon belül írásban vagy - ha az igényben elektronikus levelezési címét közölte - elektronikus levélben értesíteni kell az igénylőt. A közérdekű adat megismerése iránti igény teljesítése nem tagadható meg azért, mert a nem magyar anyanyelvű igénylő az igényét anyanyelvén vagy az általa értett más nyelven fogalmazza meg. Ha a közérdekű adat megismerése iránti igény teljesítésének megtagadása tekintetében az Infotv. a kamara mérlegelését teszi lehetővé, a megtagadás alapját szűken kell értelmezni, és a közérdekű adat megismerésére irányuló igény teljesítése kizárólag abban az esetben tagadható meg, ha a megtagadás alapjául szolgáló közérdek nagyobb súlyú a közérdekű adat megismerésére irányuló igény teljesítéséhez fűződő közérdeknél. A közérdekű adat megismerése iránti igény teljesítésének megtagadása esetén a válasznak a bírósági jogorvoslatra vonatkozó tájékoztatást - beleértve az eljáró bíróság megnevezését, valamint a per illetékmentes voltát - is tartalmaznia kell. Amennyiben a kért közérdekű adat a kamara honlapján már közzétételre került, a válaszban az igénylő figyelmét fel kell hívni erre a körülményre, a megfelelő link megjelölésével. A kamara az elutasított kérelmekről, valamint az elutasítások indokairól nyilvántartást vezet, és az abban foglaltakról minden évben január 31-ig tájékoztatja az eljáró hatóságot. A közérdekű adatigénylések teljesítéséért költségtérítést nem lehet megállapítani. A közérdekű adatigénylések teljesítésére egyebekben a kamara iratkezelési szabályzatának rendelkezéseit kell alkalmazni. |
Alap adatok Cím: 1088 Budapest, Ötpacsirta u. 2. Szervezeti egységek |
A Magyar Építész Kamara 2019. június 1-től mind díjában mind szolgáltatásában egyedi, kedvező felelősségbiztosítási rendszert vezet be. A felelősségbiztosítás a 155/2016. (VI. 13.) Korm. rendeletben meghatározott esetekben kötelező, nem egyszerű bejelentéssel érintett munkáknál pedig szükségessége megkérdőjelezhetetlen. A Magyar Építész Kamara által bevezetett felelősségbiztosítási rendszer kizárólag a Magyar Építész Kamarán keresztül, a Magyar Építész Kamara tagjainak és nyilvántartottainak elérhető.